آفتاب

آیا روسیه آمار واقعی رفراندوم کریمه را منتشر کرده است؟

آیا روسیه آمار واقعی رفراندوم کریمه را منتشر کرده است؟

16 مارس گذشته رفراندومی در کریمه برای الحاق این منطقه به روسیه برگزار شد و مردم در این رای‌گیری پاسخ آری دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نشریه آنلاین فرانسوی سالت، اعدادی که توسط روسیه از حضور مردم کریمه در این رفراندوم بود، حاکی از مشارکت 83 درصدی مردم در این رفراندوم بود که 96.7 درصد پاسخ آری به الحاق این منطقه به روسیه داده بودند.

ولی به تازگی سایت اینترنتی "شورای جامعه مدنی و حقوق بشر" که به ریاست جمهوری روسیه وابسته است، یک آمار دیگر منتشر کرده است که شاید آمار واقعی باشد.

به گزارش مجله اقتصادی فوربس، این جامعه که وظیفه دارد حقوق و آزادی بشر را تضمین و حفاظت کند، اعلام کرد که تعداد شرکت‌کنندگان در رای‌گیری کریمه تنها 30 درصد بوده است و فقط نیمی از رای‌دهندگان پاسخ آری دادند؛ یعنی تنها 15 درصد.

این گزارش از آمار گرفته شده از شواهدات مسئولان، روزنامه‌نگاران، افراد شناخته شده، وکلا، فعالان حقوق بشر و مردم عادی بوده است که از 15 تا 18 آوریل جمع‌آوری شده‌اند.

این گزارش فورا از روی سایت این شورا برداشته شد. روزنامه واشنگتن پست نیز خبر داد که اگر این گزارش به زبان انگلیسی دیگر قابل پیدا شدن نیست ولی هنوز به زبان روسی به روی سایت شورای حقوق بشر قرار دارد.

ترجمه روزنامه آمریکایی کمی با داده‌های فوربس تفاوت دارد. این روزنامه نوشته است که 50 تا 60 درصد مردم کریمه به الحاق روسیه رای داده‌اند که تعداد شرکت‌کنندگان 30 تا 50 درصد بوده است.

انتهای پیام

کد N271632

وبگردی