آفتاب
در رایزنی دیپلماتیک ایران و روسیه پیرامون تحولات منطقه صورت گرفت:

تشریح طرح چهار ماده‌ای ظریف در مورد سوریه

تشریح طرح چهار ماده‌ای ظریف در مورد سوریه

سه موضوع حمایت و کمک‌رسانی به مردم سوریه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گری و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرار دارد.

میخائیل باگدانف نماینده پوتین رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه روسیه طی دیداری رسمی از جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار نمود.

به گزارش ایلنا، دو طرف در این دیدار ضمن مشورت و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه از جمله ابعاد مختلف مسئله سوریه، راه‌های همکاری بین دو کشور برای کمک به مردم سوریه جهت خروج از بحران و بازگشت ثبات و امنیت به این کشور را مورد بررسی قرار دادند و بر همکاری کشورهای تاثیر گذار برای کمک به سوریه تاکید نمودند.

دو طرف با تاکید بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه، پیرامون همکاری دو کشور در مورد نحوه کمک‌رسانی به مردم سوریه نیز رایزنی نمودند.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن تشریح طرح چهار ماده‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سوریه که اخیرا در سازمان ملل نیز مطرح شده است، این طرح را فراگیر و همه جانبه برشمرد.

وی افزود: اکنون فرصت خوبی در سوریه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم شده است و کسانی که از راهکارهای دیپلماتیک حمایت می‌نمایند با حمایت از پروسه سیاسی می‌توانند نقش مهمی را برای خروج سوریه از بحران ایفاء نمایند.

وی افزود: سه موضوع حمایت و کمک‌رسانی به مردم سوریه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گری و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرار دارد.

وی با محکوم نمودن اقدام برخی طرف‌ها بر ارسال سلاح به سوریه در زمانی که اکثر کشورهای جهان بر حل و فصل بحران از طریق گفتگوهای سیاسی سخن می‌گویند، افزود: بدون شک اینگونه سیاست‌ها باعث افزایش خشونت، افراط‌گرایی و تروریسم و کشتار مردم بی‌گناه و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی سوریه گردید و طرف‌هایی که در دامن زدن به این اقدامات در سوریه فعالیت می‌نمودند باید عواقب آن را برعهده بگیرند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن استقبال از ادامه رایزنی‌ها و تبادل نظر دو کشور در خصوص مسائل غرب آسیا بر ضرورت کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت به آن تاکید کرد.

وی با اشاره به ملاقات‌های مستمر مسئولین دو کشور در خصوص خاورمیانه این رایزنی‌ها را بسیار با اهمیت دانست و افزود: رایزنی‌های عمیق دو کشور زمینه منحصر بفردی را در روابط دو جانبه ایجاد نموده است.

طرفین ضمن تمجید از برگزاری موفق انتخابات عراق با مشارکت سیاسی بالای مردم و احزاب سیاسی اقدامات تروریستی در این کشور را قویا محکوم نمودند.

دو طرف برگزاری انتخابات در سوریه را امری داخلی دانسته و برحق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود تاکید کردند. 

طرفین علاوه بر سوریه و عراق در خصوص تحولات فلسطین، مصر و بحرین نیز تبادل نظر نمودند.

معاون وزیر خارجه روسیه بامداد امروز در پاسخ به دعوت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در راس یک هیات وارد کشورمان شد.

کد N270612

وبگردی