آفتاب

مرکل: برای پایان دادن به بحران اوکراین چاره ای جز تلاش دیپلماتیک نداریم

مرکل: برای پایان دادن به بحران اوکراین چاره ای جز تلاش دیپلماتیک نداریم

برلین - ایرنا - صدر اعظم آلمان گفت:به رغم پیچیده تر شدن وضعیت اوکراین در روزهای گذشته، همچنان معتقدم که راه حل بحران این کشور از مسیر اقدام نظامی نخواهد بود و چاره ای جز ادامه تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت و ناآرامی ها در منطقه نداریم.

به گزارش ایرنا،ˈآنگلا مرکلˈ روز سه شنبه در نشست خبری مشترک در برلین با ˈنیکوس آناستاسیادیسˈرییس جمهوری قبرس که به منظور ملاقات با مقام های آلمانی به این کشور سفر کرده است،بار دیگر بر انجام تلاش های سیاسی برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین تاکید کرد.

مرکل تاکید کرد:برغم اینکه وضعیت در اوکراین روز به روز پیچیده تر می شود اما ما چاره ای جز تلاش برای حل سیاسی بحران نداریم زیرا معتقدم هیچ راه نظامی برای حل بحران اوکراین وجود ندارد و چاره ای جز این نداریم که از همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک باید برای پایان دادن به بحران این کشور استفاده کنیم.

صدراعظم آلمان با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است در تاریخ 25 ماه می ( 4 خرداد) برگزار شود،گفت: در این زمینه سازمان امنیت و همکاری اروپا باید نقش کلیدی ایفا کند.

مرکل تاکید کرد:ماموریت های بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین باید به گونه ای باشد که شرایط را برای برگزاری آرام و سالم انتخابات در این کشور فراهم کند.

وی افزود: همه کشورهای اتحادیه اروپایی،آمریکا،روسیه و اوکراین که نشست ویژه ژنو درمورد اوکراین را برگزار کردند نیز باید حمایت خود را از ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا در این کشور افزایش دهند.

صدر اعظم آلمان با اشاره به مواضع روسیه درقبال تحولات اوکراین،افزود: البته ما به دنبال راه حل هایی هستیم که منجر به اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه نشود اما اگر لازم شود حاضر هستیم به چنین اقدامی نیز دست بزنیم .

مرکل همچنین با اشاره به وجود اختلاف نظر بین سران کشورهای اروپایی درمورد افزایش تحریم های اقتصادی علیه روسیه،گفت:نکته مهم این است که تمام اعضای اتحادیه اروپایی باید در تصمیمات خود حاوی یک پیام مشترک در قبال روسیه باشند.

وی یادآور شد:آلمان از کمیسیون اتحادیه اروپایی درخواست کرده تا گزارشی از تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپایی علیه روسیه بر کشورهای این اتحادیه ارائه دهد.

مرکل ادامه داد:درحال حاضر 6 کشور اروپایی به صورت 100 درصد وابسته به گاز روسیه هستند و 12 کشور در این اتحادیه نیز بیش از 50 درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق روسیه تامین می کنند که به طور طبیعی اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه مسکو به ضرر این کشورها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصمیم ولادیمیر پوتین برای سفر به شبه جزیره کریمه و حضور در رژه نظامیان این منطقه در روز 9 ماه می به مناسبت سالگرد پیروزی روسیه برحکومت نازی ها،این اقدام رییس جمهوری روسیه درصورت عملی شدن را مورد انتقاد قرار داد و گفت من فکر می کنم درست نیست که از چنین روزی در راه تلاش برای افزایش تنش در منطقه استفاده شود.

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از ارتش دولتی اوکراین خواست در برخورد با مخالفان از خود خویشتنداری نشان دهد.

مرکل افزود:روز گذشته در این زمینه با رییس جمهوری موقت اوکراین و نخست وزیر این کشور گفت و گو کردم، البته قضیه بسیار پیچیده است اما همه ما نیازمند رفتار خردمندانه برای پایان دادن به تنش ها و خشونت ها هستیم زیرا تحولات در اوکراین تاکنون موجب آرامش نشده بلکه به افزایش ناآرامی ها منجر شده است.

رییس جمهوری قبرس نیز در سخنان کوتاهی در این نشست خبری مشترک از سران دولت های اروپایی بویژه آلمان خواست در تصمیمات احتمالی خود برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه منافع بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله قبرس را که به گفته وی وابستگی زیادی به منابع انرژی روسیه دارند،مد نظر قرار دهند.

اروپام** 2051** 1701 **1010
کد N267973

وبگردی