آفتاب
در پی بازداشت شهروند آمریکایی /

منابع خبری پاکستان: آمریکا عامل گسترش ناامنی در پاکستان است

منابع خبری پاکستان: آمریکا عامل گسترش ناامنی در پاکستان است

اسلام آباد - ایرنا - درپی بازداشت یک تبعه آمریکایی به جرم نقض قوانین ضدتروریستی در ˈکراچیˈ، منابع خبری پاکستان آمریکا را متهم به جاسوسی و گسترش تروریسم در پاکستان کردند.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی به نقل از پلیس کراچی نوشتند: یک تبعه آمریکایی که به گفته مقامات این کشور از عوامل پلیس فدرال آمریکا است، دوشنبه شب گذشته درحالی که از فرودگاه بین المللی ˈجناحˈ کراچی قصد سفر به ˈاسلام آبادˈ را داشت، به دلیل حمل 15 گلوله مربوط به سلاح کمری ˈام.ام.9ˈ و چاقو، شناسایی و بازداشت شد.

منابع خبری نام این تبعه آمریکایی را ˈجوئل کاکس یوجینˈ عنوان و اعلام کردند که وی از عاملان سازمان تحقیقات فدرال آمریکا است. این منابع هدف از حضور این تبعه آمریکایی در پاکستان را همکاری با دولت این کشور در زمینه بررسی فساد مالی و اداری اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، مقامات پاکستانی و آمریکایی در عین حال از تایید نام این مظنون بازداشت شده خودداری و دلیل آن را حساس بودن موضوع عنوان کرده اند.

روزنامه امت پاکستان در مطلبی درباره تناقض گویی کنسولگری های مختلف آمریکا در پاکستان درباره هویت فرد یاد شده نوشت: مسوولان کنسولگری آمریکا در کراچی ادعا کردند که تبعه بازداشت شده از کارمندان بخش امنیتی این کنسولگری است ولی کنسولگری آمریکا در کراچی تاکنون هیچ اسناد و یا مدارکی درباره اعزام شخص مورد نظر به عنوان دیپلمات یا کارمند رسمی کنسولگری به شهر کراچی پاکستان ارائه نداده است.

در بخشی از گزارش رسانه های پاکستان به نقل از پلیس کراچی آمده است: تبعه آمریکایی به یک دادگاه محلی در کراچی منتقل شد و دادخواستی مبنی بر نقض قوانین ضدترورسیم در پاکستان (حمل اسلحه و مهمات در هواپیما) علیه وی تنظیم شد.

قاضی دادگاه کراچی پاکستان دستور داد که متهم تا روز شنبه آینده تحت بازداشت نیروهای امنیتی باشد تا بررسیها و تحقیقات بیشتری در مورد او و علت حضورش در این کشور انجام شود.

ˈمگان گراگنیشˈ سخنگوی سفارت آمریکا در اسلام آباد در گفت وگو با رسانه های پاکستانی گفت: مقامات آمریکایی برای حل و فصل موضوع بازداشت فرد یاد شده با دولت پاکستان در تماس هستند.

در همین حال روزنامه اردو زبان ˈامتˈ چاپ کراچی در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: پلیس این شهر در تحقیقات اولیه به این نتیجه رسیده که تبعه آمریکایی بازداشت شده برای انجام ماموریت مخفیانه در پاکستان حضور داشته و دلیل بازداشت وی نیز کشف لوازم جاسوسی و غیرمتعارف (در حین مسافرت به کشورهای خارجی) است.

در این گزارش آمده است: بازداشت و رسوایی فعالیتهای غیرقانونی جاسوسان آمریکایی موضوع تازه ای نبوده و این عوامل در کشتن غیرنظامیان و مردم بی گناه در پاکستان دست دارند.

به نظر می رسد بازداشت اخیر تبعه آمریکایی در کراچی بار دیگر آغازی برای دوران سرد و سراشیبی تند در روابط میان اسلام آباد و واشنگتن باشد و متعاقب آن احزاب و گروههای سیاسی و مذهبی در پاکستان بار دیگر با برپایی راهپیماییهای گسترده علیه آمریکا و مداخلات این کشور در پاکستان، خواستار خروج نظامیان، عوامل پنهانی و سازمان های جاسوسی آمریکایی از خاک پاکستان شوند.

روابط دوجانبه پاکستان و آمریکا دوران پرتلاطمی را در سالهای گذشته به ویژه رسوا شدن طرحهای پنهانی واشنگتن در پاکستان پشت سر گذاشت است.

در سالهای اخیر نیز اوج تنشها بین دو کشور در اظهارات مقامات پاکستانی و آمریکایی پس از کشته شدن اسامه بن لادن رییس معدوم گروه تروریستی القاعده در جریان عملیات مخفیانه نیروهای آمریکایی در شهر ایبت آباد در شمال پاکستان، بازداشت عامل جاسوسی سازمان سیا در شهر لاهور، تجاوز بالگردهای آمریکایی به خاک پاکستان و کشتن 24 نظامی پاکستانی، دیده شده است.

شناسایی و بازداشت جاسوسان و عاملان نفوذی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در مناطق مختلف پاکستان و یا رسوا شدن طرحهای پنهانی واشنگتن در سالهای گذشته در این کشور، همواره باعث ایجاد تنش و فاصله در روابط سیاسی و امنیتی اسلام آباد - واشنگتن شده و حتی مقامات پاکستانی بارها از سوی احزاب سیاسی، مذهبی و اقشار مختلف جامعه این کشور به دلیل عملکرد ضعیف برای جلوگیری از دخالت آمریکاییها در امور داخلی پاکستان مورد سرزنش قرار گرفته اند.

در هفتم بهمن 1389 شمسی (27 ژانویه 2011) نیز ˈریموند دیویسˈ یکی از عوامل سازمان جاسوسی سیای آمریکا به جرم کشتن دو پاکستانی در شهر ˈلاهورˈ مرکز ایالت پنجاب در شرق این کشور به مدت دو ماه بازداشت شد.

در حالی که دیویس توسط نهادهای امنیتی و قضایی پاکستان به جرم کشتن دو غیرنظامی بازداشت شده بود، مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که ریموند دیویس از حق مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده و باید فورا آزاد شود و متعاقب آن نیز دادگاه پاکستان با دستور دریافت غرامت از این جاسوس آمریکایی، حکم آزادی وی را صادر کرد.

اختلافات میان پاکستان و آمریکا در خصوص این مساله به حدی رسید که ˈشاه محمود حسین قریشیˈ (نماینده فعلی مجلس ملی وابسته به حزب تحریک انصاف) وزیر وقت امور خارجه، از حزب مردم (حزب پیشین حاکم) حاضر نشد در توافق با آمریکا برای رهایی ریموند دیویس کوتاه بیاید و به همین دلیل استعفا کرد.

تردد مخفیانه عوامل نفوذی جاسوسی آمریکا به شهرهای مختلف پاکستان در حالی صورت می گیرد که مردم این کشور همواره نسبت به دولت و مقامات آمریکا به دلیل حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان خشمگین هستند.

مردم پاکستان به همراهی احزاب مختلف سیاسی و مذهبی این کشور ماهها و سالهای اخیر بارها علیه مواضع تهاجمی آمریکا در قبال مسلمانان، دخالت واشنگتن در امور داخلی پاکستان و عدم توقف حملات پهپادهای آمریکایی دست به تظاهرات گسترده زده و حتی مسیر تردد خودروهای تدارکاتی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مناطق مختلف پاکستان را نیز برای مدتی مسدود کرده بودند.

آساق ** ا.ر ** 1095**1723**1577
کد N269962

وبگردی