آفتاب
در جشن روز ملی اسناد مطرح شد؛

اسناد برای اجنه تولید نمی شوند!/ روز ملی اسناد به تقویم رسمی کشور بازگردد

اسناد برای اجنه تولید نمی شوند!/ روز ملی اسناد به تقویم رسمی کشور بازگردد

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جشن روز ملی اسناد از آن چه اطلاع هراسی نسبت به اسناد در جامعه نامید، انتقاد کرد و خواستار آن شد که مراکز اسنادی به ویژه آرشیو ملی ایران به جز در مورد اسناد محرمانه، اطلاع رسانی آزاد در خصوص اسناد ملی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز ملی اسناد صبح امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه صنعت پژوهی و همزمان با برپایی نمایشگاهی از اسناد وزارت امور خارجه به مناسبت یکصدمین سال آغاز جنگ جهانی اول ،در محل آرشیو ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامرضا عزیزی معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت اسناد در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور خواستار بازگرداندن مناسبت روز ملی اسناد به تقویم رسمی کشور شد.

در ادامه هادی سلیمان پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی با تاکید بر اهمیت گفتگوی تمدنی و تاریخی با کشورهای دارای پیشینه فرهنگی غنی از برنامه وزارت امور خارجه برای ایجاد ارتباط بیشتر با روسیه و چین در این خصوص خبر داد و گفت: امیدوارم با همکاری آرشیو ملی ایران، پژوهش در حوزه اسناد تاریخی خارجی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: ما همکاری هایی را هم در حوزه کتب خطی آغاز کرده ایم و امیدواریم این همکاری ها با آرشیو ملی ایران مثمرثمر باشد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی همچنین با اظهار تاسف از وضعیت نگهداری اسناد و کتب خطی فارسی و مربوط به ایران در کشورهایی مانند هند به خصوص شهر حیدرآباد دکن گفت: میراث بزرگ فارسی در حیدرآباد در حال نابودی است.

سلیمان پور همچنین از جمع آوری مجموعه ای از کتب خطی ایرانی موجود در کتابخانه های سوریه، تاجیکستان و چند کشور دیگر در سال گذشته خبر داد و گفت: این کتب هم اکنون در 8 کتابخانه زیرمجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفته است.

وی تقویت کتابخانه های محلی را با ابزارهای تحقیقی در نقاط مختلف کشور یادآور شد و ابراز امیدواری کرد با کمک مراکزی که در حوزه نرم افزاری فعالیت می کنند وضعیت حراست از اسناد ملی بهبود یابد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی همچنین از اعلام آمادگی آرشیو ملی روسیه برای همکاری گسترده با ایران و تبادل اسناد بین این دو مرکز آرشیوی خبر داد و گفت: محقق شدن این مساله نیازمند همکاری آرشیو ملی ایران است.

در ادامه این برنامه فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به گسترش روز افزون محمل های جدید در تولید صنعت به ارایه آماری در این خصوص پرداخت و گفت: در 11 اسفند 1392تعداد 104 میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام شده که اگر برای هر تراکنش فقط دو سند ایجاد شده باشد، حجم انبوهی سند تنها در همین مورد پدید آمده است. همچنین بر اساس آمارهای جهانی در هر دقیقه در دنیا دو میلیون جستجو در گوگل صورت می گیرد و هر دقیقه 48 ساعت فیلم به یوتیوب اضافه می شود. همچنین در هر دقیقه 25 میلیون ایمیل در جهان رد و بدل می شود.

وی افزود: روی آوری به محمل های نوین جدی است و بسیاری از سازمان ها هم تولید کننده اسناد الکترونیک شده اند. گرچه توجه به این محمل ها بسیار اهمیت دارد اما من اعتقاد دارم در جمهوری اسلامی ایران هنوز توجه راهبردی به این مساله نشده است.

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم اکنون بسیاری از برنامه های اتوماسیون اداری در کشور غیرقابل بازیابی است و لذا می توان پیش بینی کرد تا 10 سال آینده اثری از اسناد مربوط به این امور باقی نماند.

خسروی باقی ماندن 24 هزار پرونده اسناد مربوط به ممیزی در دوره پهلوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی را نتیجه یک شانس و اقبال خواند و گفت: این اسناد در همان اوایل انقلاب در حال حمل برای زباله دانی بود اما آقای علیمحمدی به اهمیت آنها پی برد و این اسناد را نجات داد و بخت یار ما بوده است که توانستیم اسناد ممیزی در دوره پهلوی را در این سازمان داشته باشیم.

سخنگوی کتابخانه ملی سپس گفت: اگر فکری برای این محمل های نوین و الکترونیک نشود این سرمایه عظیم از دست خواهد رفت لذا باید نگاه را در خصوص پردازش این اسناد تغییر دهیم و باب جدیدی را برای این حوزه بگشاییم. متاسفانه در اثر بد عمل کردن مراکز اسنادی و یا اطلاع هراسی که در جامعه هست اقبال به سند خیلی ضعیف است.

وی گفت: ساختمانی به این عظمت (آرشیو ملی ایران) میزان مراجعه کننده اش کم است. بخشی از این مشکل به ما بر می گردد چون اگر طرف فکر کند به آرشیو ملی می آید، انگار دارد وارد یک سازمان اطلاعاتی و اینتلیجنت سرویس می شود، خود بخود رغبت او به استفاده از منابع موجود در این سازمان کم می شود و آن اطلاع هراسی که گفتم در او شکل می گیرد.

خسروی در عین حال گفت: البته اسنادی که باید به شدت از آنها حراست شود، جای خود دارد و ما هم اجازه نداریم در خصوص آنها اطلاع رسانی کنیم اما در سایر موارد اطلاع رسانی در خصوص اسناد اصلاً وظیفه ما است و ما پول مردم را می گیریم که همین کار را انجام دهیم. اسناد برای اجنه تولید نمی شوند، برای استفاده آدمیزادگان هستند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عین حال یادآور شد: البته تقصیر فقط گردن ما و مقررات نیست، مقدار زیادی از این مساله به این بر می گردد که یک اطلاع هراسی در کشور ما وجود دارد که این اطلاع هراسی هم از بدو طفولیت و در شکل طرح سوال های 4 جوابی که اختیار فکر کردن را از ما می گیرند، در ما ایجاد می شود.

خسروی ابراز امیدواری کرد با راهبردهای جدیدی که به گفته وی در دوره جدید فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی شکل گرفته است به سرعت شاهد تغییرات اساسی در خصوص اطلاع رسانی اسناد باشیم.

در پایان این برنامه با اهدای لوح سپاس و جوایزی از اهداگران سند، پژوهشگران برتر، دستگاه های منتخب و آرشیویست های برتر به شرح زیر تقدیر شد:

اهداگران برتر: فرهاد صفوی، محمد مخبر، حمید عدالت خو

مصاحبه شوندگان برتر: عبدالکریم گلشنی، علی اکبر مصحفی، فریده حدادیان

دستگاه های برتر: قوه قضائیه، وزارتخانه های امور خارجه ، ورزش و جوانان و صنعت و معدن و تجارت، سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و شرکت بیمه دانا

آرشیویست های برتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی: بهرام شایقی، شهناز بهلولی، رویا محمدلو، عطا احمدی

کد N269130

وبگردی