آفتاب

وزرای خارجه روسیه و اوکراین دیدار کردند

وزرای خارجه روسیه و اوکراین دیدار کردند

تهران-ایرنا- ˈسرگئی لاوروفˈ وˈآندری دشیتساˈوزرای امورخارجه روسیه و اوکراین شامگاه دوشنبه درحاشیه نشست شورای اروپا در وین با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز از وین، یکی از مقامات وزارت امور خارجه روسیه با تایید این دیدار گفت : آنها بسیار کوتاه با هم ملاقات و صحبت کردند اما این صحبت ها مستقیم نبود.

اتریش ریاست گروه حقوق بشر شورای اروپا را برعهده دارد و روز سه شنبه نشستی را با حضور 30 وزیر امور خارجه عضو شورای اروپا برای بررسی راه های تنش زدایی در اوکراین برگزار کرده است.

ˈسباستین کورتسˈ وزیر امور خارجه اتریش روز دوشنبه دست یابی به موفقیت در این نشست را ناچیز دانست و گفت: نمی توان انتظار معجزه از این نشست را داشت اما امیدوارم و انتظار دارم کشورهای شرکت کننده از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و بر اساس قانون در 25 ماه مه (4 خرداد) در اوکراین حمایت کنند؛ زیرا گامی کوچک به سوی تثبیت این کشور است.

اوکراین46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات طولانی(28 فروردین/ 17 آوریل) در ژنو، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند. با وجود این توافق، ناآرامی ها در شهرهای شرق اوکراین ادامه دارد.

بحران اوکراین روابط روسیه و غرب را به پایین ترین حد بعد از جنگ سرد رسانده و به تحریم بعضی شرکت ها و مقامات روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا منجر شده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N266584

وبگردی