آفتاب
"رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌ای و راهبردی آن"

سفیر ایران در افغانستان: نگاه عربستان به ایران با نگاه عربستان به پاکستان یکسان نیست

سفیر ایران در افغانستان: نگاه عربستان به ایران با نگاه عربستان به پاکستان یکسان نیست

سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه پاکستان بیش از 180 میلیون نفر جمعیت دارد و در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است و بحران انرژی و اقتصاد و مشکل بیکاری و چالش در این کشور وجود دارد، گفت: حدود 1.5 میلیون کارگر عربستانی در پاکستان مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان که در نشست رابطه پاکستان و عربستان و‌ آثار منطقه‌ای و راهبردی آن در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت، اظهار کرد: روزانه 50 هزار بشکه نفت عربستان با شرایط خاص ویژه در اختیار پاکستان قرار می‌گیرد. از سویی عربستان در موضوع کشمیر نظر پاکستان را تایید می‌کند و قرارداد همکاری امنیتی نیز پس از جنگ کویت بین این دو کشور امضاء شده است.

وی افزود: پاکستان مراقب این موضوع است که رقابت‌های کشورهای دیگر به داخل این کشور منتقل نشود.

بهرامی ادامه داد: نگاه عربستان به ایران لزوما با نگاه عربستان به پاکستان یکسان نیست. پاکستان می‌خواهد به عربستان نزدیک شود اما ترجمه آن تهدید منافع ایران نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عربستان برای سیاست خارجی پاکستان اولویت دارد، گفت: اما تعریف منافع و تهدیدهای این دو کشور مشترک نیست.

سفیر ایران در افغانستان درباره پروژه خط لوله بین ایران و پاکستان نیز گفت: در این باره بحث‌های فنی به نتیجه نرسیده است و این پرونده بسته شده نیست دولت می‌خواهد این بحث به صورت اقتصادی، واقعی و فنی پیش رود. ممکن است وقفه‌ای رخ دهد اما پرونده آن هنوز بسته نیست.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمد ملازهی با اشاره به اوضاع داخلی پاکستان گفت: ارتش پاکستان یک سیاست استراتژیک با عنوان سیاست جهادی دارد که در آن نگاهی به عربستان، ایران و افغانستان دارد و نگاهی دارد که به سمت عربستان می‌چربد.

وی ادامه داد: حزب نواز شریف اما به دنبال توازن در مناسبات منطقه‌ای‌اش است و نمی‌خواهد این احساس در بین همسایگانش به وجود بیاید که پاکستان به عربستان نزدیک است.

ملازهی ادامه داد: ارتش پاکستان در شرایط کنونی دچار این تردید است که سیاست جهادی خود را ادامه دهد یا نه. نواز شریف در موقعیتی قرار گرفته که ارتش را تشویق کند که سیاست جهادی خود را مقداری تغییر دهد.

وی اضافه کرد: در مجموع آنچه که در منطقه رخ می‌دهد رقابت‌هایی است که هرکدام به دنبال ارائه الگوی خود است.

ملازهی درباره پروژه خط لوله صلح بین ایران و پاکستان گفت: سیاست آمریکا این است که ایران را از مسیر انتقال خط انرژی حذف کند. پاکستان به دنبال این است که از این پروژه حداکثر امتیاز را بگیرد. پیش از این نیز ایران قول داده بود 500 میلیون دلار به پاکستان وام بدهد بنابراین اگر شرایطی پیش آید که مشکل ایران و آمریکا در مورد هسته‌ای حل شود پاکستان در برای اجرای این پروژه آمادگی دارد و در صورتی که ایران در هزینه‌ها به پاکستان کمک کند این پروژه اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

کد N270159

وبگردی