آفتاب
تحولات سیاسی عراق/

درخواست حکیم برای تسریع در تشکیل دولت جدید/مذاکرات کردها با ائتلاف مالکی آغاز شد

درخواست حکیم برای تسریع در تشکیل دولت جدید/مذاکرات کردها با ائتلاف مالکی آغاز شد

درخواست رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برای تسریع در تشکیل دولت جدید، پایان شمارش آراء عراقیهای خارج از کشور و رایزنیهای ائتلاف کردستان عراق و ائتلاف دولت قانون برای تشکیل دولت از جمله خبرهای عراق است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه المسله به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که "ایاد علاوی" رئیس فهرست العراقیه الوطنیه، در همراه کردن دیگر گروههای سیاسی با خود در متهم کردن کمیساریای عالی انتخابات به تقلب و نقض قوانین با ناکامی و شکست روبرو شد.

این منبع همچنین اظهار داشت که علاوی و برخی از گروههای نزدیک به وی با برقراری تماس با برخی از احزاب و فراکسیونها خواهان همسو شدن آنها در متهم کردن کمیساریای عالی انتخابات عراق به نقض قوانین و ارائه شکایاتی در این زمینه شدند که رهبران احزاب مذکور با تاکید بر اینکه این امر تهدیدی برای ثبات و امنیت عراق محسوب شود با آن مخالفت کرده و به این امر تن ندادند.

منبع مذکور در ادامه اعلام کرد که علاوی پس از ناکامی در اجرای این طرح قصد دارد از عراق خارج شده و به لندن (پایتخت انگلیس) سفر کند.

ایاد علاوی در انتخابات پیشین عراق(در سال 2010) توانست در رأس ائتلافی گسترده بر دیگر رقبای خود پیروز شود، اما پس از پیروزی در این انتخابات متحدان خود را از دست داد وهمپیمانان وی از جمله " اسامه النجیفی" و "صالح المطلک" با تشکیل فراکسیونهای المتحدون و العربیه از وی جدا شدند.

وی در تلاش برای توجیه شکست احتمالی خود در انتخابات پارلمانی اخیر مدعی شده که کمیساریای عالی انتخابات عراق در انتخابات پارلمانی که هفته گذشته در عراق برگزار شده و هنوز نتایج رسمی آن منتشر نشده است، مرتکب تقلب شده است.

از سوی دیگر الفرات اعلام کرد "باقر جبر الزبیدی" رئیس فراکسیون  پارلمانی المواطن (شهروند) روز سه شنبه خواهان برگزاری یک نشست فوق العاده در پارلمان این کشور برای بررسی قانون بودجه 2014 و حضور اعضای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در نشست مذکور جهت ارائه توضیحاتی در خصوص اجرای انتخابات عراق، شد.

العراق نیوز نیز گزارش داد که کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد روند شمارش آراء مراکز انتخاباتی خارج از کشور به اتمام رسیده است.

در همین راستا "محسن الموسوی" عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: روز سه شنبه موفق شدیم عملیات شمارش آراء شهروندان عراقی مقیم خارج از کشور را به طور کامل به اتمام برسانیم و نتایج متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: 165532 نفر از شهروندان عراقی در 20 کشور از جمله ایران، سوئد و آمریکا در انتخابات مشارکت داشتند.

در همین حال دفتر کمیساریای عالی انتخابات در استان بابل نیز اعلام کرد که شمارش آراء در این استان به اتمام  رسیده است.

از سوی دیگر "سید عمار الحکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق روز سه شنبه با سفیران فرانسه و کویت در عراق و "کرار الخفاجی" رئیس شورای سیاسی جریان صدر دیدار کرد.

وی در این دیدارها بر لزوم تشکیل دولت در کوتاهترین زمان ممکن تاکید کرد.

پایگاه الغد پرس نیز به نقل از یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که ائتلاف کردستان عراق رایزنیهای خود را با ائتلاف دولت قانون برای تشکیل یک دولت اکثریت سیاسی آغاز و ارتباط خود را با دیگر فراکسیونها قطع کرده است.

"محمد اللکاش" نماینده ائتلاف المواطن در پارلمان عراق نیز از نماینده های ائتلاف دولت قانون خواست که از اعلام نامزدی "نوری المالکی" نخست وزیر کنونی عراق در دوره جدید صرف نظر کنند.

از سوی دیگر رسانه های عراق به نقل از "علی ماجدی" معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل، از آغاز روند انتقال گاز ایران به عراق در سال جاری خبر دادند.
 

کد N269453

وبگردی