آفتاب

سازمان ملل، واتیکان را به خاطر تجاوزهای جنسی مورد بازجویی قرار داد

سازمان ملل، واتیکان را به خاطر تجاوزهای جنسی مورد بازجویی قرار داد

کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل، واتیکان را به خاطر بحران تجاوز جنسی کلیسای کاتولیک مورد بازجویی قرار داده و به سیستم دائم تحقیقات تاکید کرد تا به مسأله "معافیت از مجازات و بخشودگی" که چند دهه است رایج شده، پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته مبارزه با شکنجه در یک جلسه دو ساعته در ژنو هیات واتیکان را مورد بازجویی قرار داد و سؤالاتی درباره تصمیمات سیاسی گذشته، تمایز و تبعیض‌های قضایی میان واتیکان و مرکز واتیکان و اطلاعاتی درباره پرونده‌های ویژه پرسید.

‌واتیکان که امروز (سه‌شنبه) پاسخ‌های رسمی خود درباره این سؤالات را منتشر می‌کند، گفت: این کلیسا به مدت 10 سال است که در حال پاکسازی و خانه تکانی خود است و تصمیم گرفته تا از کودکان حفاظت کند و این اقدامات منجر به کاهش موارد تجاوز جنسی به کودکان توسط کشیش‌ها می‌شود.

جورج تاگوشی، یکی از اعضای کمیته مبارزه با شکنجه از گرجستان گفت: اخیرا یک کمیسیون بین‌المللی تشکیل شده که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را در مورد چگونگی رسیدگی به تجاوزات جنسی راهنمایی می‌کند. این کمیسیون یک گام بسیار مثبت بوده اما کافی نیست.

وی به هیات واتیکان به رهبری سیلوانو توماسی، اسقف اعظم گفت: این کمیسیون احتمالاً برای مطمئن شدن درباره اینکه تمامی موارد صحیح و دقیق گزارش شده و تغییر بخشودگی و عضو از مجازات نیازمند کمک باشد اما از نظر ما این کمیسیون به عنوان جایگزینی برای یک سیستم تحقیقاتی عملی نیست.

یکی دیگر از اعضای این کمیته پرسید،‌ آیا واتیکان اقداماتی برای از بین بردن این ترکیب که شرایط را برای تجاوزات جنسی کودکان توسط کشیش‌ها فراهم می‌سازد، انجام داده یا خیر.

اسقف اعظم گفت، در حالی که واتیکان یکی از نیروهای معنوی است، "مأموران عدالت" برای جنایت‌های صورت گرفته توسط کاتولیک‌ها دولت محلی است که این جنایت‌ها در آن صورت گرفته است. وی افزود: من باید تاکید کنم که واتیکان هیچ حق قضاوتی درباره اعضای کلیسای کاتولیک ندارد.

باربارا بلین، از شبکه نجات یافتگان افرادی که توسط کشیش‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، واتیکان را به زیر بار مسئولیت نرفتن متهم کرده و گفت: زمانی که آن‌ها باید قربانیان را حمایت و تجاوزات جنسی را متوقف کنند، به جزئیات می‌پردازند.

گروه کلیسا از اقدامات کلیسای کاتولیک در ریشه‌کن کردن سوءاستفاده‌های جنسی حمایت کرده و البته اعضای کمیته را به خاطر اینکه گفتند مخالفت کلیسا در مورد سقط جنین به ضرر زنان است، مورد انتقاد قرار دادند.

یکی از مقام‌های کلیسای کاتولیک گفت: حمله به عقاید مذهبی و اعتقادی کلیسا نقض آزادی مذهب در کلیسا و حقوق بشری است که سازمان ملل بر آن تاکید دارد. طی یک دهه گذشته کلیسای کاتولیک اصلاحاتی را انجام داده و هم‌اکنون از جانب نهادهای دیگر نظیر مدارس دولتی به عنوان الگو استفاده می‌شود.

انتهای پیام

کد N267889

وبگردی