آفتاب

ترکیه نسبت به ممانعت از ورود رهبر تاتارها به کریمه واکنش نشان داد

ترکیه نسبت به ممانعت از ورود رهبر تاتارها به کریمه واکنش نشان داد

آنکارا- ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای نسبت به ممانعت از ورود ˈ مصطفی عبدالجمیل کریم اوغلوˈ رهبر تاتارها به شبه جزیره کریمه واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه با اشاره به این که ممانعت از ورود رهبر تاتارها به کریمه هیچ پایه و اساسی ندارد این مساله را غیر قابل قبول خواند و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه با ابراز نگرانی از اینگونه اقدامات در کریمه افزود: ادعاهایی مبنی بر تهدید ˈرفعت چوباراوفˈ رییس مجلس ملی تاتارها و تحقیق علیه افرادی که برای استقبال از کریم اوغلو رفته بودند نیز مایه نگرانی است.

در این بیانیه آمده است : تاتارهای کریمه به رغم تمامی مسایل و مشکلات در هر زمان خواستها و دیدگاههای خود را با اصول دمکراتیک و به طور مشروع بیان کرده اند و مجلس ملی تاتارها تنها نهاد مشروع نماینده این قوم است و تهدید به تعطیلی این نهاد مشروع یک رخداد وخیم است که موجب گسترش بحران در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه ترکیه با یادآوری مصوبه مجلس اوکراین در 20 مارس 2014 مبنی بر اینکه مجلس ملی تاتارها نماینده این قوم است بر لزوم احترام به مجلس ملی تاتارهای کریمه تاکید کرد.

منابع خبری ترکیه روز جمعه اعلام کردند ˈرجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در موضوع ورود ˈ عبدالجمیل کریم اوغلوˈ رهبر ˈتاتارهایˈ شبه جزیره ˈکریمهˈ به این شبه جزیره، میانجیگری می کند.

به گفته منابع خبری ترکیه بعد از ممانعت نیروهای امنیت مرزی روسیه از ورود کریم اوغلو به کریمه وی در تماس با اردوغان خواستار حل این مساله شد و نخست وزیر ترکیه به کریم اوغلو قول حل این مساله را داد.

کریم اوغلو که پیش از این رییس مجلس تاتارهای کریمه بود، پس از آغاز بحران در اوکراین از رییس جمهوری ترکیه در آنکارا نشان دولتی دریافت کرد.

گفته شود مصطفی عبدالجمیل کریم اوغلو پس از شرکت در یک کنفرانس در برلین پایتخت آلمان، تلاش کرد به شبه جزیره کریمه بازگردد، ولی نیروهای روسیه مانع از ورود وی به این شبه جزیره شدند.

حدود 15 درصد از جمعیت شبه جزیره کریمه را تاتارها تشکیل می دهند.

خاورم**2012**230 *1446
کد N266585

وبگردی