آفتاب
رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌یی و راهبردی آن

مهتدی:‌ پاکستان در رقابت ایران و عربستان نمی‌تواند از مرزهای خود عبور کند

مهتدی:‌ پاکستان در رقابت ایران و عربستان نمی‌تواند از مرزهای خود عبور کند

محمدعلی مهتدی با بیان این که القاعده معتقد است که نباید نیروهای کفر در عربستان مسلط شوند، اظهار کرد: به دلیل این اعتقاد عربستانی‌ها نمی‌توانند مستقیما نیروهای نظامی آمریکا را برای اهداف‌شان به کار بگیرند و از نیروی نظامی و افسران پاکستان استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد علی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه که در نشست رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌یی و راهبردی آن در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت تاکید کرد: پاکستان در رقابت ایران و عربستان نمی‌تواند از مرزهای خود عبور کند زیرا از 190 میلیون پاکستانی حدود 60 میلیون شیعه هستند که حدود 30 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

او گفت: مساله استفاده عربستان از بمب هسته‌ای بیش‌تر یک بعد تبلیغاتی دارد زیرا پاکستان امکان و توان انتقال بمب هسته‌ای را به عربستان ندارد و اجازه چنین اقدامی هم نخواهد داشت.

مهتدی گفت: پاکستان بی‌شک از نیازهای امنیتی عربستان استفاده می‌کند و در قبال آن از کمک‌های مالی این کشور بهره‌مند می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم طاهریان، سفیر پیشین ایران در افغانستان و پاکستان نیز در این نشست گفت: پاکستان از بدو تاسیس به عنوان کشور پرجمعیت مسلمان در منطقه نیازمند و دریافت کننده کمک بوده است.

وی افزود: تا دوران محمد ضیاءالحق، پاکستان بیش‌ترین کمک را از برخی کشورهای غربی و ایران دریافت می‌کرد. پس از کودتای ضیاء علیه بوتو شرایط تغییر کرد. حکومت غیرانتقالی روی کار آمد و نیاز به دریافت کمک وجود داشت بنابراین کمک‌ها از سوی کشورهای عربی نیز آغاز شد.

طاهریان ادامه داد: ترکیبات کنونی در حال شکل‌گیری در پاکستان براساس واقعیت‌ها و نیاز است و از روی انتخاب نیست. افکار عمومی در پاکستان چندان علاقمند به تحت تاثیر قرار گرفتن روابط این کشور با ایران نیست.

او در عین حال گفت: در روابط عربستان و پاکستان اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است که تصور کنید ائتلاف تازه‌ای شکل گرفته زیرا ظرفیت منطقه و مسائل استراتژیک اجازه نمی‌دهد که چنین ائتلافی رخ دهد. پاکستان سعی می‌کند در شرایط فعلی رابطه‌اش را با تهران بازسازی کند.

انتهای پیام

کد N270264

وبگردی