آفتاب

آمریکا؛ یک ملت پشت میله‌ها

آمریکا؛ یک ملت پشت میله‌ها

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی هشدار داد که بسیاری از قوانین آمریکا با در نظر گرفتن مجازات‌های بسیار سخت و غیرضروری اصول بنیادین عدالت را نقض می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی هشدار داد که بسیاری از قوانین آمریکا با در نظر گرفتن مجازات‌های بسیار سخت و غیرضروری اصول بنیادین عدالت را نقض می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 36 صفحه‌ای خود با عنوان «یک ملت پشت میله‌ها» آورده است: قوانین در آمریکا مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند که بسیار بیشتر از آن چیزی است که هدف یک مجازات ایجاب می‌کند و این شرایط سبب شده تا این کشور بیشترین میزان زندانی را در دنیا داشته باشد. این قوانین به طور گسترده و اساسی سبب بروز شک و تردید در درستی و حقانیت دستگاه قضایی آمریکا شده است.

جیمی فلنر یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش و مشاور ارشد دیده‌بان حقوق بشر در حوزه آمریکا اظهار کرد: سرزمین آزادی، اکنون به کشور زندان‌ها تبدیل شده است. زنان و مردان بسیاری حبس‌های طولانی‌مدت و بی‌رحمانه را تنها برای جرایمی غیرخشن و کوچک تحمل می‌کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، حرکت برای کاهش حبس‌های گسترده آغاز شده است و این سازمان تلاش می‌کند با نشان دادن راه‌حل حقوق بشری به این هدف کمک کند. قانونگذاران دولتی و فدرال باید با توجه به اصول حقوق بشر، شامل استفاده محتاطانه و سنجیده از مجازات کیفری، تعیین مجازات علادلانه و اجرای درست قانون برای رسیدن به این هدف اقدام کنند.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد: در طول سه دهه گذشته، سیاست‌های غلط دستگاه قضایی منجر به یکسری مشکلات اجتماعی شده است. این مشکلات عبارتند از قاچاق مواد مخدر، افزایش شدید مهاجرت غیرقانونی، رشد نابرابری اقتصادی و جرایم در میان جوانان و یک شبکه ایمنی پوسیده.

گزارش این سازمان نشان می‌دهد در سال 1979 تا 2009 شمار زندانیان آمریکا و مراکز فدرال حدود 430 درصد افزایش داشته است و بیش از 4/ 53 درصد زندانیان در زندان‌های دولتی برای جرایم غیرخشن حبس شده بودند.

همچنین نوجوانان در بسیاری موارد به گونه‌ای محاکمه و مجازات می‌شوند که گویا یک فرد بالغ هستند. دیده‌بان حقوق بشر بر اساس اطلاعات اداره آمارهای قضایی آمریکا تخمین می‌زند در سال 2011 بیش از 95 هزار نوجوان زیر 18 سال در زندان‌های بزرگسالان سراسر آمریکا حبس بودند. همچنین از میان هر 100 هزار مرد سفیدپوست در آمریکا 478 نفر مرد در زندان‌ها هستند اما از هر 100 هزار مرد سیاهپوست، 3 هزار و 23 مرد زندانی هستند که این امر نشان‌دهنده مجازات بیشتر سیاهپوستان در آمریکاست.

فلنر همچنین یادآور شد: مجازات عادلانه و مناسب نه تنها هسته اصول حقوق بشر است، بلکه هسته اصول عدالت در آمریکاست که سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و این کشور کارهای زیادی لازم دارد تا به آن برسد.

انتهای پیام

کد N268442

وبگردی