آفتاب

آمریکا برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین را غیر قانونی دانست/آغاز حمله به اسلاویانسک

آمریکا برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین را غیر قانونی دانست/آغاز حمله به اسلاویانسک

جدائی طلبان شرق اوکراین قرار است هفته آینده برای جدائی از کی یف و کسب استقلال اقدام به برگزاری همه پرسی کنند اما کشورهای غربی که مسئول مستقیم بروز بحران در سرزمین انقلاب نارنجی هستند این همه پرسی را غیر قانونی می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت آمریکا شب گذشته تصمیم جدائی طلبان اوکراینی برای برگزاری همه پرسی در هفته آینده را غیر قانونی خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز سه‌ شنبه تلاش های جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین برای سازماندهی همه پرسی در این منطقه را محکوم کرده و این اقدام را جعلی دانست.

"جن ساکی" با بیان این موضوع در ادامه گفت: ایالات متحده با نگرانی تلاش های جدایی طلبان حامی روسیه در دونتسک و لوهانسک برای سازماندهی یک همه‌ پرسی جعلی بر سر استقلال این مناطق را تحت نظر دارد.

ساکی این تلاش ها را با همه پرسی در شبه جزیره کریمه مقایسه کرده و افزود: راه کارهای در پیش گرفته شده در مورد کریمه می خواهد بار دیگر تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که اگر روسیه گام دیگری در راستای جداسازی بخش شرقی اوکراین بردارد٬ با تحریم های شدید ایالات متحده و اروپا مواجه خواهد شد.

در پی استقلال کریمه از کی یف، در لوهانسک و دونتسک نیز جدائی طلبان اقدام به پیگیری اعتراض خود کرده و جموری خلق دونتسک و لوهانسک را تشکیل دادند و قرار است روز 21 اردیبهشت ماه اقدام به برگزاری همه پرسی کسب استقلال از کریمه کنند.

این در حالی است که قرار است چهارم خرداد در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. کی یف و قدرت های غربی معتقدند که همه پرسی در لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه و با هدف تخریب انتخابات اوکراین سازماندهی شده است.

قرار است برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین٬ سازمان امنیت و همکاری اروپا حدود یک هزار ناظر انتخاباتی و آمریکا نیز سه هزار ناظر انتخاباتی به کی یف اعزام کنند.

خبر دیگر اینکه در پی ادامه بحران در شهرهای اودسا و اسلاویانسک، ارتش اوکراین که برای پایان دادن به اعتراضات عازم این شهرها شده بود، به جدائی طالبان حمله کرده است. 

در جریان تحولات روزهای اخیر در اودسا دست کم 100 نفر کشته شده اند.

کد N268668

وبگردی