آفتاب

مذاکره در نیویورک به جای حساسی رسید

مذاکره در نیویورک به جای حساسی رسید

به گفته مقام های کشورهای 5+1 مذاکرات کارشناسی به مراحل حساس رسیده است... بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران، درباره رهیافت پادمانی راکتور اراک به جمع بندی رسیدند.

به گزارش آفتاب به نقل از جام نیوز، مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 به نقطه حساس خود رسیده است. پیش از مذاکرات سیاسی طرفین در هفته آینده، از یک سو، مذاکرات کارشناسی در نیویورک در حال برگزاری است و از سویی دیگر طبق برخی گزارش ها، بازرسان آژانس در تهران بر "رهیافت پادمانی رآکتور اراک" با کارشناسان هسته ای ایران، به نتیجه رسیده اند.
 

 

http://media.jamnews.ir/1397893209_jenev.jpg

 

 

به نوشته سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ دور تازه ای از مذاکرات اتمی را در نیویورک از سر گرفته اند.

 
سرپرستی این دور از مذاکرات را از سوی ایران، حمید بعیدی نژاد، از مدیران ارشد وزارت خارجه در امور خلع سلاح بر عهده دارد.

 
به دلیل سفر هیات کارشناسی ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مقدماتی بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) این دور از مذاکرات کارشناسی به میزبانی این شهر در حال انجام است. مذاکرات کارشناسی، با هدف تعیین دستور کار مذاکرات مقام های ارشد گروه ۱+۵ انجام می شود و به گفته مقام های کشورها به مراحل حساس رسیده است.

 
قرار است دور جدید مذاکرات که چهارمین دور گفت و گوهای جامع اتمی ایران است، میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی به نمایندگی از گروه ۱+۵ هفته آینده در وین برگزار شود. این دور از مذاکرات با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران انجام و به همین دلیل مذاکرات جامع اتمی خوانده می‌شود.

 
سیروس ناصری، از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران در دولت محمد خاتمی امروز به خبرگزاری ایسنا گفته است که آن‌چه که از اخبار شنیده می‌شود متنی از سوی جمهوری اسلامی در حال تهیه و نگارش است تا در نشست بعدی مذاکرات بر روی آن بحث شود.

 
آقای ناصری گفته است دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۴ قرار دارد و موضوع اتمی ایران تنها موضوعی است که آقای اوباما احتمال و شانس موفقیت در آن می‌بیند. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل) به همراه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می دهند.

 
حسن روحانی رئیس جمهور ایران و برخی از مقام های کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره رسیدن به توافق جامع اتمی تا اوایل تابستان سال جاری ابراز خوشبینی کرده اند.

 

 

http://media.jamnews.ir/n00006503-b.jpg

سیروس ناصری

 

  از سویی دیگر سایت رادیو فردا(radiofarda) نوشت: یک مقام مسوول در سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که نمایندگان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رهیافت پادمانی راکتور آب سنگین اراک به جمع بندی رسیدند.

 
این مقام مسوول که نخواسته نامش فاش شود روز سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت، در گفت‌وگو با ایرنا، افزوده که هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگوی روزدوشنبه خود درباره رهیافت پادمانی راکتور اراک به جمع بندی رسیدند.

 

گفت و گو درباره رهیافت پادمانی رآکتور اراک یکی از موراد الزامی توافق جمهوری اسلامی با آژانس است.

 
این مقام سازمان انرژی اتمی در باره نحوه بازرسی از راکتور اراک نیز به ایرنا گفته که در این‌ باره نیز توافق شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.

 
جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که از تاسیسات آب سنگین اراک برای تحقیقات استفاده می‌کند٬ اما قدرت‌های غربی از احتمال استفاده از این راکتور برای آماده‌سازی زمینه‌های دستیابی به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند.

 
ماسیمو آپارو، مدیر امور پادمانی منطقه B آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد تهران شد و آن گونه که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به ایرنا گفته است، سفر وی به تهران به منظور گزارش دهی از آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو توسط ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 
به گفته آقای کمالوندی، گزارش این اقدامات در بازدید روزهای دوشنبه و سه شنبه (۱۵ و ۱۶  اردیبهشت ماه) آقای آپارو از معدن ساغند و کارخانه تغلیظ اردکان یزد به آژانس ارائه خواهد شد.

 

وی تصریح کرد که «از هفت موضوع الزامی برای توافق جمهوری اسلامی و آژانس در راستای همکاری های انجام شده در قالب برنامه اقدام مشترک ژنو بیشتر موارد انجام شده است».

 
ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا به علاوه آلمان روز سوم آذر پارسال توافق کردند که در ازای موافقت ایران با محدود کردن شش‌ماهه برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود پاره‌ای از تحریم‌های ایران را لغو کنند.

 

این تحولات همزمان شده است با آغاز مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در نیویورک.

 

حمید بعیدی نژاد، رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران که در نیویورک به سر می‌برد، روز سه شنبه و پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات کارشناسی به ایرنا گفت: طرفین بحث‌های کارشناسی و فنی خود را ادامه می‌دهند تا موضوعات فنی و کارشناسی را برای دور آتی مذاکرات سیاسی که هفته آینده در وین اتریش برگزار می‌شود، «آماده سازی» کنند.

 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت، گفت: «چهار دور مذاکرات سیاسی در نظر گرفته شده که از هفته آینده در وین شروع می شود و در آن گفت‌وگوها، شروع به نگارش متن برنامه جامع توافق با کشورهای غربی می‌کنیم».

 
به گفته وی، توافق ژنو یک دوره اولیه شش ماهه دارد که در این دوره  رسیدن به نتیجه، بستگی به حسن نیت طرف غربی دارد.

 

 

http://media.jamnews.ir/1728359_168.jpg

 

 

سایت صدای آمریکا(voa) هم نوشت: مذاکرات فنی اتمی ایران و قدرت های جهانی سه شنبه و چهار شنبه در نیویورک ادامه می یابد.


در واشنگتن، ماری هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت پس از مذاکرات این هفته در نیویورک، هفته آینده چهارمین دور مذاکرات جامع اتمی در سطح مدیران سیاسی در وین با حضور کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران انجام خواهد شد.

 
ماری هارف در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا با اظهارات جواد ظریف که گفته است بر سر ۵۰ تا ۶۰ درصد مسائل توافق حاصل شده، موافق است؟ گفت: مذاکرات پر محتوایی با ایران انجام شده و پیشرفت هایی بدست آمده است، اما تا زمانی که بر سر صد در صد موارد توافق حاصل شود، نمی توان به یک توافق رسید.

 
او تاکید کرد حتی اگر بر سر ۹۵ درصد موارد با ایران توافق شود، مهم نیست و باید توافق صد در صد موارد در بر بگیرد تا مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شد و از صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور اطمینان حاصل کرد.

 

 

http://media.jamnews.ir/IMG09394950.jpg

 

 

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت هنوز کار تهیه پیش نویس توافق اتمی آغاز نشده و در سه ماه آینده مذاکرات خیلی سختی صورت خواهد گرفت و مسائل بسیار پیچیده ای پوشش داده می شود. او گفت: من نمی خواهم کسی فکر کند که رسیدن به توافق قریب الوقوع است: «ما پیشرفت داشته ایم اما کار بسیار زیادی - برای رسیدن به توافق- باقی مانده است.»

 

ماری هارف در همین حال گفت آمریکا برای تهیه پیش نویس توافق جامع اتمی آماده است. او گفت در سه دور نخست مذاکرات درباره تمامی مسائل صحبت شده، و اتفاق نظر هایی در برخی حوزه ها وجود دارد، و آمریکا به روشنی گفته است که در کدام بخش ها ممکن است مذاکرات سخت تری صورت بگیرد.

 

ماری هارف گفت ما احساس می کنیم می توانیم کار روی تهیه پیش نویس توافق نهایی اتمی را آغاز کنیم و احساس می کنیم می توانیم آن را تا ۲۰ ژوئیه -  ۲۹ تیر - به انجام برسانیم، فکر می کنیم که توانایی آن را داریم اما نمی دانیم که این کار حتما انجام خواهد شد یا نه.
کد N269685

وبگردی