آفتاب

اندونزی از سیاست های استرالیا انتقاد کرد

اندونزی از سیاست های استرالیا انتقاد کرد

کوالالامپور – ایرنا – وزیر امور خارجه اندونزی به طور آشکار از سیاست های ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر استرالیا در مورد بازگشت پناهجویان غیرقانونی به اندونزی انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، ˈمارتی ناتالیگاواˈ وزیر امور خارجه اندونزی در کنفرانس منطقه ای آسیا - اقیانوسیه که به همکاری دولت ها می پردازد، ضمن انتقاد از سیاست های کانبرا، به لغو سفر نخست وزیر استرالیا به بالی اشاره کرد و گفت: دولت اندونزی از تونی ابوت برای حضور در این نشست بین المللی دعوت کرده بود، اما پذیرش یا رد این دعوت بر عهده استرالیا است.

نخست وزیر استرالیا اواخر هفته گذشته با این بهانه که ممکن است این سفر روابط با اندونزی را تحت تاثیر قرار دهد دعوت سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهور اندونزی را رد کرد و از سفر به بالی انصراف داد.

مارتی ناتالیگاوا وزیر امور خارجه اندونزی براساس گزارش روز چهارشنبه ˈ جاکارتا گلوپˈ تصریح کرد: توضیح مشخصی در مورد حضور نیافتن نخست وزیر استرالیا در این نشست ارائه نشده و فقط دولت استرالیا می تواند دلیل آن را بیان کند.

وی با انتقاد شدید از سیاست های استرالیا در قبال پناهجویان، گفت: درگیری بین جاکارتا و کانبرا وجود ندارد و مساله پناهجویان نیازمند اقدامی از سوی دو کشور بود تا به آن رسیدگی شود.

نخست وزیر استرالیا پس از غیبت در نشست بالی در تماسی با سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهوری اندونزی دلایل حضور نیافتن خود را تشریح کرده است.

تونی ابوت از سپتامبر سال گذشته که نخست وزیری استرالیا شده است تاکنون به اندونزی سفر نکرده است.

مساله پناهجویان غیرقانونی که از طریق آب های اندونزی خود را به خاک استرالیا می رسانند از سال گذشته مورد توجه جدی استرالیا قرار گرفت و این کشور با اتخاذ سیاست های سختگیرانه تلاش کرد از ورود این پناهجویان به استرالیا جلوگیری کند.

بازگشت دادن پناهجویانی که به اندونزی عزیمت کرده اند به خاک این کشور باعث شد جاکارتا این اقدام استرالیا را مورد انتقاد جدی قرار دهد.

گشت های دریایی استرالیا به منظور انجام ماموریت خود جهت بازگشت دادن قایق های پناهجویان به خاک اندونزی در چند نوبت آب های اندونزی را مورد تعرض قرار دادند که این امر مقامات اندونزی را عصبانی کرد.

افزایش تنش ها بین دو کشور و همچنین انتشار اخبار جاسوسی استرالیا از مقامات ارشد اندونزی از جمله رییس جمهوری این کشور باعث شد جاکارتا سفیر خود را از کانبرا فرا بخواند و روابط دیپلماتیک دو کشور برای مدتی دچار وقفه شد.

مقامات دو کشور پس از این تنش گفت وگوهایی را برای عادی سازی روابط دیپلماتیک آغاز کردند.

آساق**د.م**1611
کد N269961

وبگردی