آفتاب

قدومی: با هرگونه دخالتی در امور سوریه مخالفیم

قدومی: با هرگونه دخالتی در امور سوریه مخالفیم

نماینده جنبش حماس در تهران تاکید کرد: کلیه مواضع حماس به صورت بیانیه‌های رسمی منتشر می‌شود و چنین نیست که یک اتفاق بیانگر کل مواضع این جنبش باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد قدومی در نشست هم‌اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی – علمی ندا درخصوص اعتقادات تندی که به مواضع این جنبش به ویژه اقدام خالد مشعل رییس دفتر سیاسی آن در قبال حوادث سوریه و برافراشتن پرچم مخالفان نظام سوریه در یک مراسم شده بود، گفت: این اتفاق (برافراشتن پرچم مخالفان نظام سوریه از سوی مشعل) اتفاق افتاده اما چنین نیست که یک اتفاق بیانگر کل مواضع حماس باشد. در مراسمی که گفته شده، پرچم‌های زیادی به دست مشعل داده شد اما اطمینان می‌دهم که این موضع حماس نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حماس واکنشی در قبال این امر نشان نداده و آن را توصیف نکرده است، گفت: آیا به نظر شما این پرچم حمایت از یک جناح به شمار می‌رود. باید بگویم که بحران امروز سوریه نیازی به افراشتن و پایین کشیدن یک پرچم ندارد و حماس اگر در کنار بشار اسد رییس جمهور سوریه و یا در کنار طرف مقابل باشد، این امکان را ندارد که بحران سوریه را حل کند. از این رو ما باید به عنوان محور مقاومت متوجه تحولات منطقه باشیم.

نماینده حماس افزود: یک اتفاق یا یک اظهارنظر بیانگر موضع کل جنبش نیست و مواضع رسمی در قالب بیانیه مطرح می‌شود. همچنین موضع ما در یک بیانیه سه ماده‌ای مطرح شده است. اعلام مواضع ما در قبال سوریه زمانی بود که ما در آن کشور بودیم و الان هم همان مواضع است. آن موقع (نظام سوریه) از ما دلخور شد و الان هم از ما دلخور است. از آن زمان تا پایان 2012 ما در سوریه بودیم در حالی که آنها از ما دلخور بودند. سوریه به عنوان پشتوانه مقاومت بود و ما از آن سپاسگزاریم. ملت سوریه هم آغوشش را به سوی ما گشود که ما از آن هم ممنون هستیم.

وی ادامه داد: ملت سوریه مطالباتی دارند که امیدواریم بدون دخالت بیگانگان و توسط خود سوری‌ها و بدون خون‌ریزی برآورده شود ما هم هرگونه دخالت بیگانگان در سوریه را رد می‌کنیم و با آن مخالفیم همانطور که نمی‌پسندیم کسی در امور داخلی ما دخالت کند.

نماینده حماس در پاسخ به این سوال که اما طبق اخبار حماس در بین مخالفان سوریه فعالیت‌هایی داشته است، گفت: اگر کسی می‌تواند سند و دلیلی بر این ادعا بیاورد که حماس در کنار مخالفان بوده، من حاضرم به آن جواب بدهیم. ما مواضعمان را در بیانیه‌مان مطرح کردیم و کسی هم عنوان نکرد گروهی از جانب حماس (در سوریه)فعالیت دارد. این امر (همدستی با مخالفان سوریه) از نظر ما کاملا مردود است.

قدومی درباره حضور حزب‌الله در سوریه و اعلام حزب‌الله مبنی بر حمایت از حرم حضرت زینب (س) گفت: مسوولیت حمایت (از حرم) مسوولیت حزب‌الله نیست بلکه مسوولیت نظام سوریه است و ما با هرگونه دخالتی در امور سوریه مخالفیم. آنچه که در مورد دخالت حماس در سوریه نیز گفته می‌شود را نیز رد می‌کنیم.

وی درباره نظر حماس درخصوص انتخابات آتی در سوریه نیز گفت: این مساله امری داخلی است که به سوریه مربوط می‌شود و ما درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

نماینده حماس همچنین روابط این جنبش را با تهران روابطی استراتژیک توصیف کرد و افزود: این جنبش در عالی‌ترین سطوح خود عنوان کرده است روابط خوبی با ایران دارد و ان‌شاءالله این روابط به این منوال ادامه می‌یابد.

قدومی افزود: هیچ فشاری به رهبری جنبش حماس از سوی دوحه به منظور خروج از قطر وارد نشده است و آنچه که در رسانه‌ها درباره تلاش قطر در مورد اخراج حماس از این کشور گفته شده، کاملا نادرست است.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از چگونگی تشکیل جنبش‌های فتح و حماس در فلسطین به بررسی روند آشتی ملی میان دو جنبش و توافق آنها برای تشکیل دولت وفاق ملی پرداخت و گفت: یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی آشتی میان دو بخش غربی و شرقی مداخله بیگانگان است. در مذاکراتی که داشتیم، در همان جلسات احمد قری اعلام کرد حماس باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد و شروط کمیته چهارجانبه را بپذیرد که فکر می‌کنیم این همان دخالت بیگانگان است و روشن است که این شروط، شروطی اسرائیلی – آمریکایی هستند.

نماینده حماس برخی تلاش‌های رژیم صهیونیستی و پشت‌گرمی فتح به حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر موانع پیش‌ روی آشتی ملی دانست و افزود: ما هشت سال کش و قوس را سپری کردیم و تلاش کردیم به طرف مقابل بگوییم برنامه‌های خارجی‌ها را دنبال نکنند و به برنامه خودمان برسیم اما شکست خوردیم و باید اذعان کنم که ما برای یکپارچه کردن اوضاع داخلی فلسطین شکست خوردیم، حال اشکال از ما است یا فتح، نمی‌دانیم اما آنچه که مسلم است، این است که رژیم صهیونیستی تنها طرفی است که از این مساله سود برده است. البته ممکن است کوتاهی از جانب ما شده باشد که نتوانستیم به طرف مقابل اطمینان بدهیم که ما نیامدیم آنها را از صحنه بیرون کنیم. به حکم تحولات منطقه چنین به نظر می‌رسد همه ظاهرا به یک بن‌بست رسیده‌اند.

قدومی با اشاره به روند مذاکرات آشتی ملی گفت: آنچه توانستیم انجام دهیم این است که مقطع زمانی را برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت مشخص کنیم. ما در مرحله آزمون هستیم شبه حمایتی از سوی کشورهای پیرامونی وجود دارد که اگر با چالش قطع کمک‌ها مواجه شدیم، بتوانیم به طور نسبی اوضاع را پیش ببریم. این آشتی تحت نظارت مصر است و نگاه کلی به آن نگاه خوشبینانه است که البته حکم مردم‌ هستند.

نماینده حماس درباره اولویت‌های این جنبش بعد از تشکیل دولت جدید بیان کرد: اولویت حماس سروسامان دادن به اوضاع داخلی است. در متن توافق مساله امنیتی که قید شده باشد وجود ندارد. ما فلسطینی‌هایی که به گفت‌وگو نشستیم تا به مساله آشتی برسیم، سعی نکردیم مانعی ایجاد کنیم چراکه ما دشمن یکدیگر نیستیم. شاید که رقیب یکدیگر باشیم از این رو سعی کردیم راه‌هایی را پیدا کنیم. مساله امنیتی که در توافق قاهره به آن پرداخت شده و بندهایش نیز مشخص است، مورد اجماع همه است. همچنین باید تاکید کنم که برنامه سیاسی حماس همان برنامه مقاومت است و با توجه به اینکه ملت ما تحت یوغ اشغالگری است، پس تا اشغالگری هست، مقاومت هم هست.

وی افزود: در این توافقنامه به برنامه تسلیحاتی گردان عزالدین قسام شاخه نظامی حماس پرداخته نشده چون ماموریت آن مبارزه با اشغالگری است. درباره مسائل دیگری از جمله ریاست تشکیلات هنوز تصمیمی گرفته نشده اما در حال بررسی هستیم.

قدومی درباره پذیرش مرزهای 67 نیز بیان کرد: این مساله نباید ما را دچار این کند که حماس اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. به رسمیت شناختن اسرائیل یک خط قرمز است که حماس آن را برای خود تعریف کرده که هیچ‌گاه نمی‌تواند این ژریم را به رسمیت بشناسد. همچنین حماس به تلاش‌های خود تا آزادی کامل فلسطین ادامه خواهد داد.

وی درخصوص مذاکره با اشغالگران نیز گفت: در سال 2006 منشور ملی که همان عهدنامه اسرا بود، بسته شد. براساس این منشور، همه به استثنای جهاد اسلامی توافق کردند که اختیاراتی به تشکیلات خودگردان برای مذاکره با رژیم صهیونیستی آن هم به مدت یک سال داده شود اما نتیجه بعد از پایان نتیجه تعیین شده به همه‌پرسی گذاشته شود. اما این مذاکره سودی نداشت و تنها برنده آن رژیم صهیونیستی بود که توانست چهره کریه خود را به صورت بزک کرده به جهانیان نشان و خود را صلح‌طلب نشان دهد و امتیازی هم به فلسطینی‌ها ندهد. ما به طور جدی از مذاکره‌کنندگان می‌خواهیم که عقب‌نشینی کنند چون هدف اصلی سروسامان دادن به اوضاع داخلی است.

نماینده حماس در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد تجربه این بار فتح و حماس در رسیدن به آشتی ملی همانند تجربیات گذشته به شکست نیانجامد، گفت: هیچ تضمینی نیست. اما مردم به نقطه‌ای رسیدند که بگویند که چه کسی مسوول این شکست‌هاست و یکی از دلایل روی آوردن به این آشتی، رفع محاصره غزه و مسائل معیشتی است که باید منتظر ماند و دید آینده چه می‌شود.

قدومی درخصوص بحث ادغام نیروهای امنیتی غزه و کرانه باختری بعد از تشکیل دولت گفت: مساله امنیتی به لحاظ ارتباطی که با رژیم صهیونیستی پیدا می‌کند بحثی پیچیده است. توفیقی حاصل شد که در سند قاهره بندی گنجانده شود که خودداری ما از همکاری با رژیم صهیونیستی مطرح شود. در رابطه با مساله گردان عزالدین قسام، هم دو مساله وجود دارد، یکی دفاع از میهن و دومی مساله امنیتی داخلی است. بحث استفاده از سلاح برای استقرار امنیت در داخل شهرها که وظیفه نیروی انتظامی است که به عهده دولت است اما سلاح گردان عزالدین قسام ارتباطی به این بحث ندارد و این سلاح مربوط به دفاع در برابر رژیم صهیونیستی است و کسی حق ندارد به سلاح مقاومت بپردازد، البته بحث ادغام نیروها نیز در حد یک پیشنهاد بوده است.

وی درخصوص بحث نظارت مصر بر آشتی ملی و همچنین عملکرد مرسی در طول دوره ریاست جمهوری‌اش و بستن بسیاری از تونل‌ها بیان کرد: اساسا معنای ناظر یعنی اینکه تاثیرگذاری و دخالت نباشد و این همان انتظار ماست، اما درباره اینکه چرا مصر ناظر بر این آشتی ملی است در حالی که دستگاه قضایی مصر اخوان را یک گروه تروریستی معرفی کرده است، باید گفت که آن مساله مربوط به دستگاه قضایی مصر است و مناسبات ما با مصر به واسطه دستگاه امنیتی است. درخصوص عملکرد مرسی و تعطیلی تونل‌ها هم باید گفت که این تعطیلی با هماهنگی غزه بوده چراکه فعالیت زیرزمینی داشته باشیم در حالی که می‌خواهیم یک زندگی عادی داشته باشیم اگر گذرگاه رفح باز باشد چه نیازی به تونل است. اما تونل‌های نظامی در دست قسامی‌هاست که اگر آنها توانستند پیدایشان کنند ببندند.

نماینده حماس در پایان تاکید کرد: ملت فلسطین ملتی آزاد است که می‌خواهد همانند دیگران از امکاناتی که می‌خواهد برخوردار باشد و این از بدیهیات حقوق بشر است.

انتهای پیام

کد N269421

وبگردی