آفتاب
نماینده مردم کرمان:

ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی محور وحدت در ارکان نظام است

ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی محور وحدت در ارکان نظام است

تهران – ایرنا – نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب محور وحدت در ارکان نظام گردیده است.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور خود امروز (سه شنبه) در صحن مجلس افزود: دولت محترم استقبال خوبی از این سیاست ها کرده است و به نظر می رسد تدوین برنامه عملیاتی توسط دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی ضرورت فعلی اقتصاد کشور است تا با این اقدام بتوان زمینه بررسی خلاء های قانونی ، اجرایی و قضایی مرتبط با گفتمان جدید رهبر معظم انقلاب را شناسایی و مطالبات ایشان را جهت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تحقق بخشید.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: آقای رییس جمهور انتظار ما از جنابعالی و اعضای اقتصادی کابینه این است که برنامه زمان بندی اجرای اقدمات مربوط به اقتصاد مقاومتی را سریع تر مشخص و این برنامه زمان بندی را به مجلس ارایه کنید.

پورابراهیمی در ادامه یادآور شد: مردم ایران و دولت می دانند که امروز کشور در شرایطی است که اگر همه ظرفیت های اجرایی، تقنینی و قضایی به کار گرفته شود فرصتی فراهم می شود تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

نماینده مردم کرمان با بیان این که مهمترین محورهای مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر شامل مشکلات ساختاری، سیاستگذاری، تحریم ها ، فرهنگ عمومی و اقتصاد رانتی است، گفت: اگر دولت به عنوان سکاندار حوزه اجرایی کشور و ناخدای کشتی اقتصاد بدان توجه نکند چشم انداز مطلوب مورد نظر رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد فراهم نخواهد شد.

وی افزود: انتظار امروز مجلس از دولت در عرصه اقتصادی این است که ابتدا به انسجام درونی کابینه پرداخته و از اظهارنظرها و اقدامات متناقض اجتناب گردد.

پورابراهیمی یادآور شد: به نظر این جانب مهمترین مشکل فعلی دولت در حوزه اقتصاد فقدان وحدت فرماندهی در عرصه اقتصادی است وجود فرماندهان متعدد اقتصادی در کابینه یا به عبارت دیگر ژنرال های اقتصادی دولت و اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقض در بین آنها هزینه اداره کشور را افزایش داده و بار این افزایش متاسفانه بر دوش مردم می باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خطاب به رییس جمهوری گفت: آقای رییس جمهوری امروز با ایده های متفاوت اقتصادی، نمی شود مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد و حتما نیازمند تدبیر موثر جنابعالی است.

وی اضافه کرد: مصادیق خاص این موضوع را می توان در تفاوت اظهارنظرهای اعضای کابینه در سبد کالا، هدفمندی یارانه ها ، نرخ سود سپرده بانکی و نرخ ارز بیان کرد.

پورابراهیمی در ادامه به استراتژی اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: استراتژی اقتصادی دولت یا به عبارتی راهبردهای اقتصادی دولت امروز مشخص نیست. فقدان راهبری مشخص دولت در حوزه های سیاست های ارزی چه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، سیاست های پولی و مالی، سیاست های حمایتی و بیمه ای و اجتماعی مشکلات عدیده ای را برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است که در اینباره تصمیم جدی توسط دولت اتخاذ شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: صحبت ما با دولت این است که سیاست های مشخص دولت در عرصه اقتصادی تبیین و ابلاغ شود.

وی در ادامه به سهام عدالت اشاره کرد و گفت: سهام عدالت امروز در اقتصاد کشور به جای کمک به اهداف قانونی آن هزینه فرصت برای کشور شده است. انتظار ما از دولت جدید این بود اقدامات دولت قبلی را که سهام عدالت را دولتی کرد کنار گذاشته و تصمیم قانونی را دراین باره اتخاذ کند.

پورابراهیمی تاکید کرد: سهام عدالت به امپراطور رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است و دهها هزارمیلیاردتومان منابع این مملکت در دستان تعداد معدودی قرار گرفته که نه به مردم و نه به دولت ربطی دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: سوال من این است این اموال عظیم در اقتصاد کشور که بیش از 10 برابر بودجه عمرانی کشور در یک سال است توسط چه پشت پرده هایی اداره می شود.

وی یادآور شد: 6 ماه است که اسامی هیات مدیره ها و نحوه انتخاب و میزان پرداختی ها و پاداش به اعضای هیات مدیره سهام عدالت را درخواست کردم که متاسفانه بعد از گذشت 6 ماه پیگیری به من جواب ندادند.

پورابراهیمی اضافه کرد: من به کمیسیون اصل 90 مراجعه کردم و از آقای پورمختار درخواست کردم چرا نباید اطلاعات سهام عدالت در کشور مشخص باشد؟ این دهها میلیاردتومان منابع کشور در دست کیست؟

وی گفت: به وزیر اقتصاد می گوییم، می گوید به من ارتباط ندارد، به مردم می گوییم اصلا مردم روحشان خبر ندارند برگه های کاغذی در اختیار مردم قرار دارد به نام سهام عدالت.

نماینده مردم کرمان خطاب به رییس جمهوری گفت: من خواهشم از رییس جمهوری این است درخواست کردم که متاسفانه هیچ جوابی ندادند که من از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری می کنم.

پورابراهیمی با بیان اینکه طبق اطلاعاتی که داریم وضعیت اسفباری در سهام عدالت وجود دارد، گفت: در یکی از استانها و شهرستانها 20 درصد از سهام عدالت را به نام اشخاص زده اند. سهام مردم را در دفترخانه ها به نام فرد زدند چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی ادامه داد: من در خصوص سهام عدالت از وزیر اطلاعات می خواهم و به زودی هم سوال خود را در صحن مطرح می کنم، از آقای رییس جمهور می خواهیم تکلیف سهام عدالت مشخص شود و این منابع در اختیار کیست؟ اگر مال مردم است که که مردم روحشان خبر ندارد و اگر مربوط به دولت است باید دولت پاسخگو باشد.

نماینده مردم کرمان یادآور شد: از آقای رییس جمهور انتظار داریم عملکرد دولتی شدن دولت قبل را ادامه ندهد.

پورابراهیمی در ادامه به سود سپرده های بانکی اشاره کرد و گفت: اینقدر آش سپرده های بانکی شور شد که خود بانکها آمدند ورود کردند در صورتی که انتظار ما این بود که دولت ورود کند، شورای پول و اعتبار ورود کند.

وی اضافه کرد: امروز اقدامی انجام شده که بانکها به جای رقابت منفی آمدند باهم توافق کردند که این سود سپرده ها را پایین بیاورند. اثر کاهش سود سپرده هزینه مالی بنگاهها را کاهش می دهد و در شرایط اقتصادی که در رکود هستیم موجب ایجاد رونق اقتصادی می شود ما از این سیاست حمایت می کنیم البته انتظارما این است که بانک مرکزی و دولت در این عرصه ورود پیدا کند.

سیام**1058 ** 1418
کد N267261

وبگردی