آفتاب

وزیر خارجه آلمان: اوکراین در آستانه جنگ است

وزیر خارجه آلمان: اوکراین در آستانه جنگ است

وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌هایی هشدار داد که اوکراین به وقوع یک جنگ نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با چهار روزنامه اروپایی گفت: تصاویر خونین از اودسا به ما نشان می‌دهد که ما تنها چند قدم از وقوع یک رویارویی نظامی فاصله داریم.

ده‌ها تن هفته گذشته در شهر اودسای اوکراین کشته شده‌اند. این حادثه زمانی روی داد که شبه‌نظامیان حامی روسیه با مخالفانشان درگیر شدند. نیروهای کی‌یف هم‌اکنون در حال مبارزه با جدایی‌طلبانی هستند که کنترل شهرهای شرقی اوکراین را در دست دارند.

اشتاین‌مایر در گفت‌وگو با ال پائیس، لموند، لا رپابلیکا و گازتا ویبورسکا افزود: این درگیری هم‌اکنون به جایی رسیده است که ما پیشتر حتی چنین احتمالی را نمی‌دادیم.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین امروز نسبت به سفر اتباعش به کریمه که در ماه مارس به روسیه ضمیمه شد، هشدار داد و بار دیگر تکرار کرد که آنها از مناطق ناآرام شرقی اوکراین دوری کنند.

وزارت امور خارجه آلمان در وب‌سایت خود نوشت: به صورت فوری به شهروندان گفته می‌شود که از سفر به کریمه پرهیز کنند. از نظر دولت آلمان کریمه به اوکراین تعلق دارد اما در واقعیت توسط روسیه کنترل می‌شود. به دلیل شرایط موجود شهروندان آلمانی نمی‌توانند از دسترسی به خدمات کنسولی مطمئن باشند.

این وزارتخانه همچنین افزود که سفر به مناطق شرقی و جنوبی اوکراین توصیه نمی‌شود. در این بیانیه آمده است که شرایط در مناطق شرقی و جنوبی به شدت رو به وخامت است و نیروهای مسلح همچنان در حال تصرف ساختمان‌های دولتی هستند و این احتمال وجود دارد که خارجیان بیشتری بازداشت شوند.

وزیر امور خارجه آلمان اواخر روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که وی هراس دارد که نه روسیه و نه اوکراین نتوانند نیروها را کنترل کنند و این در حالی است که درگیری‌ها در مناطق تحت کنترل حامیان روسیه در اسلاویانسک رو به وخامت است.

اشتاین‌مایر گفت: من معتقدم که ما در شرایطی هستیم که به خودی خود پتانسیل بدتر شدن را دارد. گروه‌هایی در شرق اوکراین هستند که نه به کی‌یف و نه به مسکو گوش نمی‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان که برای شرکت در نشست شورای اروپا در وین به سر می‌برد، قرار است اواخر امروز (سه‌شنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار کند.

انتهای پیام

کد N267743

وبگردی