آفتاب

بنیانگذار شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی: آموزش‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد

بنیانگذار شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی: آموزش‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد

بنیانگذار شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خصوص اهمیت مسئله آموزش، گفت: برای ایجاد یک تحول عظیم، ابتدا باید نیازهای منطقه خود را بشناسیم تا آموزش‌ها منطبق با نیازهای جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "حسین ملک‌ افضلی" شامگاه دیروز در مراسم ویژه نکوداشت یاد و خاطره فیلسوف و دانشمند شهید آیت‌الله مطهری و تجلیل از اساتید دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان، اظهارکرد: اگر علم و اخلاق در کنار هم قرار گیرند مسلماً علم، علم نافذی خواهد بود. آنچه که قابل توجه است، توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان است که این توسعه در سایر استان‌ها تا این حد نبوده است. ضمن اینکه این دانشگاه در بحث مراقبت‌های اولیه نقش بسزایی داشته، به طوری که در سال 1365 با شکل‌گیری دانشکده پرستاری در این استان، از آن برای برگزاری کارگاه‌های کشوری استفاده می‌شد. همچنین زنجان شبکه نمونه در سال 1364 بود و از مراکز تربیت آموزش مربیان بهورزی در کشور محسوب می‌شد.

وی افزود: ارزشمندترین شاخص‌ها مربوط به اثرگزاری آن‌ها در جامعه می‌شود. الگو بودن در جامعه بسیار مهم است، چرا که الگوی رفتاری مناسب یک استاد که مورد احترام مردم است، نقش چشم‌ گیری در اثرگذاری خواهد داشت. در واقع امروزه دست‌یابی به مدارک علمی کار سختی نیست و کسب مهارت هم در کنار آن میسر می‌شود، ولی آنچه که مهم است و بر آن تاکید می‌شود، اخلاق در حوزه پزشکی است و اخلاق هم با کلاس‌های تئوری حاصل نمی‌شود و ما معلمان که در جامعه الگو هستیم، باید خود را موظف به رعایت این اصول اخلاقی کنیم تا موثر واقع شود.

ملک‌ افضلی با اشاره به اهمیت محتوای آموزش، تصریح کرد: هرچه آموزش ما معلمان به جامعه نزدیک‌تر باشد آن جامعه با کیفیت‌تر خواهد بود. باید عرصه آموزش را باز کنیم و به منشور اخلاقی در آن بخش توجه داشته باشیم. انسان سالم، ‌محور توسعه است و برای داشتن توسعه در یک جامعه به انسان‌های سالم نیاز است که البته برای توسعه سه بخش عمده سلامت، پول و داشتن سواد مطرح است که روی سلامت تاکید ویژه‌ای شده است. در حقیقت رسالت ما دانشگاهیان گام برداشتن در راستای ارتقای کیفیت سلامت جامعه است که سلامت جامعه شامل سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و بعد معنوی می‌شود.

بنیانگذار شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خصوص توجه به توانمندسازی آحاد مردم در جامعه، عنوان کرد: آموزش به مردم باید به گونه‌ای باشد که در میان آن‌ها توانمندی ایجاد کند تا بتوانند از خودشان مراقبت کنند. ضمناً مردم با این کار قدرت تحلیل می‌یابند و در نهایت می‌توانند ارزشیابی کنند. از این رو دانشجویان را توانمند تربیت کنید تا نحوه تحقیق کردن و چگونه یاد گرفتن را بیاموزند. لازم به ذکر است، اگر روش آموزش را تغییر ندهیم، آموزش دوامی نخواهد داشت، زیرا توانمند نیست، به همین خاطر تحولی بنیادین در امر آموزش و سلامت باید داشته باشیم و جایگاه خود را نیز بشناسیم.

در ادامه این مراسم، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، بیان کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان به همت خیر بزرگ حاج آقا مهدوی آغاز به کار کرده است و زحمات زیادی صرف شده تا این دانشگاه به جایگاه کنونی برسد. در حال حاضر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان جزو دانشگاه‌های تیپ یک محسوب می‌شود که نقش اساسی در آموزش دارد.

"علیرضا بیگلری" تأکید کرد: تاکنون توسعه کمی قابل قبولی داشته‌ایم، اما دانشگاه مصمم است که توسعه کیفی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد. در حقیقت ارتقای کیفی جدای از ارتقای سطح خدمات نیست، از این حیث برای حرفه‌ای عمل کردن باید دانشجویان، درمان‌گران آینده و... را حرفه‌ای تربیت کنیم. در ضمن ارتقای کیفی و حرکت به سمت توسعه کیفی، هدف و مقصود ما است و ما در استان به این باور رسیده‌ایم برای انجام کارها در این حوزه نباید منتظر وزارتخانه باشیم، بلکه خودمان با یافتن راهی می‌توانیم الگوی کشوری باشیم. به پیرو ابلاغ سند سیاست‌های کلی نظام سلامت، سیستم سلامت در آستانه تحول عظیمی است که برای به ثمر رساندن آن به کمک تک‌تک مسوولان نیاز است.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم از اساتید برتر دانشگاه علوم‌پزشکی در پنج گروه مختلف تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N266877

وبگردی