آفتاب

نوبخت: تعادل به بازار ارز بر می‌گردد

نوبخت: تعادل به بازار ارز بر می‌گردد

سخنگوی دولت گفت: با افزایش عرضه و کاهش تقاضا ، تعادل قیمت را به بازار آزاد ارز برمی‌گردانیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدباقر نوبخت افزود: عرضه ارز را در بازار افزایش دادیم و با وارد کردن ارز صادرات پتروشیمی و همچنین کاهش تقاضای بازار به سمت تعادل حرکت کرده‌ایم.

وی گفت : با استقبال تقاضای ارز از بازار آزاد به سمت اتاق مبادله و بانک مرکزی در حال حرکتیم ، همچنین صنایع نیز به سمت تامین ارز خود از بانک مرکزی حرکت می‌کنند.

وی درباره تامین ارز خودروسازان هم گفت: تامین تقاضای آنان را به بانک مرکزی واگذار کرده‌ایم. اما برای آنکه مردم در مقابل بی تعادلی بازار بی دفاع نباشند ،همواره در مواردی که نیاز باشد دولت دخالت خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در توضیح پر ریسک بودن بازار ارز گفت: زمانی قیمت ارز دلاربیش از 4 هزار تومان بود و با دخالت و تعادل بخشی دولت دیدیم که قیمت آن به زیر 3 هزار تومان آمد و تلاش ما حرکت به سمت یکسان کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله ای 2650 تومان است و تردیدی نخواهیم داشت. از منابع ارزی برای تامین تقاضای بنگاه های اقتصادی استفاده خواهیم کرد. هیچ رابطه معناداری بین نرخ سود بانکی و قیمت ارز وجود ندارد.

وی گفت: مردم بدون تردید و با توجه به دقت و هوشمندی که دارند می‌دانند که بازار ارز پرریسک است و بهتر است برای سرمایه‌گذاری به بازارهای دیگری مانند بازار سرمایه توجه کنند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته شاهد برخی نوسان ها و کاهش شاخص کل بورس یا بازار سرمایه بودیم اما به سرعت این بازار به خود آمد و اکنون شاخص های بورس روند صعودی دارد.

وی در ادامه به موضوع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی اشاره کرد و گف: در مرحله ثبت نام 2 میلیون و 480 هزار نفر اعلام انصراف کردند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود : از این مرحله انصرف 1200 میلیارد تومان پول به دست آمد که جا دارد از مردم تقدیر شود.

وی گفت : این در حالی است که برخی از منابع یارانه ها در سبد درآمدی خانواده به صورت ماهانه بهره مند بودند و استفاده و زندگی خود را اداره می کردند.

نوبخت گفت : برای عده ای هم این پول در هزینه های زندگی تاثیر چندانی نداشت و جا دارد از هر دو دسته تشکر کنیم چرا که تشخیص دریافت یا دریافت نکردن یارانه به عهده خود مردم است .

وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها و تفسیرهای نادرست برخی سایت ها و افراد در خصوص انصراف یارانه ها گفت : برخی صداها در رسانه های محدود و با گرایش سیاسی خاص تبلیغ می شد و در پی تلقین این احساس به مردم بودند که منابع به دست آمده ناشی از انصراف یارانه ها خرج جشن های شاهانه می شود.

وی افزود : آنها جشن میلاد حضرت فاطمه (س) را ابتدا به عنوان یک جشن شاهانه مطرح و بزرگ جلوه دادند و بعد موضوع را به انصراف افراد از یارانه ربط می دادند .

سخنگوی دولت گفت : مردم به خوبی این موضوع را دریافتند.

نوبخت گفت : ضمن احترام به کسانی که در خصوص دریافت یارانه نقدی اعلام نیاز کردند یا انصراف دادند ، همه بدانند این منابع در توسعه خدمات عمومی به مردم مصرف خواهد شد.

افزایش اشتغال، کاهش تورم و افزایش سرمایه گذاری ؛ امسال

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: امسال که دوره رونق اقتصادی پس از دو سال رکود خواهد بود شاهد افزایش اشتغال، کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری خواهیم بود.

محمد باقر نوبخت در حاشیه نشست با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: رویکرد اصلی بر نامه ششم توسعه ، کاهش نابرابری استان ها و ایجاد توزان منطقه ای است.

وی گفت :گزارش مطالعات آمایش سرزمین ارائه شد که نشان می دهد وضع استان ها در بخش های مختلف با شاخص های توسعه چه گونه است.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر وی گفت : وضع موجود را برای نمایندگان کمیسیون با عددو رقم و شاخص تبیین کردیم و مصمم هستیم برای برنامه ششم برای کاهش نابرابری هایی که در استان های مختلف وجود دارد متمرکز شویم تا در برنامه پنجساله توازن وتعادل منطقه ای را در حد مطلوب جایگزین این نابرابری ها کنیم.

نوبخت افزود : بهترین رویکرد برنامه ششم توسعه می تواند ایجاد توازن میان مناطق باشد.

وی گفت : برای مهار نرخ تورم به عرضه کالا بیشتر از دو برابر تقاضای موجود نیاز داریم و باید تولید را تقویت کنیم که تابع

نیروی انسانی و مواد اولیه است و ساماندهی اشتغال را در پی دارد.

نوبخت اظهار داشت : بیش از 5 هزار و 400 میلیارد تومان از منابعی که در اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها بدست می آوریم ، برای تولید است تا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهیم و هم فرصت شغلی در مراحل تولید ایجاد کند و فرآیند نهایی تولید به افزایش تولید محصول بینجامد.

نوبخت: کنترل نرخ تورم با گسترش تولید و انضباط پولی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: برای کنترل نرخ تورم به گسترش تولید و عرضه بیشتر از تقاضا نیاز داریم و باید عوامل تولید اعم از نیروی انسانی و مواد اولیه را تقویت کنیم.

محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: بیش از 5 هزار و 400 میلیارد تومان از منابعی که در اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها بدست می آوریم ، برای تولید است تا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهیم که

فرصت شغلی را در مراحل تولید ایجاد کند و فرآیند نهایی تولید به افزایش تولید محصول می انجامد.

نوبخت گفت : امسال که دوره رونق اقتصادی پس از دو سال رکود خواهد بود باید به افزایش اشتغال ، کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری کمک کنیم.

وی تصریح کرد : منابعی که از افزایش قیمت حامل های انرژی به دست می آید به هیچ وجه برای جبران کسری بودجه و هزینه های جاری استفاده نمی شود.

وی اظهار داشت : به آنچه که از افزایش قیمت حامل های انرژی بدست آوردیم ، 11 هزار و 300 میلیارد تومان هم از خزانه عمومی اضافه و برای تولید ، بهداشت و درمان و خدماتی که مردم نیاز دارند ، هزینه کردیم.

نوبخت افزود: دولت خواهان افزایش قیمت های نیست زیرا می داند افزایش قیمت عوامل مختلف روی افزایش قیمت تمام شده و محصولات تاثیر دارد و هدف ما این است که با کاهش نرخ تورم برای مردم رفاه بیشتری ایجاد کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت : در بودجه سیاست انبساطی را در نظر نگرفتیم و تلاش ما این بود که حجم پول را کنترل کنیم ، بودجه 93 برخلاف همه سال های اخیر نه تنها بیشتر از سال گذشته نبود بلکه لایحه تقدیمی ما کمتر هم بود.

نوبخت گفت : پارسال میزان مصوبه بودجه در درآمد عمومی بیش از 210 هزار میلیارد تومان بودکه به حدود 190 هزار میلیارد تومان رساندیم و به مجلس تقدیم کردیم و آنچه که مجلس تصویب کرد بیشتر از بودجه سال قبل نیست .

وی افزود : با تنظیم مخارج دولت تلاش کردیم تعادل بودجه ای را حفظ کنیم و پارسال بدون کسری بودجه را به پایان بردیم و اگرچه درآمدها به آن اندازه محقق نشد اما هزینه ها را به همان میزان کاهش دادیم.

نوبخت تصریح کرد: با اجرای سیاست های مختلف پولی و مالی می توانیم رشد نقدینگی و نرخ تورم را کنترل کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت : برای کاستی هایی هم که وجود داشته است ، عذرخواهی می کنیم و هم اگر بفهمیم کاستی های موجود ناشی از نادرستی سیاست هاست ، اصلاح می کنیم.

نوبخت گفت : ممکن است 300 تومان افزایش قیمت در هر لیتر بنزین موجب ناراحتی عده ای شود اما بدانند همه این 300 تومان را جمع می کنیم و به کسانی که نیاز بیشتری دارند یارانه غیر نقدی می دهیم و از کسانی که برای تولید و سرمایه گذاری می خواهند تلاش کنند و نیاز به مساعدت دارند ، حمایت می کنیم.

نوبخت در باره اظهارات وزیر اقتصاد که 10 میلیون پردرآمد را شناسایی کردیم و ایا امکان دارد از یارانه بگیران حذف شوند؟ گفت : قطعا وقتی وزیر محترم دولت مطلبی را اعلام می کند مبتنی بر اطلاعات واقعی است و موظف هستیم کسانی را که اطلاعات نادرستی دارند ، جریمه کنیم که در تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 تصریح شده است.

نوبخت گفت: البته اکنون اولویت ما برای ساماندهی بخش هدفمندی یارانه ها ، شاید این نباشد ، نه اینکه در قانون یا برنامه ما نباشد.

وی افزود: این کار ممکن است تشویش ذهنی ایجاد کند و به حد کافی جامعه متاثر از حرف ها و گمانه زنی های مختلف شده است و اگر دوباره دغدغه ذهنی برای مردم ایجاد کنیم که یارانه مردم را می خواهیم کم کنیم ، دغدغه ها بیشتر می شود.

نوبخت تصریح کرد : اگر اکنون بگوییم می خواهیم 10 میلیون نفر را مورد بازبینی قرار دهیم ممکن این تصور برای مردم ایجاد شود که نکند برنامه ای که برای حذف یارانه بگیران دارند ما هم جزو 10 میلیون نفر شویم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت :مردم به دولت اعتماد داشته باشند و تلاش ما این است با تدبیر و تعقل این مسائل را دنبال کنیم و از هر آنچه که موجب تشویش اذهان عمومی می شود پرهیز خواهیم کرد و آنچه را که به نفع مردم است و در چارچوب قانون با آرامش و تدبیر اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره اینکه علت انصراف ندادن مردم را عده ای بی اعتمادی مردم به دولت ، وضع اقتصادی یا تبلیغات صدا و سیما می دانند هم جواب داد: عده ای که علاقه مند بودند فرصتی را ببینند که مردم به دولت منتخب خود که هنوز 7 تا 8 ماه از این انتخاب بزرگ نمی گذرد ، دچار تردید شدند و اعتماد ندارند همه تحلیلشان این است که انصراف ندادن ناشی از مقبولیت نداشتن دولت است.

نوبخت گفت : عده ای همه به سیاست های تبلیغاتی و رسانه ای صدا وسیمای ملت ورسانه ملی معترض بودند و تلاش کردند خدمات و زحمات و فعالیت های رسانه ملی را به صورتی زیر سوال ببرند ، عده ای نیز ناشی از وضع اقتصادی می دانند اما مردم ما فهیم است و به مردم گفتیم می توانید انتخاب کنید یارانه نقدی دریافت کنید یا به نفع خدمت عمومی انصراف دهید.

کد N271652

وبگردی