آفتاب

پوتین انکار جنایت‌های نازی‌ها را غیرقانونی اعلام کرد

پوتین انکار جنایت‌های نازی‌ها را غیرقانونی اعلام کرد

رئیس جمهوری روسیه با امضای یک قانون، انکار جنایات نازی‌ها و تحریف نقش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم را به یک اقدام مجرمانه تبدیل کرد که مجازات آن تا پنج سال حبس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قانون که از سوی منتقدان به عنوان تلاشی برای سرکوب آزادی بیان به منظور راضی کردن محافظه کاران توصیف شده، توهین علنی به یادبودهای قربانیان جنگ را نیز غیر قانونی اعلام کرد.

کرملین از جنگ جهانی دوم به عنوان پشتیبانی برای اتحاد جامعه‌ای استفاده کرده که به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منش معنوی خود را به دنبال فروپاشی جماهیرشوروی در سال 1991 میلادی از دست داده است.

این مساله به شدت برای روس‌ها خطرناک است تا یک خط رسمی را که دستاوردهای زمان جنگ به رهبری جماهیر شوروی را گرامی می‌دارد، زیر سوال برده و خطاهایش را کوچک نشان دهد.

این قانون جدید پخش اطلاعات نادرست درباره فعالیت شوروی سابق در جریان سال‌های جنگ جهانی دوم را ممنوع می‌کند.

مقام‌ها و رسانه‌های روسیه بارها در جریان رویارویی مسکو با غرب در خصوص اوکراین مساله آلمان نازی را مطرح کرده و گفتند، سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری حامی روسیه اوکراین در فوریه سال جاری میلادی کودتایی است که توسط نیروهای "نئونازی" صورت گرفته است.

ویکتور شندروویچ، منتقد مقام‌های دولت در فوریه سال جاری میلادی پس از آنکه المپیک سوچی را با بازی‌های المپیک برلین در سال 1936 میلادی مقایسه کرد، از سوی حامیان کرملین به شدت مورد سرزنش قرار گرفت. آدولف هیتلر از آن بازی‌ها برای بهبود تصویر آلمان نازی استفاده کرده بود.

ولادیمیر پوسنر، مجری کار کشته برنامه‌های تلویزیونی درمورد این قانون گفت: من معتقدم که هدف این قانون بستن دهان خبرنگاران، تاریخ نویسان و نویسندگان است. می‌ترسم که این قانون عملا انتقاد از استالین را به خاطر اشتباهات بسیار بزرگش که منجر به مرگ صدها هزار سرباز ما شد، ممنوع سازد.

هنوز مشخص نیست که متن این لایحه از زمان ارائه‌اش تغییرکرده یا خیر.

منتقدان کرملین می‌گویند، پوتین از قانون پرونده‌های دادگاه و دیگر وسایل اعمال فشار استفاده کرده تا کنترل قدرت را در جریان ریاست جمهوری کنونی‌اش شدیدتر کند. پوتین تمامی این اتهامات را رد می‌کند.

پوتین همچنین در روز دوشنبه به طور مجزا قانون دیگری را امضا کرد که برای استفاده از هجو و ناسزا در تلویزیون، رادیو، فیلم و تئاتر جریمه تعیین می‌کند.

پوتین همچنین قانون دیگری را امضا کرد که قوانین سخت‌تری را برای وبلاگ نویسان اعمال می‌کند که به گفته مخالفان با هدف سرکوب انتقاد در اینترنت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N266541

وبگردی