آفتاب
تحولات سیاسی لبنان/

جلسه سوم پارلمان برای انتخاب رئیس جدید"بعبدا"/ رایزنی‌ها برای رسیدن به گزینه توافقی شکست خورد

جلسه سوم پارلمان برای انتخاب رئیس جدید"بعبدا"/ رایزنی‌ها برای رسیدن به گزینه توافقی شکست خورد

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: جلسه سوم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید در حالی تا ساعتی دیگر آغاز می شود که بی نتیجه ماندن رایزنی ها میان جریانهای سیاسی این کشور برای رسیدن به گزینه توافقی، احتمال لغو این جلسه را نیز افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پارلمان لبنان امروز سومین جلسه را برای انتخاب رئیس جمهور جدید را در ساعت 12 ظهر به وقت محلی بیروت برگزار می کند. این جلسه در حالی از ساعتی دیگر آغاز خواهد شد که دو جلسه قبلی پارلمان به دلایل متعدد بی نتیجه مانده است.

جلسه اول پارلمان لبنان که با نامزدی شخصیتهای مسئله دار همچون "سمیر جعجع" همراه بود در نهایت با رای نیاوردن نامزدها بی نتیجه ماند. جلسه دوم پارلمان لبنان نیز به علت عدم تکمیل حدنصاب لازم اعضای پارلمان حتی به مرحله برگزاری هم نرسید.

امروز نیز جلسه سوم پارلمان لبنان در حالی برگزار می شود که به توافق نرسیدن جریانهای سیاسی درباره گزینه مشترک، احتمال به حدنصاب نرسیدن اعضای پارلمان را تقویت کرده است.

منابع سیاسی نیز معتقدند صحنه سیاسی لبنان هم اکنون وارد مرحله جدیدی شده است که عنوان آن "همراهی جریانهای سیاسی با خلاء ریاست جمهوری" است.

دیگر تحولات سیاسی لبنان به شرح زیر است:

- منابع نزدیک به "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان به نقل از وی به روزنامه الحیات اعلام کردند: ولید جنبلاط  متهم کردن خودش را توسط برخی به عنوان عامل اصلی ایجاد خلاء ریاست جمهوری در لبنان، هرگز نمی پذیرد.

- "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان در دیدار با برخی سفرای کشورهای عربی بر لزوم مشارکت و پشتیبانی آنها از روند سیاسی لبنان تاکید کرد.

- "مروان حماده" نماینده پارلمان لبنان در گفتگویی رادیویی اعلام کرد: در جلسه جدید پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور هیچ اتفاق جدید رخ نمی دهد مگر اینکه یک حادثه غیرمترقبه و پیش بینی نشده رخ دهد. وی با اشاره به احتمال بالای عدم انتخاب رئیس جمهور تا 25 مه آینده (چهارم خرداد) افزود: دولت "تمام سلام" در این مدت اختیارات رئیس جمهوری را بر عهده خواهد داشت و امیدواریم این مسئله طولانی تر نشود.

- "یاسین جابر" از نمایندگان پارلمان لبنان اظهار داشت: بدون توافق جریانهای سیاسی درباره گزینه مشترک، وارد مرحله خلاء ریاست جمهوری خواهیم شد.

- منابع دیپلماتیک فرانسوی به روزنامه الحیات اعلام کردند: پاریس مذاکرات میان "سعد الحریری" نخست وزیر سابق و "میشل عون" رئیس جریان ملی آزاد را پیگیری می کند اما دخالتی در این رایزنیها انجام نمی دهد.

کد N269227

وبگردی