آفتاب

ویلیام هیگ: روسیه باید از برگزاری انتخابات در اوکراین حمایت کند

ویلیام هیگ: روسیه باید از برگزاری انتخابات در اوکراین حمایت کند

تهران-ایرنا- وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در کی یف گفت برای آنکه دور دوم مذاکرات ژنو در مورد بحران اوکراین مفید باشد، روسیه می بایست روند برگزاری انتخابات 25 مه اوکراین را بپذیرد و مداخله برای ایجاد اختلال در این انتخابات را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با سیاستمداران اوکراین در کی یف، خاطر نشان کرد که طرف ها در دور بعدی احتمالی نشست ژنو در مورد اوکراین باید به طور کامل نسبت به اجرای نتایج آن متعهد باشند.

هیگ خاطر نشان کرد: روسیه برای اجرای آنچه در مذاکرات ژنو مورد توافق طرفین قرار گرفت، حتی یک گام برنداشت. روسیه باید این را به طور کامل بپذیرد که اوکراین سزاوار برگزار کردن انتخابات در تاریخ 25 مه است و اینکه این روند انتخابات باید بدون مداخله خارجی برگزار شود.

روسیه پیش از این مشروعیت انتخابات آتی اوکراین را به چالش کشیده است و از مقام های فعلی اوکراین به عنوان افراد غیرقانونی یاد کرده است.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه صحبت هایش گفت: ناکامی در برگزاری انتخابات در اوکراین بسیار جدی خواهد بود. اگر این انتخابات به تعویق بیفتد چه کسی می داند که چه زمان دیگری این انتخابات برگزار خواهد شد؟

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که برگزاری انتخابات در اوکراین در این شرایط و زمانی که نیروهایی در شهرهای مختلف مستقر هستند، امر غیرمعول است.

همچنین پترو پروشنکو یکی از کاندیداهای انتخابات آتی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که وی تمایل دارد در مورد تغییرات در قانون اساسی این کشور همه پرسی برگزار شود اما نه زمانیی که درگیری ها در اوکراین ادامه دارد.

وی از اروپا و آمریکا خواست تا در مورد تحریم ها علیه روسیه در صورتی که کرملین از همه پرسی سازمان یافته جدایی طلبان در شرق اوکراین در تاریخ 11 مه حمایت کند، اقدام کنند.

جدایی طلبان در منطقه دونباس اعلام کرده اند که قرار است روز یکشنبه همه پرسی را روز یکشنبه مشابه همه پرسی انجام شده در منطقه کریمه برگزار کنند. این در حالی است که چنین اقدامی می تواند روند برگزاری انتخابات 25 مه در سراسر اوکراین را پیچیده کند.

ویلیام هیگ نیز در ادامه خاطر نشان کرد که روسیه به شدت در ناآرامی های شرق اوکراین دخالت داشته است.

مترجمام**9234**5981
کد N270468

وبگردی