آفتاب

چرتکه جایگزین ماشین‌حساب در مدارس خوزستان می‌شود؟

چرتکه جایگزین ماشین‌حساب در مدارس خوزستان می‌شود؟

یک مدیر آموزشگاه UCMAS در اهواز گفت: آموزش‌ محاسبات ذهنی باعث افزایش دقت، سرعت و تمرکز ذهن، تقویت تصویرسازی ذهنی و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

ارشاد شمسایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، با مروری بر تاریخچه آموزش‌ محاسبات ذهنی در جهان، اظهار کرد: UCMAS در سال 1993 در کشور مالزی توسط پروفسور دینو ونگ ابداع شد و هم‌اکنون در 60 کشور دنیا اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در این سیستم آموزشی، ابتدا نحوه محاسبات ریاضی با استفاده از چرتکه برای دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و به مرور با تمرین بیشتر و تجسم تصویر چرتکه در ذهن، محاسبات را به‌صورت ذهنی انجام می‌دهند.

این مدیر آموزشگاه UCMAC در اهواز با بیان این‌که این شیوه محاسبات باعث افزایش دقت، سرعت و تمرکز ذهن، تقویت تصویرسازی ذهنی و در نهایت پیشرفت تحصیلی به‌خصوص در درس ریاضی و همچنین شغل و زندگی آینده دانش‌آموزان می‌شود، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی UCMAS از حدود دو سال پیش در ایران راه‌اندازی شد و در حال حاضر 300 مرکز در کشور این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

شمسایی با اشاره به آغاز فعالیت مراکز آموزشی UCMASدر خوزستان از حدود یک سال‌ونیم گذشته، تصریح کرد: در مسابقات جهانی UCMAS که آذرماه سال 92 در کشور مالزی برگزار شد دانش‌آموزان ایرانی در مجموع 38 کاپ دریافت کردند که از این تعداد هشت نفر خوزستانی بودند و یک نفر مقام اول، چهار نفر مقام دوم و سه نفر نیز مقام سوم را کسب کردند.

وی با بیان این‌که این مسابقات به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود، به برگزاری مسابقات استانی UCMAS در خوزستان 31 مرداد، اشاره و اظهار کرد: نفرات برتر به مسابقات کشوری که شهریور برگزار می‌شود، راه می‌یابند و نفرات برتر این مسابقات نیز در مسابقات جهانی UCMAS مالزی که آذرماه برگزار خواهد شد، حضور پیدا می‌کنند.

این مدیر آموزشگاه UCMAC درباره وضعیت گسترش این مراکز در خوزستان گفت: هم‌اکنون این مراکز در بیشتر شهرستان‌های استان، مشغول به فعالیت هستند و 10 تا 12 سطح دوره آموزشی سه ماهه باتوجه به گروه سنی کودکان از پنج تا 13 سال، به‌صورت جلسات 2 ساعته هفتگی برگزار می‌شود.

شمسایی با اشاره به پیشرفت تحصیلی یکی از دانش‌آموزان این مرکز در درس دیکته از طریق افزایش قدرت تصویرسازی ذهنی، درخصوص همکاری آموزش‌وپرورش با این مراکز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در مدارس کشورهایی مانند چین و ژاپن که وسایلی مانند ماشین‌حساب را اختراع کرده‌اند، دانش‌آموزان از چرتکه برای محاسبات ریاضی استفاده می‌کنند که در نهایت منجر به افزایش قدرت ذهنی آن‌ها شده‌ است و در آینده می‌توانند محاسبات خود را به‌صورت ذهنی انجام دهند.

وی افزود: در تهران و برخی شهرستان‌های دیگر آموزش‌ و پرورش همکاری خوبی با این مراکز برقرار کرده‌ است و این مراکز در تهران زیرنظر حوزه پژوهش‌های آموزش‌ و پرورش فعالیت می‌کنند اما آموزش‌ و پرورش خوزستان تاکنون با این مراکز همکاری نداشته‌ است.

انتهای پیام

کد N268466

وبگردی