آفتاب

سنگاپور: اقدامات تنش زا در دریای چین جنوبی ممنوع

سنگاپور: اقدامات تنش زا در دریای چین جنوبی ممنوع

کوالالامپور - ایرنا - سنگاپور روز پنجشنبه بدنبال افزایش تنش بین چین و ویتنام بر سر مالکیت بخش هایی از اراضی دریای چین جنوبی خواستار خویشتنداری طرف های متقابل و جلوگیری از اقداماتی شد که می تواند تنش در این منطقه را تشدید کند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه سنگاپور با انتشار بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد که این دولت – شهر و عضو آ.سه.آن از تحولات اخیر در دریای چین جنوبی نگران است.

ویتنام روز گذشته اعلام کرد حمله کشتی های چینی حفاظت از دکل حفاری در آب های عمیق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی به قایق های گشت زنی این کشور باعث مصدومیت چند ویتنامی شده است.

براساس این ادعا، یک هواپیمای گشت زنی چین نیز در ارتفاع پایین قایق های گشت زنی ویتنام را مورد تهدید قرار داده است.

چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر پارسل همواره اختلاف داشته اند. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کند.

ویتنام تاکید دارد دکل حفاری که چین در نزدیکی جزایر پارسل نصب کرده طبق کنوانسیون سال 1982 قانون دریایی سازمان ملل در منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام واقع شده است.

وزارت امور خارجه سنگاپور خواستار رفتار کشورها براساس اعلامیه های بین المللی در مورد دریای چین جنوبی شد.

سنگاپور همچنین از آ.سه.آن و چین خواست با نهایی سازی توافق در مورد اصول راهبردی، مسیر حل اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی را هموار کنند.

وزارت امور خارجه فیلیپین نیز روز گذشته اعلام کرد بنیگنو آکینو رییس جمهور این کشور از سران کشورهای عضو آ.سه.آن می خواهد مساله اختلاف ارضی فیلیپین با چین را در نشست سران این اتحادیه در هفته آینده بررسی کنند.

بیست و چهارمین اجلاس سران آ.سه.آن قرار است دهم و یازدهم ماه مه (20 و 21 اردیبهشت) در مرکز کنوانسیون بین المللی میانمار در نایپیتاو برگزار شود.

از 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن، مالزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام و اندونزی بر سر بخش هایی از دریای چین جنوبی با چین اختلاف دارند.

میانمار، مالزی، تایلند، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، لائوس و کامبوج 10 کشور عضو آ.سه.آن هستند.

آساق**1611
کد N270742

وبگردی