آفتاب
در پی سفر بان کی مون به جوبا انجام می شود؛

نشست سالوا کر و ماچار در اتیوپی/ موافقت برای تشکیل دولت موقت

نشست سالوا کر و ماچار در اتیوپی/ موافقت برای تشکیل دولت موقت

تحریم آمریکا علیه رهبران سودان جنوبی، نشست سالوا کر و ماچار در اتیوپی و موافقت سالواکر میاردیت برای تشکیل دولت موقت با ماچار از جمله تحولات سودان جنوبی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، سازمان آفریقایی تشکیلات بین دولتی توسعه (موسوم به ایگاد)  اعلام کرد که "سالواکر میاردیت" رئیس جمهوری سودان جنوبی و "ریک ماچار" رهبر شورشیان نهم مه (19 اردیبهشت) با هدف پایان دادن به بحران کنونی در اتیوپی گردهم می آیند.

بلومبرگ در ادامه می نویسد درگیریها در سودان جنوبی در روز 15 دسامبر هنگام مطرح شدن اتهامات علیه ماچار از سوی سالوا کر در زمینه توطئه برای کودتا علیه دولت وی آغاز شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، خشونت ها در سودان جنوبی باعث کشته شدن هزاران نفر و فرار بیش از یک میلیون نفر از منازل خود شده است.

در همین رابطه جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در واشنگتن اعلام کرد امیدوارم که نشست پیش رو آغازگر گفتگوها میان طرفین درگیر در بحران سودان جنوبی باشد.

دولت آمریکا همچنین از اعمال اولین دور از تحریم ها علیه سودان جنوبی و مقامات این کشور از جمله "ماریال چانونگ" از فرماندگان ارتش سودان جنوبی و "پیتر گادیت" از افسران سابق ارتش خبر داده است.

کری در دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آمریکا اعلام کرد که افراد تحریم شده مسئول انجام اقدامات خشونت بار علیه غیرنظامیان هستند.

اشتون نیز به نوبه خود با اشاره به احتمال تحریم جوبا از سوی اتحادیه اروپا درباره بروز جنگ داخلی در جوبا با انگیزه قومی ابراز نگرانی کرد.

از جمله تحریم های آمریکا علیه سودان جنوبی می توان به مسدود کردن دارایی مقامات این کشور و همچنین ممانعت شرکت ها و شهروندان با مقامات سودان جنوبی برای انجام مبادلات تجاری اشاره کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز از اعمال تحریم علیه افرادی خبر داده که مرتکب نقض حقوق بشر در سودان جنوبی شده، دموکراسی در این کشور را تضعیف کرده و بر سر راه روند صلح سودان جنوبی مانع تراشی کرده اند.

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که همزمان با تحریم های آمریکا علیه سودان جنوبی ریک ماچار روز گذشته قول داد تا برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور در مذاکرات صلح شرکت کند.

سودان تریبون نیز اعلام کرد که رئیس جمهوری سودان جنوبی در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در جوبا موافقت خود را برای تشکیل یک دولت موقت با ماچار اعلام کرده است.

سفر بان کی مون به سودان جنوبی درحالیست که تلاشهای جان کری برای برقراری صلح میان طرف های درگیر در این کشور با شکست مواجه شده و شورشیان و نیروهای دولتی در حال جنگ برای کنترل یک شهر نفت خیز هستند.

کد N269229

وبگردی