آفتاب

اسامی هزاران تروریست اروپایی در لیست سیاه ترکیه

اسامی هزاران تروریست اروپایی در لیست سیاه ترکیه

دولت آنکارا اسامی هزاران تروریست اروپایی را که از ترکیه برای حضور در سوریه عبور می‌کنند، در فهرست سیاه خود وارد کرده؛ اقدامی که باعث متزلزل شدن روابط میان آنکارا و کشورهای غربی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، تصمیم گیرندگان اروپایی نگران این مساله هستند که پس از بدتر شدن اوضاع در سوریه و جنگ داخلی در این کشور، این افراط‌گرایان اروپایی در بازگشت به کشورهایشان به تهدیدی عظیم بدل شوند.

جیمز کامی، مدیر اداره پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) اخیرا اعلام کرده بود که مشکل سفر اتباع آمریکایی به سوریه برای حضور در جنگ داخلی این کشور در ماه‌های اخیر رو به وخامت است و این روند باعث نگرانی زیاد پلیس و مقام‌های اطلاعاتی واشنگتن شده است.

وزیر تجارت و گمرک ترکیه نیز گفت: کشورهای اروپایی به تروریست‌های خود اجازه می‌دهند تا از کشورهایشان خارج شده و از طریق ترکیه به سوریه بروند و ترکیه از ورود این افراد به سوریه جلوگیری می‌کند. خوب چرا شما اروپایی‌ها اجازه چنین کاری به این افراد می‌دهید؟

اگر می‌دانید که آن‌ها می‌خواهند به سوریه بروند چرا اصلا به آن‌ها اجازه خروج می‌دهید. این در حالی است که یک سفیر اروپایی در پاسخ به مطالب وزیر تجارت و گمرک ترکیه گفت: شهروندان اروپایی به ما نمی‌گویند که می‌خواهند به سوریه بروند. آن‌ها اغلب به یک کشور اروپایی دیگر سفر می‌کنند و سپس از ترکیه وارد سوریه می‌شوند.

با این حال، یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت: با وجود تمام این مطالب و بحث‌های مطرح شده، کشورهای اروپایی آنچنان که باید جلوی این افراد را نمی‌گیرند و اقدامات لازم را برای این مساله انجام نداده‌اند.

در همین حال، برخی از مقام‌های اروپایی در ترکیه معتقدند که دولت آنکارا چشمان خود را بر روی تندروهایی که به سوریه می‌روند به این امید که باعث کناره‌گیری سریع‌تر بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور شوند، بسته است.

اما دولت آنکارا این مساله را رد کرده و می‌گوید، بیش از 4000 مظنون اروپایی در میان تندروها هستند که اسامی شان در فهرست سیاه دولت ترکیه وارد شده است.

انتهای پیام

کد N266705

وبگردی