آفتاب
سفیر بوسنی در گفتگو با مهر:

اولویت اصلی ما بهبود مناسبات اقتصادی با ایران است/ لزوم همکاری در زمینه گردشگری

اولویت اصلی ما بهبود مناسبات اقتصادی با ایران است/ لزوم همکاری در زمینه گردشگری

"ادیب بوکویچ" با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در مورد بهبود مناسبات ایران و بوسنی هرزگوین به ویژه در بخش اقتصاد ابراز امیدواری کرد.

"ادیب بوکویچ" که به تازگی ماموریت خود را به عنوان سفیر بوسنی و هرزگوین در تهران آغاز کرده در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش محدودیت ها در برقراری روابط اقتصادی بین ایران و کشورش خبر داد. وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در ایران در مورد زمینه همکاری های دوجانبه گفت: با توجه به این که هیئت حاکمه جدید دیدگاه مثبتی نسبت به روابط با بوسنی دارد، امیدوارم که روابط دو جانبه بهتر از گذشته شود.

بوکویچ ضمن ابراز تاسف از این که دو کشور در سال های گذشته مشکلاتی برای بهبود روابط داشته اند افزود: می دانید که ما در اتحادیه اروپا مجبور بودیم به یک سری ضوابط و مقررات اتحادیه عمل کنیم. به خاطر تحریم هایی که علیه ایران وضع شده ما ناچار بودیم که روابطمان را محدود کنیم و به ویژه در بخش اقتصادی مشکل داشتیم.

سفیر بوسنی در ایران در ادامه با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اظهار داشت: امیدوارم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در مورد برنامه هسته ای موفقیت آمیز باشد و به نتیجه برسد تا این امکان به وجود بیاید که روابط دو کشور توسعه پیدا کند و نسبت به گذشته به ویژه در بخش اقتصادی بهبود یابد.

بوکویچ این پرسش که آیا برنامه خاصی برای بهبود روابط کشورش با ایران طی ماموریت خود در تهران دارد پاسخ داد: البته ما برنامه و ماموریت دیپلماتیک مشخصی در این راستا داریم. هدف اصلی ما افزایش  همکاری ها در بخش اقتصادی است. شروع کار ما با افزایش و کار بر روی همکاری های اقتصادی برای من اولویت است.

وی در پایان تاکید کرد: برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور نیز باید بین دو طرف شناخت به وجود آید و آنها بتوانند با هم بیشتر آشنا شوند، برای این منظور توریسم و گردشگری بهترین زمینه است. به وسیله گردشگری است که ملت های دو کشور می توانند یکدیگر را بهتر بشناسند و من در مورد عملی شدن این مهم، خوشبین هستم.

گفتنی است ادیب بوکیچ در نشست "نقش فرهنگ در ارتقای روابط اقتصادی ایران و بوسنی" که توسط انجمن دوستی ایران و بوسنی در نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، روابط ایران و بوسنی را یک رابطه جوان و جدید دانست.

به گفته وی هر دو کشور برای استقلال خود مبارزه کردند و در حال حاضر در شرایط صلح و آرامش به سر می برند. بوکویچ از تبادلات فرهنگی به عنوان عاملی برای توسعه روابط بین دو کشور نام برد و یادآور شد ترجمه کتاب ها در زمینه های مختلف به ویژه کتاب های کلاسیک می تواند به عنوان پلی برای تقویت فرهنگ دو کشور تلقی شود.

----------------------------

گفتگو: فریدون ناعمی

کد N270956

وبگردی