آفتاب

کمک جدید 27 میلیون دلاری آمریکا به شورشیان سوری

کمک جدید 27 میلیون دلاری آمریکا به شورشیان سوری

دولت آمریکا بر حجم کمک مالی به مخالفان سوریه 27 میلیون دلار می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی افزایش کمک مالی به مخالفان سوری را اعلام کرده که واشنگتن به مخالفان دولت دمشق این تضمین را داده که یک دفتر رسمی دیپلماتیک در آمریکا باز کنند.

وزارت خارجه آمریکا به دفتر شورای مخالفان سوری در آمریکا یک جایگاه رسمی دیپلماتیک داده است و در مبلغ کمک به آن‌ها تغییراتی ایجاد کرده و آن را به 287 میلیون دلار می‌رساند.

تا به امروز، مقام‌های آمریکایی شورای مخالفان سوریه را به عنوان نمایندگی "مشروع" مردم سوریه به رسمیت شناخته بودند، اما دفاتر این شورا در تریکا به عنوان اداره‌های غیر رسمی به رسمیت شناخته شدند.

دفاتر این شورا در نیویورک واشنگتن تحت قانون آمریکا به عنوان هیات‌های دیپلماتیک خارجی مدنظر هستند.

احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه پیشتر در بیانیه‌ای رسمی گفته بود: این یک گام مهم در رفتن به سوی یک سوریه نوین، به رسمیت شناخته شدن آن در عرضه بین‌الملل و برقراری رابطه با اتباع سوری در آمریکاست. این جایگاه جدید تامین‌گر یک پلتفورم دیپلماتیک برای ائتلاف به منظور پیشبرد منافع مردم سوریه در تمامی سطوح است. این یک ضربه دیپلماتیک به مشروعیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و نشان‌گر پیشرفت مخالفان است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این بازتابی از همکاری ما با ائتلاف به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه است.

در همین حال، پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) نگرانی خود را بابت افزایش تماس غربی‌ها برای پیوستن به جنگ داخلی سوریه ابراز داشت.

جیمز کومی، مدیر این اداره گفت: تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا در چند ماه گذشته به سوریه سفر کرده‌اند تا در جنگ داخلی شرکت کنند.

وی افزود: دورنمای بازگشت این افراد به کشورهایشان نگرانی هر روزه اف بی آی است. مردم بیشتری به سوریه می‌روند و به آسانی سفر می‌کنند و بازمی‌گردند. ما نباید اجازه دهیم که یک رخداد 11 سپتامبر 2001 دیگر اتفاق بیفتد.

پیشتر جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نگرانی خود را بابت حضور غربی‌ها در سوریه و بازگشتشان به کشورهای خود ابراز داشته و گفته بود که این افراد مهارت‌های مبارزه و ضد ایدئولوژی غربی را می‌آموزند.

وی افزود: اطلاعات ملی آمریکا شواهدی دارد مبنی بر اینکه اردوگاه‌های آموزشی در سوریه ایجاد شده تا به افرادی که به سوریه سفر می‌کنند، آموزش دهند و آن‌ها در بازگشت دست به اقدامات تروریستی بزنند.

این مقام مسئول به کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: 7500 خارجی از 50 کشور در سوریه می‌جنگند که شبه‌نظامیان از شاخه القاعده در پاکستان شامل آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام

کد N270423

وبگردی