آفتاب
با انتقاد از نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر؛

آیت‌الله مصباح یزدی: عزم جدی برای مبارزه با فرهنگ منحط غرب وجود ندارد

آیت‌الله مصباح یزدی: عزم جدی برای مبارزه با فرهنگ منحط غرب وجود ندارد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز فرهنگ غرب به پرچمداری آمریکا، بت بزرگی است که همه در برابر آن سجده می‌کنند و جرأت مخالفت با آن را ندارند و می‌گویند مگر می‌شود در مقابل آزادی قد علم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش بررسی راهکارهای تحقق اصل هشتم قانون اساسی، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم به تبیین عوامل و علت‌های آن‌چه «اجرایی نشدن قانون امر به معروف و نهی ازمنکر و خودداری مسئولان نظام از اجرای آن» خواند، پرداخت.

وی با بیان این‌که «متاسفانه مسئولین که باید خود مجری قوانین اسلام در جامعه باشند و مردم آنان را برای پیاده کردن قوانین اسلام برگزیده‌اند، عزم جدی برای مبارزه و مقابله با فرهنگ منحط غرب ندارند» گفت: می گویند مگر می‌شود در مقابل فرهنگ دنیا بایستیم و باید شرایط زمان را درک نماییم قوانین اسلام دیگر امروزه جوابگوی نیازهای جامعه نیست.

وی در تبیین «عوامل اجرایی نشدن قانون امر به معروف و نهی از منکر» اظهار کرد: قانون امر به معروف و نهی از منکر که در اصل هشتم قانون اساسی به آن اشاره شده است با بقیه قوانین تفاوت دارد؛ چراکه سایر قوانین مربوط به نهاد خاصی مثل قوه مجریه یا قوه مقننه است، اما امر به معروف مربوط به همه نهادها و دستگاه ها و به خصوص مردم است؛ طبع بشر و افراد و مدیران دوست ندارد که محدود شوند؛ لذا در عمل به این قانون تعلل می‌ورزند و این مسئله بعد روانی عمل نکردن به امربه معروف است.

این عضو مجلس خبرگان در تبیین دیگر علل عمل نکردن به قانون امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: امروزه فرهنگ جهانی دنیا بر اساس آزادی و بی‌بند و باری بنا نهاده شده است و جامعه اسلامی ما نیز از فرهنگ غلط غرب به پرچمداری آمریکا تاثیر پذیرفته است و بت آزادی امروز بتی است که همه آن را می‌پرستند.

وی تصریح کرد: امروز فرهنگ غرب، بت بزرگی است که همه در برابر آن سجده می کنند و جرأت مخالفت با آن را ندارند و می گویند مگر می شود در مقابل آزادی قد علم کرد؟

وی خاطرنشان کرد: امروز امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ جهانی، یک فضولی نابخشودنی محسوب می‌شود و متاسفانه این فرهنگ غلط به جامعه ما رسوخ پیدا کرده است و کسانی که متولیان فرهنگ مردم هستند به جای مقابله با این فرهنگ، در موضع انفعالی قرار گرفته‌اند و تحمل هیچ سختی و فشاری در راه دین خدا را ندارند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث می شود قانون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا نشود، وجود اختلافات سیاسی عمیقی است که میان احزاب و گروه‌های سیاسی وجود دارد. این گروه‌ها در ایام انتخابات سعی می‌کنند اقلیت های دینی را به خود جذب کنند، حتی بعضی افراد برای پیروزی در انتخابات با یهودی‌های ایران نیز لابی کرده بودند که این کار آنان واقعا شرم‌آور است؛ از این افراد چه توقعی می‌رود؟!

وی با اشاره به نقش حوزویان در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر، تاکید کرد: ما حوزویان نیز در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و هنوز ابعاد فقهی زیادی از مساله امر به معروف و نهی از منکر روشن نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه‌نیوزوی تاکید کرد: باید فضلا و روحانیون صاحب نظر تمام ابعاد فقهی این قضیه را به خوبی تبیین نمایند و در اجرای این فریضه الهی هیچ‌گونه ترسی به خود راه ندهند؛ چراکه روحانیت امروز جانشینان انبیاء الهی هستند و باید در اجرای اوامر الهی به سیره آن بزرگواران عمل نمایند.

انتهای پیام

کد N271764

وبگردی