آفتاب

همایش بزرگداشت مختومقلی در باکو برگزار شد

همایش بزرگداشت مختومقلی در باکو برگزار شد

باکو- ایرنا- همایش علمی ˈمختومقلی فراغی، منادی دوستی و برادریˈ امروز چهارشنبه به منظور بزرگداشت خاطره این شاعر پرآوازه ترکمن در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که به ابتکار سفارت ترکمنستان در باکو و در محل انستیتوی نسخ خطی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان برگزار شد، ˈمحسن پاک آیین ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با تشریح ویژگی های این شاعر شهیر، او را در زمره میراث فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه محل تولد این شاعر خوش ذوق، شهرستان گنبد کاووس و آرامگاه وی در شهر مراوه تپه در استان گلستان است، گفت: این اماکن هرسال شاهد حضور دههاهزارتن از فرهنگ دوستان کشورهای مختلف و مردم غیور ترکمن است و از آنجاکه شعر مختومقلی زبان حال همه ملتهاست، اشعار او به چندین زبان ترجمه و منتشر شده است .

پاک آیین خاطرنشان کرد: مختومقلی فراغی در جهت تعالی ادبیات ترکمن قدم های اساسی برداشته است و از این رو، وی را پدر ادبیات نوین ترکمن و فردوسی این مردمان سخت کوش نامیده اند.

وی افزود: مختومقلی از متدینین و سادات زمانه بود و اشعار وی برگرفته از تعالیم غنی اسلامی و مالامال از عشق به خدا و محبت به اهل بیت (ع) است و از این رو این شاعر شهیر نقش مهمی در ایجاد وحدت و یکدلی بین مسلمان داشته است.

سفیر ایران در باکو، رمز جذاب بودن اشعار این شاعر بلندآوازه را استفاده از کلمات و لغات ساده و مصطلح در بین عامه مردم دانست و برگزاری اینگونه همایش ها را در تعمیق مناسبات کشورهای دوست و همسایه، مهم خواند.

در این مراسم ˈتویلو کمک افˈ سفیر ترکمنستان در جمهوری آذربایجان ،ˈ عیسی حبیب بیلیˈ رئیس انستیتوی ادبیات آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان و چند تن از اندیشمندان آذری در مورد ابعاد علمی و فرهنگی شخصیت مختومقلی فراغی سخنرانی کردند و در پایان کتاب ˈ اشعارمختومقلیˈ به زبان آذری رونمایی شد.

خاورم*1206* شبس 1551
کد N270655

وبگردی