آفتاب

چین: آمریکا در امور هنگ کنگ دخالت نکند

چین: آمریکا در امور هنگ کنگ دخالت نکند

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله جویانه اخیر مقامات آمریکایی در مسائل هنگ کنگ گفت: دیگران حق ندارند در امور ویژه هنگ کنگ و چین دخالت کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه «تحولات سیستم سیاسی در هنگ کنگ مساله ای ویژه آن منطقه و موضوع داخلی چین است»، افزود: دولت چین به شدت مخالف هر گونه دخالت خارجی در اصلاحات سیاسی هنگ کنگ یا در مسائل دیگران است.

این اظهارات مقام چینی در واکنش به سخنان دانیل راسل معاون وزیر خارجه آمریکا در مسائل شرق آسیا و پاسیفیک بیان شد که از اصلاحات سیاسی در هنگ کنگ و رای عمومی مردم آن برای انتخاب رییس اجرایی آن منطقه سخن گفته بود.

تقابل و سطح تنش چین با آمریکا در روزهای اخیر تشدید شده است.

در موضعی مشابه، وزارت خارجه چین چهارشنبه اعلام کرد اقدام این کشور برای حفاری در دریای چین جنوبی هیچ گونه ارتباطی به آمریکا نداشته و واشنگتن حق اظهارنظر درمورد مسایل مرتبط با حق حاکمیت پکن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک گفت وگوی خبری کوتاه ، این اظهارات را با اشاره به اظهارنظر روز گذشته وزارت خارجه آمریکا درخصوص تصمیم پکن برای حفاری نفتی در آب های دریای چین جنوبی که ویتنام ادعای مالکیت آن را دارد، بیان کرد.

براساس این گزارش، ویتنام روز دوشنبه تصمیم چین برای آغاز حفاری نفتی در منطقه یی در نزدیکی جزایر «پارسل» در دریای چین جنوبی را غیرقانونی خوانده و خواستار برچیده شدن دکل حفاری نصب شده و خروج چین از این منطقه شد.

«جین پساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته اقدام چین برای حفاری در دریای چین جنوبی را تحریک برانگیز و مغایر با تلاش ها برای ازمیان بردن تنش های جاری در این منطقه خواند.

شبس**9241**1552
کد N270656

وبگردی