آفتاب

درخواست کره جنوبی از جامعه جهانی برای اقدام علیه کره شمالی

درخواست کره جنوبی از جامعه جهانی برای اقدام علیه کره شمالی

تهران-ایرنا- وزیر خارجه کره جنوبی از جامعه جهانی خواست که اگر کره شمالی دست به آزمایش هسته ای دیگری زد، تحریم های قوی علیه پیونگ یانگ یانگ اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، ˈیون بیونگ سهˈ وزیر خارجه کره جنوبی روز سه شنبه این درخواست را طی دیدار با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک مطرح کرد.

وزیر خارجه کره جنوبی در سفری 5 روزه در نیویورک به سر می برد جایی که کشورش قرار است ریاست یک ماهه شورای امنیت سازمان ملل را در مه مه به دست بگیرد.

وزیر خارجه کره جنوبی یادآورشد: اگر کره شمالی دست به آزمایش هسته ای و یا آزمایش موشک میان برد و دور برد بزند، جامعه جهانی باید تحریم های قوی را علیه این کشور اعمال کند.

وی همچنین خواستار حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی شد.

بر اساس این گزارش ، اشتون نیز قول داد که از موضع سئول در قبال کره شمالی در خصوص برنامه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ و همچنین تحولات شبه جزیره کره حمایت کند.

ماه گذشته کره شمالی تهدید کرد که شکل جدیدی از آزمایش هسته ای را انجام خواهد داد. این اعلام پیونگ یانگ نگرانی هایی را در مورد تشدید تنش ها در شبه جزیره کره به دنبال آزمایش هسته ای قریب الوقوع کره شمالی ایجاد کرده است.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز به تازگی اعلام کرد که افزایش فعالیت ها در تاسیسات آزمایش هسته ای کره شمالی را رهگیری کرده است.

کره شمالی پیشتر در سالهای 2006، 2009 و 2013 سه مرتبه آزمایش هسته ای انجام داده بود که محکومیت بین المللی را نیز در پی داشت.

این در حالی است که مذکرات شش جانبه با هدف متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی با حضور نمایندگان آمریکا، ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، روسیه و چین از اواخر سال 2008 متوقف بوده است.

ˈآنجلا کینˈ نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح نیز پیشتر گفته بود که اگر کره شمالی دست به چهارمین آزمایش هسته ای خود بزند، از این اقدام پیونگ یانگ به عنوان اقدامی تحریک آمیز یاد خواهد شد.

وی گفت: فکر می کنم اگر کره شمالی یک آزمایش هسته ای انجام دهد اقدام تحریک آمیز تلقی خواهد شد. این اقدام زمانی بیشتر تحریک آمیز به شمار می رود که پیش از برگزاری نشست آمادگی برای کنفرانس بازبینی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال 2015 انجام می شود.

همچنین باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سفر اخیرش به آسیا گفت که کره شمالی در یک روند اقدامات تحریک آمیز طی چند دهه گذشته قرار داشته است. وی گفته بود: این کشور یک بازیگر بی مسوولیت در عرصه جهانی طی دهه های گذشته بوده است. با همکاری با کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و چین ما می توانیم فشار بیشتری را به کره شمالی وارد کنیم.

مترجمام**9234**1010
کد N267748

وبگردی