آفتاب

واکنش وزارت خارجه آمریکا به برخورد ناو چینی با کشتی های ویتنام

واکنش وزارت خارجه آمریکا به برخورد ناو چینی با کشتی های ویتنام

نیویورک - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حادثه برخورد ناو چینی با کشتی های ویتنامی در دریای جنوبی چین را نگران کننده و تنش زا خواند و خواهان ˈخویشتنداریˈ دو طرف شد.

به گزارش ایرنا، ˈجن ساکیˈ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب (به وقت نیویورک) به حادثه ˈبرخورد عمدیˈ یک ناو چینی با کشتی های ویتنامی اشاره کرد و گفت: آمریکا از ˈاعمال خطرناک و ارعاب آورˈ ناوهای چینی در آب های مورد مناقشه با ویتنام ، بسیار نگران است .

وی طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد و افزود: مناقشه ها بر سر تمامیت ارضی باید با گفت و گوهای دیپلماتیک، صلح آمیز و بر اساس قوانین بین المللی حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین قرار دادن سامانه استخراج نفت چین در دریای جنوب چین را ˈˈتحریک آمیزˈˈ خواند.

وزیر خارجه ویتنام در این ارتباط گفته بود که یک ناو چینی یکشنبه گذشته به طور عمدی با دو کشتی ویتنامی برخورد کرده که این حادثه باعث زخمی شدن شش نفر از سرنشینان این کشتی ها شده است.

این حادثه چند روز پس از سفر ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا به آسیا برای اعلام پشتیبانی واشنگتن از کشورهای متحدش، به خصوص ژاپن و فیلیپین روی می دهد.

ژاپن و فیلیپین با چین بر سر مرزهای دریایی اختلاف دارند.

دولت چین هنوز پاسخی در خصوص حادثه برخورد ناوش با کشتی های ویتنامی نداده، ولی اعلام کرده که قراردادن سامانه استخراج نفت در آب های جنوبی دریای چین ارتباطی به آمریکا و ویتنام ندارد.

اروپام 2251 **1908**1651
کد N270823

وبگردی