آفتاب

استاندار سیستان و بلوچستان : دولت تدبیر و امید مصمم به توسعه روابط با کشورهای جهان است

استاندار سیستان و بلوچستان : دولت تدبیر و امید مصمم به توسعه روابط با کشورهای جهان است

اسلام آباد - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اراده دولت تدبیر و امید در مجموع بر توسعه روابط با همه کشورهای جهان بویژه همسایگان و کشورهای مسلمان ازجمله پاکستان استوار است.

ˈعلی اوسط هاشمیˈ که به همراه وزیر کشور به پاکستان سفر کرد، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: امروز تاثیر این سیاست و رویکرد را در سطح جهان مشاهده می کنیم. این نوع عملکرد دولت تدبیر و امید در گسترش روابط دوجانبه با بیشتر کشورهای جهان موثر واقع شده است و نتیجه دیپلماسی فعال دولت یازدهم و تغییرات نسبت به گذشته را کاملا احساس می کنیم.

هاشمی درباره اهداف سفر هیات عالی جمهوری اسلامی ایران به پاکستان به ریاست وزیر کشور و نتایج گفت وگوها با مقامهای ارشد دولت این کشور اظهار داشت: این سفر در راستای سیاستهای خارجی دولت تدبیر و امید برای تقویت روابط با پاکستان به عنوان یک کشور مسلمان، دوست و همسایه است که اشتراکات فراوانی از جهات فرهنگی، اجتماعی، قومی و مذهبی با ایران دارد و تاریخ نیز گواه آن است.

وی گفت: سفر به پاکستان در مسیر پرداختن به نیازهای مشترک دو کشور انجام شد تا متعاقب آن بتوانیم از ظرفیتهای موجود در دو کشور برای ایجاد بستر مناسب در ارتقای روابط دوسویه در همه زمینه ها فرصت سازی کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: ایران و پاکستان از تواناییهای مختلفی برخوردارند و با همکاری و هم افزایی می توانند نیاز مردم دو کشور را شناسایی و با تلاش برای رفع این نیازها، گام موثری بسوی تعمیق روابط دو جانبه بردارند.

وی معتقد است: درصورتی که دو کشور تحقق منافع ملی و مشترک را هدف اصلی فعالیتها و تلاشهای مشترک قرار دهند، بدون تردید می توان با برطرف کردن همه ˈخرده شرارتˈ های موجود در سطح منطقه که بخشی از آن ناشی از حضور ضعیف نیروهای امنیتی و مرزی دولت پاکستان در سطح منطقه بلوچستان است، تامین امنیت مرزها را بخوبی مدیریت و امنیت مناطق مرزی مشترک را بطور کامل تامین کنیم.

نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان افزود: حفظ منافع ملی اهمیت فراوان دارد و از هر حرکتی که خدشه بر منافع ملی دو کشور وارد می کند، باید پرهیز شود.

هاشمی درباره نتایج سفر اخیر هیات عالی ایرانی به پاکستان گفت: در این سفر درباره افزایش تعداد بازارچه های مرزی گفت وگو و توافق شد که کمیسیون منطقه ای به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان ایران و سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان تشکیل شود.

استاندار سیسان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد که استانهای همجوار در خاک ایران و پاکستان با همگرایی و اتخاذ رویکردهای راهبردی، به سمت تامین منافع مشترک و بسط و گسترش همکاریها گام بردارند.

وی افزود: ما حرکت را آغاز کرده ایم و آمادگی داریم تا در شش تا هفت نقطه ازجمله منطقه ˈپشینˈ گذرگاه مرزی احداث کنیم. گفت و گوهایی نیز در این زمینه با فرماندار (حاکم) ایالت بلوچستان در جریان سفر اخیر وی به زاهدان انجام شد و در مجموع، از جانب طرف ایرانی مشکلی برای رونق بخشیدن به بازارچه های مرزی و تقویت نقش مردم منطقه در تضمین تامین امنیت مرزها و پایداری در شرایط سخت مرزی وجود ندارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در راس هیاتی متشکل از محمد حسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، سردار حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی ناجا و جمعی از مسوولان وزارتخانه های امور خارجه و کشور وارد اسلام آباد شد.

رحمانی فضلی روز سه شنبه با نواز شریف نخست وزیر، چودری نثار علی خان وزیر کشور، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش و سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی و همچنین مقامهای ارشد دولتی و نظامی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اسلام آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

آساق ** 1095**1723**1577
کد N269861

وبگردی