آفتاب

موافقان و مخالفان تمدید اجرای قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران

موافقان و مخالفان تمدید اجرای قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران

زمانی که لایحه بعد از اتمام مهلت اجرای قانونی ارائه می‌شود امکان تصمیم‌گیری از مجلس سلب می‌شود؛ در واقع دولت مجلس را در یک عمل انجام شده قرار می‌دهد؛

 تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران رای آورد اما موفقان و مخالفان سر سختی داشت.

به گزارش ایلنا، نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف کلیات لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران گفت: از آنجایی که در سال‌های اخیر حوادث مختلفی در کشور انجام شده و نشان داده مدیریت بحران توان مقابله با حوادث را ندارد، لذا تمدید این قانون مدیریت بحران را از داشتن قانون دائمی محروم می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس پیشنهاد کرد که این لایحه به کمیسیون اجتماعی برگردانده شود تا قانون دائمی در این باره تصویب شود.

مهرداد لاهوتی در موافقت با کلیات این لایحه اظهار کرد: درست است که براساس آئین‌نامه باید شش ماه پیش از پایان مهلت اجرای آزمایشی لایحه‌ای از سوی دولت ارائه می‌شد اما اگر دولت لایحه را نداد این حق برای نمایندگان وجود دارد و ما می‌توانستیم این نگرانی را در قالب طرح برطرف کنیم.

وی افزود: پایان مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت بحران در آستانه تعویض دو دولت بوده و اتفاقی که افتاده طبیعی است اما باید این خلا قانونی را برطرف کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس همچنین از نمایندگان خواست این قانون را تمدید کنند تا دولت در این فاصله لایحه مربوطه را ارائه کند.

حسینعلی حاجی دیگر مخالف کلیات این لایحه در همین رابطه اظهار کرد: اگر قانونی برای رفع مشکل ناشی از حوادث نداشته باشیم مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کوچکترین اشتباه در مدیریت بحران تبعاتی به دنبال دارد و جان مردم را در معرض آسیب قرار می‌دهد گفت: ما چند بار باید یک قانون را به صورت آزمایشی تمدید کنیم و چرا نباید قانون دائمی داشته باشیم.

ایرج ندیمی از موفقان کلیات این لایحه یادآور شد: آیا مردم باید هزینه همکاری دولت و مجلس را بدهند؟ آیا ما باید بگوییم چون دولت به موقع لایحه نداده ما هم آن را تمدید نمی‌کنیم؟ مردم چه گناهی کرده‌اند که هزینه کم کاری ما را بدهند؟ مردم ما را انتخاب کردند که مشکلاتشان را رفع کنیم؟

محمدرضا پورابراهیمی از مخلفان کلیات این لایحه در این رابطه گفت: متاسفانه این یک رویه شده که بعد از اتمام مهلت آزمایشی قانونی، لایحه می‌دهند و ما باید در مجلس تمهیدی در این رابطه داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که لایحه بعد از اتمام مهلت اجرای قانونی ارائه می‌شود امکان تصمیم‌گیری از مجلس سلب می‌شود؛ در واقع دولت مجلس را در یک عمل انجام شده قرار می‌دهد؛ نمایندگان هم از سر دلسوزی می‌گویند کشور را نمی‌توان بدون قانون اداره کرد؛ در حالی که این وضعیت زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

غلامرضا کاتب آخرین موافق کلیات این لایحه خاطر نشان کرد: ما در بودجه 93 احکام مهم و ارزشمندی را برای سازمان مدیریت بحران تصویب کردیم؛ در حالی که اگر قانون مدیریت بحران وجود نداشته باشد، خلا قانون اتفاق می‌افتد و نحوه تخصیص اعتبارات با مشکل مواجه می‌شود؛ لذا از نمایندگان می‌خواهم به تمدید این قانون رای دهید.

محمدرضا خباز که به عنوان نماینده دولت در این رابطه سخن می‌گفت، با بیان اینکه مهلت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران 20 خرداد سال گذشته به پایان رسیده، تصریح کرد: دولت باید شش ماه قبل تقاضای تمدید مهلت می‌کرد؛ یعنی این تقاضا باید آذر سال 91 به وسیله دولت دهم ارائه می‌شود بنابراین دولت یازدهم خلافی انجام نداده است.

وی افزود: همچنین این لایحه سه ماه است که در اختیار نمایندگان است و به دلیل فشار کاری در کمیسیون و صحن مجلس امروز در دستور کار قرار گرفته است.

خباز در پایان با بیان اینکه در سال 31 حادثه غیرمترقبه در کشور اتفاق می‌افتد گفت که در صورت عدم تمدید این قانون دولت برای خدمت رسانی با مشکل مواجه می‌شود.

نمایندگان با 112 رای موافق کلیات این لایحه را به تصویب رساندند و در ادامه با 121 رای موافق مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران را تا پایان سال 93 تمدید کردند.

کد N269112

وبگردی