آفتاب
گزارش مهر از سوال نمایندگان از ظریف؛

ظریف: آسایش را از نتانیاهو گرفته ایم/ کریمی قدوسی: دلواپس بودن رمز ماندگاری انقلاب است نه بالش زیر سر گذاشتن

ظریف: آسایش را از نتانیاهو گرفته ایم/ کریمی قدوسی: دلواپس بودن رمز ماندگاری انقلاب است نه بالش زیر سر گذاشتن

وزیر امور خارجه امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد و درباره هولوکاست، پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و مواضعش در دانشگاه تهران پاسخگو بود و سرانجام کریمی قدوسی از پاسخ های ظریف قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر امور خارجه در دستور کار نمایندگان قرار داشت.

علت انفعال وزیر خارجه در موضوع رژیم اسرائیل و هولوکاست، مستندات تاریخی ظریف در خصوص تایید دروغ هولوکاست در دولت راستگویان، علت عدم حمایت ظریف از پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و علت موضع خفت بار ظریف در دانشگاه تهران در مورد قدرت نظامی آمریکا 4 سوال مشترک 46 نفر، 23 نفر، 5 نفر و رسایی از وزیر امور خارجه بود.

ظریف وزیر امور خارجه در ابتدای سخنانش با بیان اینکه سوال و نظارت حق نمایندگان است و پاسخگویی در چارچوب مساله ملی وظیفه من و همکارانم است گفت: حساسیت مجلس نسبت به وزارت خارجه نشان از اهمیتی است که به سیاست خارجی و امنیت ملی داده می شود.

وی افزود: خوشحالم در چند ماه گذشته بیش از هر وزیر امور خارجه دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی در مجلس حضور داشتم، یک بار در کمیسیون امنیت ملی و دو بار در صحن علنی مجلس. سپاسگزارم به برکت هوشمندی مردم و حمایت مقام معظم رهبری امروز سیاست خارجی جمهوری اسلامی با ارایه گفتمان اصیل انقلابی که همان گفتمان امام راحل است پیش می رود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: تمام مواضع ما عین مواضع امام(ره) است. گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان صلح طلبی همراه با تسلیم ناپذیری، گفتمان تعامل سازنده با عزت و گفتمان گفتگو با هویت مداری و گفتمان حکمت با عدالت است.

وی با بیان اینکه با موفقیت مسیر پیشرفت، روشنگری و شکستن موانع را دنبال می کنیم اظهار داشت: دوستان ایران و انقلاب در همه جا به خاطر جمهوری اسلامی ایران سربلند و خوشحال هستند و عرصه به خاطر سیاست خارجی جدید بر بدخواهان مردم تنگ شده و سرمایه گذاری های کلان و رویاهای باطل نقش بر آب گردیده است. در این مسیر پرفراز به دعای معصومین و همراهی نمایندگان دل بسته ایم و اکنون اینجا حاضر شدم تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهم.

به گزارش مهر، کریمی قدوسی به عنوان نماینده سوال کنندگان از ظریف اظهار داشت: مسئولان باید پذیرای نقدهای خیرخواهانه باشند و حتماً سه مولفه آرمان، اهداف و راهبردهای عمومی و واقعیات را مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی در پاسخش به سوالات نمایندگان را قانع نکرد گفت: حوادث بسیار سریع پیش می رود و اتفاقات مهمی در حال وقوع است. دشمنان در چند جبهه با ایران در حال نبرد هستند از این رو توافق کردیم تا 4 سوال به صورت همزمان مطرح شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح اولین سوال گفت: آقای ظریف در سفر نیویورک مرزبندی شفافی با دشمن نداشت. ظریف در شبکه ای بی سی آمریکا حضور پیدا می کند و مجری برنامه درباره هولوکاست از او سوال می کند که فیلم آن آماده است و از اتاق فرمان می خواهم آن را پخش کند.

به گزارش مهر، فیلم حضور ظریف در شبکه ای بی سی از مانیتورهای مجلس پخش شد که به زبان انگلیسی بود و کریمی قدوسی در پاسخ به اعتراض نمایندگان گفت: بعد از اتمام فیلم فارسی آن را توضیح می دهم.

وی ادامه داد: مجری برنامه از ظریف پرسیده است رئیس جمهور روحانی و شما وزیر امور خارجه واقعه هولوکاست را تایید کردید ولی رهبر جمهوری اسلامی در سایت خودشان در بخش انگلیسی این را قبول نمی کند و هولوکاست را یک افسانه می داند. ظریف در پاسخ می گوید من با ایشان شخصاً صحبت کردم و ایشان کشتار یهودیان را محکوم و سخنانشان در مورد هولوکاست را تکذیب کردند.

به گزارش مهر، پس از این سخنان کریمی قدوسی فیلم سخنان مقام معظم رهبری درباره هولوکاست پخش شد.

کریمی قدوسی همچنین به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه 2 آلمان در سفر به داووس اشاره کرد و گفت: مجری از آقای ظریف سوال می کند که آیا شما اسرائیل را به رسمیت می شناسید که ظریف پاسخ داده است این موضوع باید از سوی فلسطینی ها تایید شود، ما از منطقه دور هستیم و این وظیفه ما نیست که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسیم و یا نشناسیم بلکه باید از سوی فلسطینیان مورد تایید قرار گیرد.

کریمی قدوسی با اشاره به این که آقای ظریف در صحن مجلس با قاطعیت از آرمان های انقلاب دفاع می کند، گفت: ولی وقتی ظریف به آن طرف آب می رود طور دیگری موضع گیری می کند. ما توجیه نیستیم، ظریف اینجا خیلی محکم صحبت می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سخنان رهبری درباره رژیم صهیونیستی اسرائیل و آرمان های انقلاب گفت: رهبری صریحاً اعلام می کند ما به دشمنان اسرائیل کمک می کنیم و این آرمان و انقلاب ما است.

وی ادامه داد: ریشه همه بحران ها در بلاد اسلامی وجود غده سرطانی رژیم صهیونیستی است. ملت ایران منطقه و حقوق را می شناسد. دنیای امروز در مقابل رژیم صهیونیستی بیدار شده است.

این نماینده مجلس گفت: ملت ایران باید بداند چه کسی پشت میز مذاکره با ما نشسته است. نتانیاهو می گوید اگر رئیس جمهور ایران با او تماس بگیرد و از وی درخواست مذاکره کند این مساله را بررسی می کند، چیزی که در 30 سال قبل سابقه نداشته است.

به گزارش مهر وزیر امور خارجه بعد از سخنان کریمی قدوسی به جایگاه رفت و در توضیحات خود گفت: بار دیگر از محضر نمایندگان مجلس و برادر عزیزم سردار کریمی قدوسی تشکر می کنم و لازم است چند نکته را به عرض برسانم.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی کشوری مستقل، مقتدر و باثبات است اظهار داشت: فعالیت های گسترده تبلیغاتی قصد دارد تلقی کند که ایران تهدیدی برای منطقه است و برای این هزینه های بسیاری می کنند تا ایران را به عنوان خطری جهانی معرفی کنند. تحریم های ظالمانه در سایه این فضاسازی ها انجام شده است. همه این تلاش ها برای این است که اقتدار ملی را بشکنند.

ظریف با بیان این که وزارت خارجه در چنین شرایطی به منزله دیده بانی هوشمند تشریح راهبرد با تهدید را بر عهده دارد گفت: تلاش من که برای چند صباحی این مسئولیت سنگین را بر عهده دارم همواره این بوده است که با فضاسازی های بین المللی قاطعانه برخورد کنم و اجازه ندهیم تبلیغات مسموم صهیونیستی ایران را مخل امنیت جهانی معرفی کند. از روز پذیرش مسئولیت، بر تحکیم اقتدار و توان دفاعی از هیچ کوششی فروگذار نکردیم تا هیچ کشوری در طمع خام نیافتد. زمانی که از اقتدار ملی سخن می گوییم نظر به همه ظرفیت ها است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: نگاه به درون و اتکا به عناصر انسجام ملی و توان مردم و استقامت این مردم دلاور و توان دفاعی محکم اقتدار کشور است که در سایه رهبری درایت هوشمندانه مقام معظم رهبری موفق می شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت من دیر یا زود به پایان می رسد اما تمام خدمت من برای مردم و افزایش منزلت جهانی برای این ملت است گفت: تا زمانی که در وزارت خارجه هستم راه خود را در رد پروژه صهیونیستی امنیتی سازی ایران از طریق انکار هولوکاست ادامه می دهیم.

ظریف افزود: اجازه نمی دهیم ماشین تبلیغات صهیونیستی از یک سو با ساختن بمب اتم و از سوی دیگر در پی هراس افکنی علیه ملت ایران باشد.

به گفته وی نتانیاهو با بی شرمی می گوید که ایران منکر هولوکاست است و می خواهد با ساختن بمب اتم هولوکاست دیگری بسازد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران و ایرانی همواره مامن اقلیت ها بوده و به همه ادیان احترام می گذارد گفت: ملت ایران با یهودی ستیزی و نسل کشی بیگانه است.

وی با اشاره به اینکه اگر تمام متن مصاحبه من را پخش می کردید عین این عبارت من را می شنیدید، گفت: فیلمی که پخش شد خلاصه و با ترجمه نامشخص بود. مردم ایران به فرهنگ اسلام ناب متکی هستند و از نظر مردم کشتن بیگناهان محکوم است.

به گزارش مهر این سخنرانی ظریف همراه با گفتن احسنت از سوی نمایندگان همراه بود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی می خواهد بر جنایات خود سرپوش بگذارد از سویی به دنبال پیشرفت هسته ای و از سوی دیگر علیه ایران هراس افکنی می کند و در همه اظهاراتم با تمام رسانه ها تمام توان خود را به کار بستم ضمن تصریح بر مواضع ایران مواضع مقام معظم رهبری را بیان کنم و مانع از این شوم که رژیم جنایت کار صهیونیستی جمهوری اسلامی را عامل تجاوز اعلام کند. رژیم صهیونیستی با انباشت صلاح های هسته ای بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

ظریف با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته است و او را به انفعال کشانده گفت: این توفیق بزرگی است و تمام نیروهای منطقه از جمله دبیرکل حزب الله،مسئولان حماس و جهاد اسلامی شخصاً برای آن از من تشکر کردند. این حرکت نیروهای انقلابی را به وجود آورده است. این توفیق وامدار خودباوری مردم دلاور و تاکید بر گفتمان اصیل انقلاب است.

وی در خصوص توان دفاعی ایران و امکانات و تجهیزات آن گفت: آن چه من در دانشگاه تهران گفتم تاکید بر اقتدار کشور و تکیه بر این پیام جاودانه که بزرگترین توان ما استقامت ملت ایران است بود. وزارت خارجه وظیفه ذاتی اش کمک به رشد اقتصادی و رفع تهدیدات و ایجاد فضای مناسب برای تحقق اهدافمان است.

وزیر امور خارجه افزود: من اقتدار ملی را ناشی از همه امکانات و ظرفیت های کشور می دانم و در برابر رشادت های نیروهای ارتش و آحاد ملت به خصوص خانواده شهدا سر تعظیم فرود می آورم.

 وی تاکید کرد: مهمترین عامل اقتدار استقامت است و تنها دولت اقتدار و مشروعیت را از رای مردم و تنفیذ رهبری می گیرد نه از قدرت وابستگی به خارج، بر اساس همین واقعیت عامل اقتدار ما مردم به حساب می آیند.

ظریف با اشاره به این که ملت ایران با توکل به خدا دست به زانوی خود گرفته اند و در مقابل تجاوز خارجی با تکیه بر فرهنگ شهادت مقاومت کرده اند گفت: هیچ قدرتی نمی تواند ریشه انقلاب اسلامی را بخشکاند و تنها بر اساس نگاه ایمانی است که می توانیم درک کنیم چرا نفوذ و تمام تاثیرگذاری ایران از بسیاری از کشورها که دارای تجهیزات مرگبار هستند بالاتر است.

وی افزود: بر همین اساس معتقدم هرچه در انسجام و همدلی و همبستگی ملت پیش رویم و وجهه مقاومت مردم را تقویت کنیم توان دفاعی مان افزایش می یابد و هر کس بر سر طلب تفرقه بکوبد و مردم را تحقیر کند بزرگترین خیانت را مرتکب شده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی عرصه وحدت ملی نه دعواهای سیاسی و جناحی است گفت: دست نیاز به سوی همه نمایندگان دراز می کنم و به کمک و هدایت و همدلی شما نیاز دارم، زمانی که با چالش با قدرت های بزرگ روبرو هستیم باید به این باور برسیم تنها راه اقتدار همکاری و همدلی همگانی است.

وی افزود: آنهایی که از ایران خطری جهانی می سازند قصد تحریم و تهدید کشور را دارند، آنها می خواهند ایران را مخالف صلح معرفی کنند، ما ملت صلح جو و خواهان تعامل سازنده با جهان برای حراست از منافع ملی و با توکل به قدرت لایزال الهی هستیم.

ظریف گفت: ما با صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می کنیم، ما ملت دلاوریم نه دلواپس.

در ادامه کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی در باقی مانده وقت خود گفت: بدانید عده ای محدود حاضرند جان خود را فدای انقلاب اسلامی کنند. دلواپس بودن رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است نه بالش زیر سر گذاشتن.

وی با بیان اینکه همین دلواپسی پدران و مادران فرزندانشان را هدایت می کند، گفت: ضمن تشکر از مواضع ضد صهیونیستی آقای ظریف می گویم این چه سخنی است که می گویید تعدادی از نمایندگان با سوالات هدایت شده قصد انتقاد دارند. آقای ظریف من با شناسنامه انتقاد می کنم ما دلواپس انقلابیم.

به گزارش مهر ظریف در پی این اظهارات کریمی قدوسی به این سخنان اعتراض کرد و گفت: من نگفتم سوالات هدایت شده نمایندگان.

کریمی قدوسی با انتقاد از اینکه ظریف در دانشگاه تهران اعلام کرده است آمریکا با یک بمب می تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد گفت: آقای ظریف این چه سخنی است، شما که تحصیل کرده آمریکا هستید وقتی این گوه سخن می گویید پس ادبیات رزمندگان زمان چنگ چه می شود.

وی افزود: زمانی که رهبری می گویند اگر اسرائیل غلطی بکند تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم با اتکا به چه می گویند؟ با اتکا به همین رزمندگان می گویند.

کریمی قدوسی یادآور شد: شما در جلسه ای گفته اید وقت آن است که نیروهای مسلح در رزمایش ها کوتاه بیایند.

لاریجانی پس از پایان اظهارات کریمی قدوسی گفت: آقای ظریف نکته ای را مطرح کردند که در سخنانشان نگفته اند سوالات هدایت شده از سوی برخی نمایندگان بلکه گفتند سوالات هدایت شده از سوی خبرنگاران.

پس از پایان سخنان کریمی قدوسی لاریجانی از وی پرسید آیا از توضیحات آقای ظریف قانع شده اید یا خیر؟ که قدوسی در پاسخ گفت: آقای ظریف با صراحت درباره رژیم صهیونیستی صحبت نکردند و ما خواستیم یک بار دیگر از خانه ملت پیاممان به سردمداران رژیم سلطه برسد که دولت، وزیر خارجه، نمایندگان مجلس و رهبری همه با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

لاریجانی بار دیگر تاکید کرد: شما حکم و فلسفه ندهید و بگویید آیا قانع شده اید یا خیر؟

کریمی قدوسی گفت: با فرض اینکه آقای ظریف نابودی رژیم صهیونیستی را تایید می کند و به افسانه بودن هولوکاست اذعان داشته باشد می پذیریم که لاریجانی گفت شما حق حکم دادن ندارید بگویید آیا قانع شده اید یا خیر؟ که کریمی قدوسی گفت من اعلام کرده ام.

به گزارش مهر، کریمی قدوسی علیرغم اصرار نمایندگان برای رای گیری از پاسخ های ظریف در خصوص انکار هولوکاست و همچنین توان نظامی ایران قانع شد.

کد N266444

وبگردی