آفتاب

رایزن بازرگانی ایران: حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید

رایزن بازرگانی ایران: حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید

ارومیه - ایرنا - رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: در سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید.

ˈ هامایاک آوادیس یانس ˈ، پنجشنبه در جلسه آشنایی با فرصت های تجاری، سرمایه گذاری و قوانین و مقررات تجاری کشور ارمنستان که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ارومیه برگزار شد، افزود: در سال 2013 میلادی 198 میلیون دلار انواع کالا از ایران به ارمنستان صادر و در مقابل 95 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران وارد شده است.

وی با اشاره به مثبت بودن تراز تجاری بین دو کشور در سال 2013 نیز یادآور شد: در سال میلادی گذشته تراز تجاری بین ایران و ارمنستان مثبت 103 درصد بوده است.

وی قیر نفت، روغن صنعتی، نیترات آمونیوم، روغن سویا و اکسیدها را مهمترین اقلام صادراتی ایران به ارمنستان عنوان کرد و گفت: حیوانات زنده از نوع گوسفند، قراضه و ضایعات آلومینیوم و قراضه و ضایعات از چدن بیشترین کالاهای وارداتی ایران از ارمنستان هستند.

آوادیس یانس با اشاره به اینکه ایران جایگاه ویژه ای از لحاظ موقعیت راهبردی برای کشور ارمنستان است، افزود: پیشینه تاریخی و نیز اشتراکات دو ملت عوامل فرهنگی، وجود اقلیت ارمنی در ایران همچنین روابط مناسب تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی به ویژه در زمینه انتقال انرژی و همکاری های نزدیک استانی بین دو کشور عوامل تاثیرگذار در روابط هستند.

وی ایران را یکی از شرکای اصلی ارمنستان در زمینه واردات و صادرات عنوان کرد و یادآور شد: ارمنستان یکی از بازارهای اولویت دار و هدف صادراتی ایران در منطقه قفقاز است.

وی با اشاره به وجود زمینه های همکاری بالقوه در بخش های صنعت، معدن و خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور، اظهار کرد: صنایع غذایی و فراورده های مواد غذایی، صنعت تراش الماس و جواهر سازی، احداث یا بازسازی کارخانجات نساجی، همکاری در زمینه های مس، منیزیم، آلومینیم، احداث مراکز تجاری و ساختمان سازی، احداث واحدهای صنایع تبدیلی از جمله زمینه های همکاری موجود فی مابین دو کشور در این بخش ها می باشند.

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و سمینارها به منظور بازاریابی، کالاهای دو کشور، ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان و ایجاد تعدادی واحد تولیدی در ارمنستان از مهم ترین اقدامات به عمل آمده در چارچوب روابط دو جانبه هستند.

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران است.

582/581 / 1495
کد N271460

وبگردی