آفتاب

مجلس کوزوو با رای 90 نماینده منحل شد

مجلس کوزوو با رای 90 نماینده منحل شد

بلگراد- ایرنا- مجلس کوزوو روز چهارشنبه با رای موافق 90 نماینده منحل شد و بدین ترتیب راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام هموار کردند.

به گزارش منابع خبری، 90 نماینده از 115 نماینده حاضر در مجلس کوزوو به انحلال این نهاد اجرایی رای موافق دادند و 4 نماینده رای مخالف دادند.

مجلس کوزوو 120 نماینده دارد.

ˈهاشم تاچیˈ نخست وزیر و رهبر حزب حاکم دمکراتیک کوزوو با اشاره به اینکه مجلس کارآیی برای تصویب قوانین ندارد، انحلال و برگزاری انتخابات زودهنگام را در این زمان ضروری دانست.

حزب ائتلاف برای آینده کوزوو به رهبری ˈراموش هارادینایˈ نیز پیشتر به منظور برانداختن دولت کنونی کوزوو که در صدر آن ˈهاشم تاچیˈ قرار دارد، احزاب سیاسی در مجلس را برای پیوستن به ابتکار وی فراخوانده بود.

پس از اینکه مصوبه دولت کوزوو در مورد تشکیل نیروهای مسلح در مجلس بین نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار نگرفت، دولت پریشتینا برای کارآیی مجلس و تصویب این مصوبه تصمیم گرفت که ساختار جدید مجلس از طریق برگزاری انتخابات تشکیل شود.

شرکت نکردن 13 نماینده صرب در نشست روز دوشنبه ( 5 ماه جاری میلادی) مجلس کوزوو در هنگام رای گیری برای تصویب مصوبه دولت جهت تشکیل ارتش کوزوو، مهمترین دلیل برای انحلال مجلس اعلام شده است.

بر اساس قانون اساسی کوزوو، می بایستی برای تصویب قوانین دو سوم از نمایندگان مجلس و همچنین دو سوم نمایندگان اقلیت های قومی پارلمان در هنگام رای گیری حضور داشته باشند.

ˈعصمت بچیریˈ نماینده شورای دمکراتیک کوزوو از اپوزیسیون در این رابطه ضمن حمایت از انحلال مجلس گفت ساختار جدید مجلس که با رای مردم از طریق برگزاری انتخابات تعیین خواهند شد، گامی مهم برای بیرون آمدن از وضعیت سیاسی کنونی در کشور است.

بر اساس قوانین انتخاباتی کوزوو، تاریخ برگزاری انتخابات می بایستی حداکثر 45 روز پس از انحلال مجلس از طرف رییس جمهوری اعلام شود. احتمال می رود که انتخابات زودهنگام پارلمانی در کوزوو برای 8 ژوئن سال جاری ( 18 خرداد) برپا شود.

کوزوو که در سال 2008 میلادی با حمایت اکثریت اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا از صربستان اعلام استقلال کرده است با معضلات سیاسی و اقتصادی زیادی مواجه است و آلبانیایی تباران این منطقه تصمیم دارند که خود را به اتحادیه اروپا برای دریافت کمک های اقتصادی بیش از گذشته نزدیک کنند.

پارلمان کوزوو در 17 فوریه سال 2008 میلادی بطور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و تاکنون 106 کشور استقلال آن را به رسمیت شناخته اند.

صربستان، کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و چنین اقدامی را بر خلاف قطعنامه 1244شورای امنیت سازمان می داند.

اروپام**2061** 1552
کد N270671

وبگردی