آفتاب

جایزه 10 هزار دلاری رادیکال‌های اوکراینی برای سر خبرنگار راشاتودی!

جایزه 10 هزار دلاری رادیکال‌های اوکراینی برای سر خبرنگار راشاتودی!

رادیکالهای اوکراینی برای سر یک خبرنگار انگلیسی که برای شبکه خبری راشاتودی فعالیت می‌کند، 10 هزاردلار جایزه تعیین کرده‌اند. همچنین یک فیلم بردار که برای این شبکه خبری در اودسا کار می‌کند گفته که تحت نظارت این رادیکال‌هاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، گراهام فیلیپس، خبرنگار شبکه خبری راشاتودی، از اسلاویانسک، شهری در شرق اوکراین که به تهیه خبر از آنجا می‌پردازد، گفت: من خودم تهدیدی درباره تعیین جایزه برای سرم یا ربوده شدن دریافت کرده‌ام. این تهدید از جانب گروه رادیکال "رایت سکتور" است.

این گروه تندرو برای دستگیری این "جاسوس روس" شبکه خبری راشاتودی، 10 هزار دلار تعیین کرده است.

ملی گرایان افراطی رایت سکتور اوکراین همچنین یک فیلم‌بردار این شبکه خبری را تحت نظارت دارند که در شهر اودسای اوکراین فعالیت می‌کند.

مارگاریتا سیمونیان، سردبیر راشاتودی در بیانیه‌ای گفت: فیلم‌بردار ما تماس تلفنی از سرویس امنیت اوکراین دریافت کرده است. آن‌ها به او گفته‌اند که هم اکنون تحت نظارت رایت سکتور است. سرویس اطلاعات اوکراین اعلام کرده که رایت سکتور، در حال حاضر تمام شماره‌های تلفن و آدرس‌های او را دارد و به او گفته شده که به خاطر دیدگاه‌های ضد دولت کی‌یف تحت نظر است.

خبرنگاران خارجی که در اوکراین فعالیت دارند، هدف حملاتی گاه و بیگاه قرار می‌گیرند؛ به طوری که اخیرا دو خبرنگار LifeNews پس از آنکه با رهبران جنبش حامی فدرالی شدن در اوکراین مصاحبه کردند، توسط اعضای مسلح سرویس امنیت اوکراین ربوده شدند. البته آن‌ها پس از چند ساعت آزاد شدند. در 21 آوریل 2014 نیز سیمون اوستورووسکی خبرنگار Vice News مستقر در نیویورک توسط نیروهای دفاع شخصی در اسلاویانسک ربوده شده و سه روز مورد بازجویی قرار گرفت اما پس از آن آزاد شد. چند روز بعد هم دو خبرنگار روس و بلاروس که برای کانال NTV فعالیت می‌کردند، در منطقه دنیترو پتروسک بازداشت شدند.

در 26 آوریل نیز روسای بزرگترین کمپانی‌های تلویزیونی روسیه از جمله راشاتودی از سازمان‌های حقوق بشری خواستند تا از حقوق خبرنگاران که در اوکراین فعالیت می‌کنند، دفاع کنند.

آن‌ها در نامه‌ای نوشتند: مناطق شرقی اوکراین شاهد خشونت‌های بی‌وقفه و سرکوب آزادی‌های مدنی است. خبرنگاران به خاطر فعالیت در این مناطق به شدت درمعرض تهدید قرار دارند و زندگیشان در معرض خطر است.

دولت جدید کی‌یف مانع فعالیت خبرنگاران و ارسال گزارش از اوضاع این کشور می‌شود.

انتهای پیام

کد N266674

وبگردی