آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کوشکی: بر اساس نظرسنجی‌ها در سوریه، اسد محبوبیت زیادی دارد

کوشکی: بر اساس نظرسنجی‌ها در سوریه، اسد محبوبیت زیادی دارد

کوشکی: دخالت‌ها در سوریه دغدغه ملت را از آزادی سیاسی به امنیت تقلیل داده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر دخالت‌های خارجی در سوریه نبود می توانستیم شاهد انتخاباتی با تنوع بیشتر نامزدها در سوریه باشیم.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه خاطر نشان کرد: دخالت عوامل خارجی در مسئله سوریه فضایی را ایجاد کرده که روند گرایش این کشور به سمت نظامی دموکراتیک و قانونی را با اختلال مواجه کرده است.

وی ادامه داد: از آن جا بحران چهار سال سوریه باعث گرایش شدید جامعه به داشتن امنیت شده است نه دموکراسی به همین دلیل در نظرسنجی‌های صورت گرفته در سوریه شاهد محبوبیت زیاد بشار اسد هستیم. زیرا اولویت ملت سوریه امنیت وضعیت آنها شده و احساس می‌کنند اسد است که می‌تواند این ارمغان را برای آنها به همراه بیاورد.

کوشکی با تاکید بر اینکه در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد در سوریه اسد برنده انتخابات خواهد بود گفت: نه تنها تحلیل‌گران غربی هم به این نکته اذعان کره‌اند که اسد برنده انتخابات سوریه خواهد بود بلکه موسسات اطلاعاتی آمریکا هم آن را تایید کرده‌اند.

وی ادامه داد: همین امر می‌تواند برخی را به این شبهه بیاندازد که انتخابات آتی سوریه فرمایشی خواهد بود ولی دخالت نیروهای خارجی‌، تروریسم و تبدیل روند دموکراسی خواهی سوریه به جنگی داخلی مانع شده تا نیروهای سیاسی در این کشور اجازه پیدا کنند اپوزیسیون‌های سیاسی و قانونی در سوریه شکل بگیرند و مردم بخواهند مجددا اسد در راس قدرت قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با شانس سایر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در مقابل اسد خاطرنشان کرد: آنها به این دلیل که شناخته شده نیستند شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و نمی‌توانند دولتی مقتدر و با ثبات را تشکیل دهند. با تروریسم مقابله کرده تا دغدغه ملت سوریه را برای امنیت و آبادانی کشور رفع کنند.

وی گفت: این که سازمان‌های بین الملل و کشورهای اروپایی انتخابات آتی سوریه را به رسمیت بشناسند یا نه هنوز مشخص نیست ولی به طور کل فضای موجود در این کشور به نفع تروریسم‌ها نبوده و آنها دیر یا زود باید صحنه را خالی کنند و در آن زمان دغدغه سوریه برای بازسازی نمایان می‌شود.

کوشکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه امکان دارد اتحادیه اروپا و کشورهای غربی انتخابات سوریه را به رسمیت نشناسند، افزود: در نهایت باید قبول کرد این کشور وارد مرحله‌ گذار شده است و شاید بهترین مدیریت این مرحله در سوریه توسط اسد صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دخالت های بیگانگان در سوریه دغدغه این ملت را از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به امنیت نان تقلیل داده است.

کوشکی در رابطه با اقدامات مخالفان دولت اسد پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک بخش از مخالفان در این کشور محدود هستند و به تدریج فضا برای فعالیت‌هایشان نسبت به گذشته بازتر می‌شود و می‌بینیم که با تغییر قانون اساسی سوریه 6 نامزد مطرح انتخابات به جز اسد قادر به ثبت‌نام شدند. این در حالی است که در گذشته امکان ثبت‌نام بسیاری از این افراد وجود نداشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: سوریه برای اینکه وارد فضای دموکراتیک بشود به مرحله‌گذار نیاز دارد و در صورتی که این انتخابات برگزار بشود می‌توان گفت سوریه قدم در راه دموکراسی گذاشته و این امر باعث انزوای عربستان و محور مرتجع منطقه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N269236

وبگردی