آفتاب

درس‌هایی که زمزمه‌ی محبت می‌شوند ...

درس‌هایی که زمزمه‌ی محبت می‌شوند ...

27 سال سابقه کار دارد، در این سال‌ها دانش‌آموزان بسیاری را به زیور دانش آراسته و روانه‌ی‌ داستان پرفراز‌و نشیب زندگی کرده است...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی مرکزی، حسن شاهقلی آموزگار پایه چهارم دبستان در شهرستان دلیجان است و در سال 93 به عنوان تنها معلم نمونه‌ی کشوری استان مرکزی انتخاب و معرفی شده است، به بهانه هفته معلم، این انتخاب و آشنایی بیشتر، با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

وی در توصیف شغلش گفت: معلمی عشق است، انگیزه است، ایثار و ازخودگذشتگی است. معلمی شغل نیست، عشق و ایجاد انگیزه است که اگر ذره‌ای از این ارزش‌ها در معلم باشد می‌تواند همیشه در جریان تدریس موفق باشد.

این معلم نمونه درباره اولین روز مدرسه اظهار کرد: از آنجا که برای دانش‌آموزان بعد از تعطیلی یک فاصله قابل توجه با درس و مدرسه ایجاد شده باید ابتدا مجددا یک آمادگی کامل برای شروع تحصیل در آنها ایجاد شود. یعنی ابتدا خود را به بچه‌ها معرفی می‌کنم با آنها صحبت می‌کنم و از بچه‌ها دعوت می‌کنم خود را معرفی کنند. راه‌های زیادی وجود دارد تا با آنها ارتباط برقرار کنیم مثلا با اهدای شاخه‌ی گلی سال تحصیلی جدید را به آنها تبریک می‌گوییم یا با یک هدیه و تشویق آنها را راهی کلاس می‌کنیم.

شاه‌قلی درباره‌ی روش‌های تدریسش گفت: با توجه به اینکه روش‌های سنتی در تدریس جوابگو نیست از روش‌های جدید فعال مانند روش‌های مشارکتی، گروهی و همیاری استفاده می‌کنم. در این روش معلم بیشتر نقش تحلیل‌گر امر آموزش را دارد و ناظر است. ابتدای هر جلسه را با ذکر احادیث و روایات آغاز می‌کنم اینکار باعث انتقال شادابی و نشاط به دانش‌آموزان می‌شود. اگر کلاس با شور و نشاط شروع شود دانش‌آموز با عشق و علاقه وارد مدرسه می‌شود و امنیت و آرامش را احساس می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه مشارکت والدین چقدر کار شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و چه نقشی در روند یادگیری دانش‌آموزان دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیستم ارزشیابی تغییر کرده و این سیستم تا پایه پنجم گسترش پیدا کرده نیاز است خود اولیا بیشتر پیگیر باشند. جلساتی تحت عنوان انجمن اولیا و مربیان تشکیل و موارد و نکات لازم را ارائه می‌دهیم. آنها باید یاری‌گر ما باشند تا بهتر بتوانند با دانش‌آموزان کنار بیایند مخصوصا در خارج از کلاس هنگام کمک به فرزندشان در انجام تکالیف تکمیلی با مدرسه هماهنگی داشته باشند.

این معلم نمونه کشوری دلایل موفقیتش را اینگونه تشریح کرد: فاکتورهای زیادی برای موفقیت وجود دارد. مهمترین آنها توکل به خدا در کارها و لطف و عنایت حق تعالی در آموزش و پرورش در مناطق محروم است. از عوامل دیگر می‌توان به علاقه به معلمی و تلاش خستگی‌ناپذیر، شرکت در جشنواره‌ها‌، شرکت در برنامه‌های معلمان پژوهنده، شرکت در مسابقات فرهنگی هنری و برنامه‌های قرآن و معارف اسلامی و فعالیت در مناطق محروم و روستاها که البته این فعالیت‌ها کسب چندین رتبه برتر و مقام‌های نمونه در پست‌های مختلف را برایم به همراه داشته است.

شاه‌قلی در پاسخ به این پرسش که اگر این امکان فراهم می‌شد که بتوانید دوباره شغل‌تان را انتخاب کنید آیا باز هم معلمی را انتخاب می‌کردید؟ گفت: با توجه به 27 سال سابقه امیدوارم لطف خدا در طی سال‌های آتی هم شامل حال بنده شود تا بتوانم به بچه‌های شهرستان خودم کمک کنم دوست دارم در شغل‌های فرهنگی، هنری و پژوهشی نیز در کنار آموزگاری فعالیت داشته باشم.

وی درباره ویژگی‌های یک معلم خوب اظهار کرد: ناظر دانستن خداوند در کارها، صبر و حوصله کافی، تواضع و فروتنی در کارها، پشتکار و عشق و علاقه وافر.

این معلم نمونه کشوری درباره تفاوت‌ دانش‌آموزان تیزهوش و با دیگر دانش‌آموزان گفت: وقتی صحبت از دانش‌آموز تیزهوش به میان می‌آید بهره هوشی به ذهن خطور می‌کند و با توجه به اینکه روانشناسان با تست هوش بهره هوشی را طبقه‌بندی می‌کنند آموزش باید به همان میزان و متناسب با بهره هوشی و توانایی و استعداد هر دانش‌آموز باشد. اگر دانش‌آموز در کلاس بی‌قرار شود این بدان معنی است که آموزش‌ها متناسب با شرایط و نیاز دانش‌آموز نیست و فراتر از توان و هوش اوست؛ هم خودش اقناع نمی‌شود و هم در کلاس مداخله و بی‌نظمی ایجاد می‌کند. این وظیفه معلم است که سطوح مختلف دانش‌آموزان را شناسایی کند و با توجه به نیازها و توانایی‌ها آموزش ارائه کند.

این آموزگار پایه چهارم دبستان در شهرستان دلیجان در پاسخ خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا تا به حال دانش‌آموزی را تنبیه کرده‌اید؟ عکس‌العمل شما در برابر اشتباه دانش‌آموزان چیست؟ خاطرنشان کرد: یکی از اصول مؤثر در امر آموزش و پرورش اصل تشویق و تنبیه است. البته تنبیه نه به این معنی که به دانش‌آموز آسیب جسمی وارد شود. تنبیه یعنی آگاه کردن آنان از اشتباه که را‌ه‌های گوناگونی دارد یعنی عکس‌العمل‌های حرکتی، چهره‌ای و واکنش‌های معقول به اشتباهاتی که از سوی آنان انجام می‌شود از راهکارهای تنبیهی است که باعث می‌شود پی به اشتباه خود ببرند. این واکنش‌ها می‌تواند متنوع باشد، مثلا محروم کردن دانش‌آموز از فعالیت‌های مورد علاقه‌اش فقط برای مدت کوتاه نه بلند. برای تشویق نیز راه‌های زیادی وجود دارد. این دو مکمل هم هستند باید بین آنها تعادل ایجاد شود و از افراط و تفریط خودداری کرد.

شاه‌قلی درباره چگونگی تعامل مدیران مدارس با معلمان گفت: اتفاقا یکی از پژوهش‌های من درباره راه‌های ارتباط مدیر با معلمان است این امر از طریق تشکیل جلسات منظم و مرتب در قالب جلسات ماهانه شورای معلمان محقق می‌شود مدیر باید به معلمان نزدیک شود، خود را در مسائل سهیم کند و با معلمان مشورت کند. این ارتباط باید دو جانبه باشد. یکی از نتایجش خودسازی است و در نتیجه این تعامل مثبت است که کارها به نحو مطلوب صورت می‌گیرند. مدیر باید در مواقع لازم به خواسته ها و نیازها توجه و آنها را برطرف کند و حتی معلمان را مورد تشویق و تنبیه قرار داده و از زحمات آنها تشکر کند.

این معلم نمونه به یادماندنی‌ترین خاطره‌ در طول سالهای تدریسش را اینگونه تعریف کرد: سال اول استخدام در یکی از روستاهای شازند بودم و در پایه دوم تدریس می‌کردم. محرومیت صددرصدی آن منطقه وجود داشت و دانش‌آموزی داشتم که در درس املا اصلا پیشرفتی نداشت. والدین او را به مدرسه دعوت کردم راهنمایی‌های لازم را گفتم و در این زمینه با آنها صحبت کردم. به آنها گفتم که به او کمک کنند و اگر مسئولیتی هم به او داده می‌شود متناسب با توانایی او باشد. بعد از امتحانات نوبت دوم پیشرفت خوبی داشت اما، نمره قبولی را کسب نکرد و والدین او بسیار ناامید شده بودند. در نتیجه ارتباطم را با دانش‌آموز بیشتر کردم. او به صورت دو شیفت صبح و عصر به مدرسه می‌آمد و من او را به نوشتن بیشتر تشویق می‌کردم تا اینکه امتحانات پایانی را با نمره بسیار خوب قبول شد. این پیشرفت باعث شگفتی من و والدین او شد و نشان داد که محبت و پشتکار ثمره‌ای جز موفقیت نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N270187

وبگردی