آفتاب

قول نخست‌وزیر موقت تایلند به برگزاری انتخابات در موعد مقرر

قول نخست‌وزیر موقت تایلند به برگزاری انتخابات در موعد مقرر

نخست‌وزیر موقت تایلند در سخنانی تاکید کرد که انتخابات آتی در ماه ژوئیه و طبق برنامه‌ریزی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه قانون اساسی تایلند روز چهارشنبه یینگلاک شیناواترا را به همراه نیمی از کابینه‌اش، از دولت اخراج کرد. پس از آن نیواتامرونگ بونسونگپایسان، وزیر بازرگانی سابق به عنوان نخست‌وزیر موقت تعیین شد و قرار است انتخابات جدید در 20 ژوئیه برگزار شود.

نخست‌وزیر جدید تایلند که پیشتر مدیر اجرایی شرکت تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر وقت این کشور بوده است، گفت: هم‌اکنون وظیفه دولت موقت برگزاری انتخابات در موعد مقرر است. امیدوارم که شرایط سیاسی از این پس بحرانی نباشد.

دادگاه قانون اساسی تایلند، یینگلاک شیناواترا را به اتهام انتقال رئیس امنیت ملی کشورش در سال 2011 که موجب نفع‌رسانی به وی و حزب حاکم پوتای شده بود، به همراه 9 وزیر دیگر برکنار کرد. با این حال سایر وزرا هم‌اکنون در پست‌هایشان باقی مانده‌اند.

تاکسن شیناواترا، نخست‌وزیر اسبق تایلند که در تبعید خودخوانده در دوبی به سر می‌برد، طی کودتای سال 2006 از قدرت برکنار شد، اما قانونگذاران حامی وی از آن زمان در تمام انتخابات‌ها پیروز شده‌اند.

یینگلاک شیناواترا، خواهر تاکسین، نیز با بیش از شش ماه اعتراضات روبرو شد و هدف معترضان سرنگونی دولت وی بود. وی به استفاده از قدرت برادرش در مناسبات سیاسی متهم شده بود.

انتهای پیام

کد N270946

وبگردی