۰

برگزاری نشست بررسی فقهی «اندیشه تکفیری‌ها»

  • ۱۶بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه

هفتمین نشست علمی بررسی اندیشه تکفیری‌ها با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، اندیشمندان و محققان چهارشنبه شب در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، موضوعاتی همچون چگونگی تشکیل تفکرات تکفیری، لطمات این دیدگاه انحرافی بر پیکره اسلام و بررسی دیدگاه و تفکرات این دیدگاه انحرافی مورد ارزیابی علمی قرار گرفت.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در این نشست علمی با اشاره به ابعاد مختلف تشکیل دیدگاه تکفیری گفت: فردی که دین اسلام را می پذیرد و شهادتین را بر زبان جاری می سازد جان و مال اش در امان است و هیچ کس نمی تواند بر او تعرضی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اما در این میان عده ای تحت عنوان تکفیری، دیگر مسلمانان را به بهانه های واهی کافر می پندارند، در حالی که کفر دارای معنای خاصی است و نمی توان مسلمانانی را که شهادتین بر زبان آورده اند را کافر پنداشت.

وی در تشریح معنای کفر عنوان کرد: واژه کفر به لحاظ لغوی به معنای ناسپاسی و قدرناشناسی است که این واژه در مقابل شکر و سپاس معنا می شود.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: کفر در اصطلاح نیز به معنای پوشاندن است ولی در اصطلاح دینی به تعبیر پوشاندن حقیقت وجود خداوند است و در حقیقت فرد کافر اصل دین را می پوشاند و توحید و نبوت را منکر می شود.

وی وجود تفکر انحرافی تکفیری را لطمه ای جبران ناپذیر به دین اسلام برشمرد و تصریح کرد: تکفیری ها و دیدگاه انحرافی آنان، دینی جدید به وجود آورده اند که در چنین دینی، مسلمانان را کافر می دانند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مهم ترین هدف تکفیری ها را ایجاد اختلاف میان مسلمانان دانست و ادامه داد: باید بدانیم که تکفیری ها، خطری بزرگ در جهان اسلام به شمار می روند که با بینش خود که در حقیقت مصداق بارز کفر در دین اسلام است با ایجاد اختلاف، وحدت مسلمانان را تهدید می کنند.

وی اظهار کرد: مطابق با ضابطه‌های شیعی، فردی که دین اسلام را پذیرفته است، نمی توان کافر دانست و با اجتهاد فردی نمی شود کسی را خارج از دین برشمرد.

فاضل لنکرانی با تاکید بر ضرورت پاسخ علمی به سئوالات فقهی در این عرصه گفت: سئوالاتی در زمینه اندیشه تکفیری، حکم تکفیری ها در کافر شمردن مومنان و ضابطه های فقه شیعه و اهل تسنن پیرامون تکفیر وجود دارد که لازم است با نگاهی فقهی و علمی به هر یک از این سئوالات پاسخ داده شود.

وی افزود: تشیع برای تکفیر ضابطه هایی دارد که بسیار محکم تر و ریشه دار تر از دیدگاه و ضابطه های علمای اهل تسنن در کتاب های فقهی شان در خصوص تکفیر است که باید به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تکفیری‌هایی که مسلمانان را کافر می دانند در حقیقت خودشان کافر هستند؛ زیرا در منظر دین مبین اسلام و بسیاری از روایاتی که از اهل بیت(ع) بر جای مانده است فردی که مومنان را کافر بداند خودش ملعون است و اگر آن کسی را که کافر می دانسته در حقیقت کافر نباشد خودش کافر می باشد، این در حالیست که کسی که خداوند را منکر شود کافر شمرده خواهد شد.

فاضل لنکرانی با انتقاد از برخی از فتاواهای غیرعقلانی مفتی‌های وهابی یادآور شد: فتاوای آنان در تکفیر دیگران نشان دهنده غیر عقلانی بودن و برخاسته شدن از میل و نظر شخصی است در صورتی که ضابطه شیعیان در تعیین کافر، روشن و مشخص است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تکفیری ها با دیدگاه خود دین جدیدی را به وجود آورده اند؛ از این رو مصداق مشرک هستند؛ چرا که دین فقط دین خداست و نمی توان دین جدیدی را خلق کرد.

در این نشست علمی به تعدادی از سوالات در خصوص دیدگاه تکفیری ها و برخی از فتاوای غیر عقلانی آنها پاسخ داده شد.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.