آفتاب

تحلیل سی ان ان از انتصاب جدید در دومین پست مهم در ارتش کره شمالی

تحلیل سی ان ان از انتصاب جدید در دومین پست مهم در ارتش کره شمالی

تهران - ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی تلویزیون «سی ان ان» آمریکا روز سه شنبه در تحلیلی به بررسی خبر خبرگزاری کره شمالی در خصوص انتصاب جدید در دومین پست مهم در ارتش این کشور پرداخت.

خبرگزاری کره شمالی که سخنگوی تبلیغاتی دولت پیونگ یانگ است، روز جمعه گذشته در گزارشی در جریان مراسم روز کارگر از انتصاب «هوانگ پیونگ سو» به سمت مدیر دفتر کل سیاسی ارتش خبر داد.

این موقعیت سیاسی ـ نظامی به عنوان دومین پست مهم در ارتش کره شمالی و پس از فرماندهی کل است. فرماندهی کل ارتش کره شمالی در اختیار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است.

پایگاه اطلاع رسانی تلویزیون سی. ان. ان. نوشت: خبرگزاری کره شمالی اشاره کوتاهی به سمت جدید «هوانگ» کرد و در مورد این تغییر صورت گرفته در صحنه سیاسی این کشور توضیح بیشتری نداد.

پیش از این «چو ریونگ هایه» این سمت را به عهده داشت و به هنگام عهده داری این سمت به عنوان دومین فرد در نظام کشور تلقی می شد. با این حال، در پی انتشار گزارش هایی در مورد احتمال بازداشت وی در چند ماه گذشته، سرنوشت وی درهاله ای از ابهام قرار دارد.

«هوانگ» از افراد نزدیک و مورد اعتماد «کیم جونگ اون» است که به سرعت مدارج سیاسی و نظامی را گذراند. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، «هوانگ» در آغاز سال جاری میلادی، ژنرال چهار ستاره شد و پنج روز پیش به درجه «چاسو» که دومین درجه مهم در سلسله مراتب نظامی کره شمالی است، رسید.

این رسانه آمریکایی نوشت: تغییرات در رده های ارشد نظامی - سیاسی توسط «کیم» که در سال 2011 میلادی به قدرت رسید، برای نخستین بار اتفاق نمی افتد، به نظر می رسد اقدامات «کیم» تلاش هایی در جهت تحکیم موضع از طریق ارتقای مقام افراد مورد اعتماد به جای کسانی باشد که در دوره رهبری پدر فقیدش «کیم جونگ ایل» سمت داشتند.

در دسامبر(آذر) سال گذشته، «کیم جونگ اون» با اعدام شوهر عمه خود به عنوان دومین شخص قدرتمند کشور خبرساز شد. در آن زمان گمان می رفت که «جانگ سونگ تائک» دومین شخص قدرتمند کشور توانایی به چالش کشیدن اقتدار «کیم جونگ اون» را دارد.

پس از اعدام شوهر عمه دیکتاتور کره شمالی، «چو ریونگ هائه» به عنوان نفر دوم کره شمالی منصوب شد. او مسئولیت های دفتر کل سیاسی ارتش، معاون کمیسیون مرکزی نظامی و عضویت در کمیسیون دفاع ملی را به عهده داشت. پدر وی از افراد مورد اعتماد «کیم ایل سونگ» پدربزرگ حاکم کنونی کره شمالی بود و شخص وی نیز به تازگی در حکم فرستاده ویژه رهبر کره شمالی به چین سفر کرد.

با این حال به نظر نمی رسد که وی سرنوشتی همانند سرنوشت «جانگ» داشته باشد و یک منبع وزارت اتحاد دو کره به «نیویورک تایمز» گفت: غیرمحتمل است که «چو» نیز اعدام شده باشد.

پایگاه اطلاع رسانی سی ان ان نوشت: بنابراین خبر از دست دادن پست مهم دوم نظامی کشور غافلگیرکننده است. تلویزیون دولتی کره شمالی هیچ توضیحی در مورد سرنوشت «چو ریونگ هائه» نداد. البته منابعی در کره جنوبی، گرفتن مسئولیت مهم دفتر سیاسی در ارتش کره شمالی از وی را به وضعیت سلامتی وی مرتبط دانسته اند.

آساق 1450**1545
کد N267127

وبگردی