آفتاب
گزارش خبری/

برپایی نمایشگاه عکس در کرمانشاه/ زبان پارسی خود آینه فرهنگ است

برپایی نمایشگاه عکس در کرمانشاه/ زبان پارسی خود آینه فرهنگ است

کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: نمایشگاه عکسی صبح چهارشنبه با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان کرمانشاه، در تالار غدیر این شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر چهارشنبه، نمایشگاه عکس فرهیختگان و ادبای استان کرمانشاه در تالار شهید آوینی این شهر با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی افتتاح شد.

مراسم افتتاح این نمایشگاه با حضور همزمان ابراهیم رحیمی زنگنه و استاد میرجلال الدین کزازی از اندیشمندان ایران زمین انجام گرفت.

در این نمایشگاه آثار یکی از عکاسان برجسته کرمانشاهی به نمایش گذشته شده است.

در این نمایشگاه بیش از 37 عکس از "ناصر گلستانی فر" از هنرمندان و عکاسان بنام کرمانشاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

استاد میرجلال الدین کزاری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: ریشه اصالت و تاریخ دیرینه این مرزو بوم زبانها و آداب متنوع در این سرزمین است.

این استاد ادب و سخن در ادامه با اشاره به تلاش های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برای ارتقا فرهنگ، تاکید کرد: خوشبختانه بعد از مدتهای مدید، مدیریت سازمانی که شالوده اش فرهنگ است به دست کاردانش افتاده است و کارها بر وفق مراد فرهنگ دوستان در حال انجام است.

کزازی عنوان داشت: باید تلاش کنیم که در عرصه هنر و فرهنگ کمترین لغزش ها را داشته باشیم، زیرا لغزش در فرهنگ ولو هرچند کوچک عواقب بسیار بدی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: برپایی چنین نمایشگاههایی برای کودکان و نسل های تازه بسیار معنابخش و تاثیرگذار است، زیرا به گذشته پر و والای فرهنگی این دیار پی می برند و این می تواند نقشی موثر و مثبت در بین کودکان این زادبوم داشته باشد.

این استاد زبان و فرهنگ تاکید کرد: در این کشور چهره های بسیار والایی هم از نظر حماسی داریم و هم از نظر فرهنگی، ولی در برخی از کشورها این چنین موقعیت هایی وجود ندارد، به همین خاطر دست به یک نوع سرقت فرهنگی و تاریخی می زنند که این هیچ سودی در ارتقا فرهنگ و هنر آن کشور نداشته و نخواهد داشت.

کزازی اظهار داشت: ایران از بدو پیدایش مهد رشد و نمو بزرگانی بوده است که تاریخ تاکنون به خود ندیده است و این مایه مباهات و فخر هر ایرانی است و ما مردم ایران باید به این تاریخ پرافتخار خود بنازیم.

وی در ادامه سخنان خود با زبان پارسی اشاره داشت و گفت: برپایی چنین نمایشگاه هایی از سوی هنرمندان کرمانشاهی نشان از سخاوت هنری و بزرگ منشی ایشان دارد که می خواهد بدون هیچ چشم داشتی تاریخ و فرهنگ میهن خود را به همگان بنمایاند.

کزاری با اشاره به اینکه تمامی زبانها و گویش ها در ایران زمین به هم وابسته و جدا از هم نیستند، اظهار داشت: گویش های این زادبوم همانند یک ریسمان هستند و همسویی عجیبی با هم دارند.

وی بیان داشت: کرمانشاه از نظر تاریخی و فرهنگی پیشینه ای به بلندای تاریخ بشریت دارد، همین خود می تواند زمینه های تبدیل شدن کرمانشاه به ابرشهر فرهنگی در کشور و دنیا را فرهم کند.

وی زبان‌های کردی، بلوچ، ترک و ده‌ها زبان‌ دیگر را نیاکان زبان پارسی دانست و گفت: اگر زمانی واژه و یا اصطلاحی از زبان پارسی رخت برببندد، ایرانی جان آگاه و فهیم بی شک به سوگ این ضایعه فرهنگی خواهد نشست.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود اظهار داشت: زبان فارسی، زبانی ناب، شورانگیز و دلنواز  است و این سخن را از روی تحقق و بررسی می گویم نه از روی احساس و تعصب، زیرا که همه فرهنگ شناسان و زبان شناسان می دانند که زبان پارسی خود آینه فرهنگ است.

کد N270304

وبگردی