آفتاب
رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌یی و راهبردی آن

فرازمند: عربستان دچار سردرگمی و برزخ استراتژیک تاریخی است

فرازمند: عربستان دچار سردرگمی و برزخ استراتژیک تاریخی است

محمد فرازمند گفت: عربستان امروز دچار سردرگمی و برزخ استراتژیک تاریخی است و از یک سو با متحدان منطقه‌یی و بین‌المللی خود دچار مشکل شده و از سوی دیگر شاهد افزایش قدرت ایران و خروج از انزوایش است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سفیر پیشین ایران در بحرین که در نشست رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌یی و راهبردی آن در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت با بیان این که باید چارچوب تحلیلی راجع به رفتارهای عصبی عربستان در چند سال گذشته داشت تا بتوانیم آن را بهتر درک کنیم، خاطرنشان کرد: از جمله این رفتارها گرایش به پاکستان و ایجاد رابطه تنگ‌تر با این کشور است. عربستان کشوری محافظه کار و بسیار کند در سیاست خارجی در هفت سال گذشته بوده است اما امروزه کار به جایی رسیده که در غرب و کشورهایی که به طور سنتی متحد عربستان بودند، این جمع‌بندی وجود دارد که عربستان تبدیل به اصلی‌ترین منبع حمایت و تغذیه تروریسم در خاورمیانه شده است و برای یک کشور محافظه کار این تغییر مهمی است.

فرازمند با بیان این که رفتارهای نامعقول و غیرمنطقی عربستان در سه سطح داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی قابل بررسی است، ‌افزود: عربستان در سطح بین‌المللی سال‌ها به دنبال گرفتن کرسی شورای امنیت بود. سال گذشته این کرسی به عربستان داده شد اما آن کشور نپذیرفت زیرا عربستان در شرایطی نیست که بخواهد مسوولیت بپذیرد. احساس می‌کردند که با پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت بار مسوولیتی به دوش آن‌ها گذاشته خواهد شد که با رفتارها و برنامه‌های کنونی‌شان سازگاری ندارد و نمی‌توان بی‌مهابا منبع تغذیه افراطی‌ترین گروه‌های تروریستی در منطقه باشد. البته عربستان رسما زیربار پذیرش حمایت‌هایی که از تروریسم و افراط‌گرایی دارد نرفته است و در سطح رسمی نمی‌پذیرد که منبع تغذیه داعش و النصره است.

او با اشاره به عملکرد عربستان در شورای همکاری خلیج فارس گفت: اگر بگویید چیزی از شورای همکاری خلیج فارس دیگر باقی نمانده است بی‌راه نگفته‌ایم.

سفیر پیشین ایران در بحرین با اشاره به فایل صوتی منتشر شده از امیر پیشین قطر که در آن درباره عربستان به صراحت گفته است که نامی از عربستان تا 12 سال آینده باقی نخواهد ماند اظهار کرد: سعودی‌ها گمان نمی‌کردند که ایران و غرب درباره پرونده هسته‌ای بتوانند به این سرعت به توافق جامع دست یابند و زمینه برای این توافق بین ایران و غرب فراهم شود. عربستان درباره اختلاف هسته‌ای غرب با ایران حساب زیادی باز کرده بود و حتی در اسناد ویکی‌لیکس آمده است که عربستان به آمریکایی‌ها گفته بود که دیگر وقت گزینه نظامی است و تحریم‌ها اثر ندارد.

فرازمند با بیان این که سعودی‌ها در چند ماه گذشته برای برقراری روابط خوب با ایران به ایرانی‌ها پاسخ مثبتی ندادند اضافه کرد: عربستان از آمریکا به صورت علنی انتقاد می‌کند و بیان این انتقادات را افزایش داده است. تم اصلی سخنرانی ترکی الفیصل زیرسوال بردن استراتژی آمریکا در منطقه است و در سخنرانی‌هایش به‌صراحت می‌گوید که آمریکا دچار سردرگمی استراتژیک در خاورمیانه شده است.

وی با بیان این که عربستان سعودی در تعیین ولیعهد چند عرف را شکست گفت: پادشاه چند فرد دیگر را که کاندیدا بودند کنار گذاشت از جمله دو برادر که سابقه وزارت کشور و معاونت وزارت دفاع را داشتند. کنار گذاشتن آن‌ها و انتصاب فرزند کوچک‌تر به معنای این است که دیگر پس از این از عبدالعزیز دیگر ولیعهدی نخواهد بود و این تعیین به دلیل این است که ولایتعهدی هرچه زودتر از این نسل عبور کند و به نسل بعدی برسد.

فرازمند با بیان این که این تغییر شب قبل از سفر اوباما به ریاض انجام شد ادامه داد: برخی معتقدند که این تغییر به این علت بود که آمریکا را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و بحث ولایتعهدی محمد بن نائف که از مهره‌های نزدیک به آمریکا بود را منتفی کند. البته اگر عبدالله فوت کند پادشاهی که منصوب می‌شود می‌تواند این تصمیمات را به هم بزند و این انتصاب‌ها لغزان است.

سفیر پیشین ایران در بحرین تاکید کرد که به نظر می‌رسد که عربستان دچار سردرگمی و برزخ استراتژیک تاریخی است.

فرازمند با بیان این که حضور فرمانده ارتش پاکستان در مانور عربستان برخی احتمالات مبنی بر سرمایه‌گذاری عربستان بر روی پاکستان برای خرید بمب اتم را به ذهن متبادر می‌کند گفت: عربستان در دنیا کشور محبوبی نیست و یکی از بدترین تصورات بین ملت‌ها درباره عربستان وجود دارد؛ اما 95 درصد از مردم پاکستان مشکلی با عربستان ندارند و به دلیل این تصور ذهنی مثبت، عربستان می‌تواند گروه‌های نظامی خود را از پاکستان بگیرد.

انتهای پیام

کد N270309

وبگردی