آفتاب

ریابکوف: باید برخی عناصر توافق جامع را در مذاکرات بعدی به دست آوریم

ریابکوف: باید برخی عناصر توافق جامع را در مذاکرات بعدی به دست آوریم

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد، ممکن است در مذاکرات آتی در وین درباره برخی از عناصر توافق‌نامه جامع گروه "1+5" و ایران توافق حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: "ما این‌بار باید حداقل برخی از عناصر متن مورد توافق و متن کلی را دریافت کنیم."

به گزارش نووستی، به گفته وی اگر در پایان چهار روز مذاکره در وین طرف‌ها برخی از بخش‌های (متن پایانی) را دریافت کنند که باید در خانه مورد مطالعه بیش‌تر قرار گرفته و تا مذاکرات ماه ژوئن بررسی شود، چنین نتیجه‌ای برای مذاکرات ماه مه کافی خواهد بود".

ریابکوف گفت: "اکنون اصلا هیچ نکته مشترکی وجود ندارد. اگر چنین گزینه‌ای تحقق یابد، نتیجه خوبی خواهد بود".

دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5"برای حل مساله هسته‌ای ایران 23 تا 26 اردیبهشت (13 تا 16 مه) در وین برگزار می‌شود.

نماینده روسیه در گروه 1+5 گفت که مسایل مربوط به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله این‌که این بازرسی‌ها تا چه حد مفصل باشند و آیا راکتور اراک را نیز در بر می‌گیرند و هم‌چنین میزان محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای آتی ایران، دشوارترین مسائل برای حصول توافق هستند.

یادآور می‌شود ایران و گروه 1+5، ماه نوامبر سال 2013 میلادی در مذاکرات خود در ژنو به توافقی تحت عنوان "طرح اقدام مشترک" دست یافتند که طبق آن تهران فعالیت‌ها در چارچوب برنامه هسته‌ای را کاهش داده و دسترسی کارشناسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی برای بازرسی‌های دقیق‌تر را تامین می‌کند و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی کاهش و تخفیف خواهد یافت.

مرحله اول اجرای توافق‌نامه شش ماهه خواهد بود و طی آن برای رسیدن به توافق نهایی در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام

کد N267667

وبگردی