آفتاب

نماینده یونسکو: نگاه انتقادی به آداب و سنن باید باشد

نماینده یونسکو: نگاه انتقادی به آداب و سنن باید باشد

نماینده‌ی یونسکو در آلمان خواستار وجود نگاه انتقادی نسبت به آداب و سنن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی لرستان، پروفسور وولف در همایشی با موضوع فرآیند اجتماعی شدن کودکان با تکیه بر آداب، سنن و رفتارهای اجتماعی که در سالن آمفی‌تئا‌تر دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: آداب و رسوم شامل برخی رفتارهای روزمره، مراسم عزاداری و جشن‌هاست و طیفی از مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... را دربر می‎گیرد.

وی با اشاره به این‌که آداب و سنن پنجره‌ای به سوی جهان بیرون و اجتماع است، اظهار کرد: انسان‌شناسی فرهنگ‌ها درباره‌ی چنین فرآیندهایی تحقیق و پژوهش می‌کند. پژوهش‌هایی که در ۳۰۰ مدرسه در برلین با دانش‎آموزانی از ۲۰ قومیت مختلف انجام شد، نشان داد آداب و رسوم در تربیت بچه‌ها بسیار موثر است.

وولف با بیان این‌که تأکید پژوهش‌های این دانشگاه بر آداب و رسوم بین هم سن و سالان، خانواده‌ها، مدارس و نمود آن‌ها در رسانه‌ها بوده است، افزود: فرآیند اجتماعی شدن بچه‌ها از کلاس درس، خانواده و جامعه شروع می‌شود.

او با یادآوری این‌که مطالعاتش از نوع قوم‎نگاری و منطبق بر مشاهده عینی است، اظهار کرد: در برخی خانواده‌ها با شروع روز، همه در آشپزخانه جمع می‌شوند و درباره‌ی مسائل روز با یکدیگر صحبت می‎کنند. مشارکت در چیدن سفره موجب نمود احساس باهم بودن خواهد شد. همچنین قصه‎گویی پدران برای کودکان قبل از خواب، جشن تولد، نوروز و کریسمس منجر به کنار هم بودن و احساس شادی در بین خانواده و بچه‌ها خواهد شد.

این پروفسور دانشگاه فریه برلین با طرح پرسشی مبنی بر این‌که جامعه چگونه به‌وسیله‌ی آداب و رسوم نظم پیدا می‌کند، بیان کرد: با عمل به آداب و رسوم بچه‌ها یاد می‌گیرند چطور نقش‌های اجتماعی را برعهده گیرند و هر کسی موظف به انجام چه مسوولیتی است.

وی با اشاره به این‌که مدارس چهار دیدگاه متفاوت نسبت به امر تعلیم و تربیت دارند، گفت: یادگیری مهارت کار کردن، گوش دادن، با یکدیگر صحبت کردن، جشن گرفتن برای زندگی و بازی کردن از عمده مسائلی است که آموزش و پرورش به آن می‌پردازد.

نماینده‌ی یونسکو در آلمان با یادآوری این‌که مدارس نهادهایی هستند که آداب و رسوم در آن‌ها نهادینه شده است، افزود: بین آداب و رسوم مرسوم در مدرسه و خانه، شکافی وجود دارد که نظام آموزشی باید آن را پر کند.

وولف با تأکید بر این‌که گفت‌و‌گو بین دانش‎آموزان بعد از روزهای تعطیل بسیار مهم است، ادامه داد: طبق پژوهش‌های دانشگاه برلین، دانش‎آموزان بعد از ایام تعطیل، از آداب و رسوم خاص قومیت‌های خود با یکدیگر صحبت می‌کنند و نظام آموزشی نیز این فرصت را به‌وجود می‌آورد تا تفاوت‌های هر قوم در چنین مکانی بروز پیدا کند.

وی با بیان این‌که آداب و رسوم همواره تکرار می‌شود و ما نیز با همین ویژگی آ‌ن‌ها را یاد می‌گیریم، یادآوری کرد: اجرای عملی آداب و رسوم، آن‌ها را بین جامعه نهادینه خواهد کرد. آداب و رسوم، اجتماع را می‌سازد به‌نحوی که اگر این مهم از بین برود، جامعه‌ای هم نخواهد بود.

وولف یادآوری کرد: آداب و سنن ما را به یکدیگر وصل و روابط مان را پررنگ‌تر خواهد کرد. رسم و رسوم‎ بُعد عملی دارد و باید کاربردی شود. آداب و رسوم چیزی نیست که با زبان بیان شود، بلکه با حرکات بدن به اجرا درمی‌آید و این چنین می‌توان تجربیات مشابهی را به‌وجود آورد و افراد را به‌هم وصل کرد.

نماینده‌ی یونسکو در آلمان با یادآوری این‌که سنن، زمان و مکان را به‌وجود می‌آورد، تأکید کرد: این آداب با جای دادن ارزش‌های اجتماعی، در سطح ناخودآگاه انجام می‌شود و شخص به‌طور ناآگاهانه در معرض رسوم قرار می‌گیرد.

وولف با اشاره به این‌که رسوم آداب نظری و عملی را به‌وجود می‌آورد، ادامه داد: سنت‌ها با گذر زمان، ساختار جدیدی به خود می‌گیرند و باید نسبت به آن‌ها نگاه انتقادی داشت.

او با بیان این‌که دانشجویان باید به‌عنوان قشر تحصیل‌کرده نسبت به آداب و رسوم آگاه باشند، یادآوری کرد: سنن برای جامعه، نقش مرکزی و حیاتی دارند و گذشته و آینده را با هم ادغام می‌کنند.

رییس مرکز خانواده و هنردرمانی پاسات پرکیم کوالالامپور با تأکید بر این‌که با پیشرفت تکنولوژی، سنت‌ها نیز نیاز به تغییر دارند، اضافه کرد: اگر می‌خواهید جامعه را تغییر دهید، در عین حفظ سنت‌ها باید آن‌ها را ویرایش کنید.

انتهای پیام

کد N267828

وبگردی