آفتاب

هشدار سئول به کره‌شمالی در مورد انجام آزمایش هسته‌ای جدید

هشدار سئول به کره‌شمالی در مورد انجام آزمایش هسته‌ای جدید

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به همسایه شمالی خود نسبت به انجام آزمایش جدید هسته‌ای هشدار داد و گفت که پیونگ‌یانگ باید در صورت انجام چنین آزمایشی عواقب آن را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آشوشتیدپرس، "یون بیونگ سه"، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در نشستی با دیپلمات‌ها، مقام‌های سازمان ملل و ناظران کره‌ای در موسسه بین‌المللی صلح در نیویورک گفت: اگر کره‌شمالی از جامعه بین‌الملل تبعیت نکند و آزمایش جدید اتمی انجام دهد، باید عواقب تحریم‌های جدید را بپذیرد.

بسیاری از کارشناسان و دولت سئول به این مساله مشکوک بودند که پیونگ یانگ آماده انجام چهارمین آزمایش اتمی در جریان سفر اخیر بارک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به سئول باشد. با این حال، کره شمالی گفته که برنامه آزمایش اتمی خود را پیش می‌برد.

وزیر خارجه کره جنوبی افزود: ارزیابی ما این است که پیونگ یانگ هر زمان که تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کند، دست به این آزمایش می‌زند. اما این اقدامات تهدیدی برای حیات و بقای دولت کیم جونگ اون، رهبر این کشور است.

وی توضیح داد که یک آزمایش جدید تاثیری عمیق بر دورنمای استراتژیک در جهان می‌گذارد و تضعیف کننده معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی است. کره شمالی از این معاهده خارج شده است.

وزیر امور خارجه کره جنوبی ادامه داد: ما با یک چالش مواجه هستیم. کره جنوبی اقدامات دیپلماتیک خوبی را برای بازداشتن پیونگ یانگ در انجام یک آزمایش اتمی جدید صورت داده است. ما با اتحادیه اروپا، کشورهای آسیایی و شورای امنیت سازمان ملل فعالیت می‌کنیم. در صورتی که کره شمالی دست به آزمایش جدید بزند، شورای امنیت سازمان ملل باید به صورت کامل تحریم‌های خود را بر این کشور اعمال کند.

این مقام مسئول دولت کره جنوبی افزود: مادامی که پیونگ یانگ بر تسلیحات اتمی متکی باشد و از آن به عنوان یک تهدید رفتار کند، ما باید با دیگر شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل هر گونه اقدامی را برای جلوگیری از این مساله و ضربه زدن به پیونگ یانگ ادامه دهیم.

وی افزود: البته این امر برای کره شمالی یک ضربه کاری و نهایی است و مانع از بقای دولت این کشور می‌شود. کره جنوبی همواره به دنبال ایجاد صلح و یک شبه جزیره کره جدید است. پیشنهاد پارک گئون‌ های، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه گذشته میلای در اتحاد مجدد دو کره قابل تامل است. ما امیدواریم که همسایه شمالی به زودی به این پیشنهاد جواب مثبت دهد. تلاش ما برای انجام این کار بلندمدت است. ما شاهد قدرت گرفتن چنین، اقدامات تهاجمی ژاپن، رفتارهای غیرمعمول کره شمالی و فعالیت‌های روسیه هستیم. بحران‌ها زمانی به وجود می‌آید که اعتماد نباشد. در درجه اول باید این مساله حل و فصل شود و بین دو طرف اعتمادسازی صورت گیرد. من درباره اتحاد مجدد دو کره زیاد خوشبین نیستم و علت آن تحولات داخلی و خارجی است. ما خود را آماده جواب منفی پیونگ یانگ کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N268669

وبگردی